اپلخودرو الکتریکی

اپل کار ، هر آنچه درباره پروژه خودروی الکتریکی اپل می‌دانیم

اپل کار Apple Car یا خودروی الکتریکی اپل یا پروژه تایتان یا هر نام دیگر حکایت از اشتیاق این شرکت به ورود به بازار خودرو است.

اپل در سال 2014، پروژه تایتان خود را با بیش از 1000کارمند آغاز کرد. پروژه تایتان، به توسعه خودروهای الکتریکی مربوط می‌شد که قرار بود در مکانی نامعلوم انجام شود. اما درگیری‌های داخلی، چالش‌های مرتبط با رهبری این پروژه و دیگر مشکلات، تاثر خود را گذاشت و باعث شد که در سال 2016 زمزمه‌های توقف برنامه‌های اپل در این حوزه شنیده شود.

اپل صدها کارمند این پروژه که با رهبری Bob Mansfield آغاز به کار کرده بود را تعدیل کرد. اعلام شد که اپل قرار است به جای یک خودروی کامل، روی سیستم رانندگی خودکار تمرکز کند. سیستمی که قرار بود توسط شرکت‌های مختلف سازنده خودرو، مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود اینکه شایعات مختلفی منتشر شد که ادعا می‌کرد اپل سیستم نرم افزاری خودروهای خودران را توسعه خواهد داد، اما این شرکت با استخدام مهندس تسلا-Doug Field، دوباره زمزمه تولید یک خودروی کامل را بر سر زبان‌ها انداخت. البته به رغم اینها حتی برخی بنیانگذاران اپل هم معتقد بوده‌اند آینده در اختیار تسلاست نه اپل!

Ming-Chi Kuo یک تحلیل‌گر با سابقه است که معتقد است اپل هنوز هم ایده خودروی خودران را در سر دارد و این خودرو را بین سال‌های 2023 تا 2025 تولید خواهد کرد. Kuo همچنین عقیده دارد این خودرو، از نظر سخت افزاری، نرم افزاری و حتی سرویس، محصول استثنائی و حرفه‌ای دیگری از این شرکت خواهد بود. تراشه‌های طراحی شده اپل قرار است توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته شود و با چنین قابلیت‌ها و امکاناتی، بدون شک در این صنعت پر رقابت حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

در ژوئن 2017، مدیر عامل اپل-تیم کوک- رسما اعلام کرد که اپل به روی توسعه نرم افزار سیستم خودران رانندگی کار می‌کند. اپل معمولا اطلاعات زیادی از پروژه‌های در حل انجام خود اعلام نمی‌کند اما در مورد صنعت نرم افزاری خودرو، به دلیل وجود قوانین سفت و سخت، این خودداری سخت است.

در اوایل 2017، اپل از California DMV اجازه دریافت کرد تا خودروی خودران مجهز به سیستم خود را روی جاده‌های عمومی آزمایش کند و قرار شد برای این آزمایش از چند مدل خودروی اس‌یووی 2015 Lexus RX450h استفاده کند. تا می 2018، اپل 70 وسیله نقلیه در جاده‌ها داشت که نرم افزارهای رانندگی خودران اختصاصی‌اش را به روی آنها سوار بود.

اپل کار خودروی الکتریکی اپل احتمالا نمونه آزمایشی

فعلا مشخص نیست که آیا اپل تصمیم دارد قطعات سخت افزاری سیستم رانندگی خودکار خودروها را نیز خود بر عهده بگیرد و یا اینکه وظیفه را به عهده شرکت سازنده دیگری بگذارد.  صرف نظر از ایکنه سازنده خودرو و قطعاتش چه شرکتی خواهد بود، سنسورها و نرم افزار سیستم، به دوش خود اپل است. اپل همچنین به روی لوازم سنسور لیدار نیز کار می‌کند.

یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار اپل قرار دارد، یک سرویس خودران شاتل است که PAIL نام دارد. برنامه شاتل قرار است کارمندان را بین دفاتر اپل در سیلیکون‌ولی، جا به جا کند. اپل با همکاری فولکس واگن قرار است سرویس رانندگی خودکار خود را در ون‌های جابه‌جایی  Volkswagen T6 تعبیه کند تا در برنامه PAIL مورد استفاده قرار گیرد.

مرتبط: لامبورگینی هوراکان Evo ، سریع و بی نقص

اپل چندین تیم دارد که هر کدام در یکی از شاخه‌های نرم افزارهای رانندگی خودکار فعالیت دارند. در کانادا، تیمی وجود دارد که به روی توسعه سیستم عامل مرکزی این تکنولوژی کار می‌کنند. تیمی دیگر نیز به روی توسعه نرم افزاری کار می‌کنند که قرار است به روی این سیستم عامل ایجاد شود مانند قابلیت‌های مختلف رانندگی خودکار.

تاریخچه خودروی اپل-Apple Car

علاقه اپل به خودروها به زمان اولین آیفون بر می‌گردد. مسئولین اپل(از جمله استیو جابز) قبل از اینکه حتی اولین آیفون را عرضه کنند نیز ایده تولید یک خودرو را در سر داشتند. حتی ملاقات با سازنده‌ها نیز انجام شد اما گفته می‌شود که در سال 2008 مسئولین اپل تصمیم گرفتند دگر روی این پروژ کار نکرده و روی توسعه آیفون تمرکز کنند.

حالا که آیفون به ثمر رسیده و عملا سودآورترین و موفق‌ترین محصول اپل است، شاید حالا وقت آن رسیده باشد که دیگر این غول تکنولوژی، شانس خود را در دیگر شاخه‌ها نیز امتحان کند.

اولین زمزمه‌های شروع پروژه اپل کار، از سال 2015 شروع شد. در فوریه این سال، یک ون رمزآلود ا شده توسط اپل در خیابان‌ها شناسایی شد. این ون، یک سری قطعه‌های دوربین مانند در بالای خود داشت و همه گمان کردند اپل پروژه‌ای مانند Google Street View در حال توسعه دارد. اپل بعدا اعلام کرد که این ون مربوط به پروژه نقشه یابی بوده است.

خودروی آزمایشی اپل برای پروژه خودروی خودران این شرکت

چندی بعد، Financial Times  فهمید که اپل در حال استخدام متخصصان تکنولوژی و وسایل نقلیه، برای کار در یک پروژه آزمایشگاهی فوق سری است.

اپل از سال 2015 همچنین چندین کارمند متخصص در صنعت خودروسازی را به استخدام خود درآورده است. کارمندانی از شرکت‌های بزرگی همچون تسلا، فورد و GM و حتی افرادی از شرکت‌های خودروسازی کوچک‌‌تر.

اپل متخصصان سابق زیادی از تسلا به خود جذب کرد مانند David Nelson( مهندس مکانیک تسلا، John Ireland( مهندس ارشد تست قدرت سابق تسلا)، Lauren Ciminera( کارمند اسبق تسلا) و حتی نائب رئیس سابق تسلا، Chris Porritt که گفته می‌شود همگی برای توسعه پروژه اپل کار به این شرکت پیوسته‌اند.

همچنین David Masiukiewicz  ، برنامه نویس ارشد CNC سابق تسلا نیز در 2016 به اپل پیوست تا در ساخت نمونه‌های پروتوتیاپ اپل کار همکاری کند.

مخفی کردن دفتر اصلی  اپل کار

هم زمان با شایعات مربوط به پروژه اپل کار، اطلاعاتی نیز راجع به محل جدید سری  توسعه پروژه اپل کار در منطقه Bay Area منتشر شد.  بر اساس این شایعات، محل توسعه خودروی اپل، احتمالا در سانیویل الیفرنیا، درست در نزدیکی مجتمع اینفینیت لوپ اپل قرار دارد.

شایعات دیگر حاکی از این است که توسعه خود خودروی یا نرم افزار خودروی اپل  نیز در یک مکان سَری و خارج از خود کمپس اصلی اپل انجام می‌شود.

گزارش‌های دیگری نیز دیده می‌شود که ادعا می‌کنند اپل یک آزمایشگاه تحقیقاتی برای توسعه وسایل نقلیه در برلین دارد. ظاهرا در این آزمایشگاه، بین 15 تا 20 کارمند مرد و زن متخصص در زمینه صنعت خودروسازی آلمانی فعالیت دارند.

 

سرمایه گذاری روی Didi Chuxing

در ماه می 2016، اپل 1 میلیارد دلار به روی سرویس حمل و نقل اینترنتی Didi Chuxing چینی سرمایه گذاری کرد. این سرویس را می‌توان همتای اوبر نامید. Didi Chuxing در صنعت حمل و نقل اینترنتی در کشور چین، حرف اول را می‌زند و بیش از 80 درصد سهم از بازار این کشور را در اختیار دارد.

Didi Chuxing می‌تواند در آینده برای پروژه اپل کار مفید باشد زیرا منبع داده‌ای خوبی برای پروژه‌های خودروهای خودران محسوب شود. اگر اپل بتواند سیستم خودروی خودران مخصوص خود را توسعه دهد، استفاده از این سیستم در شبکه بزرگی همچون Didi، اطلاعات ارزشمند بسیاری از الگوریتم‌ها تکنولوژی خودران ارائه می‌شود.

دیگر فعالیت‌های مربوط به صنعت خودرو

در دسامبر 2015، اپل نام 3 دامین اینترنتی مرتبط با صنعت خودرو را به ثبت رساند از جمله apple.car، apple.cars و apple.auto.. البته این امکان هم وجود دارد که هر سه دامین به سرویس CarPlay مرتبط باشند اما احتمال این هم هست که برای آینده فعالیت‌های خودروسازی این شرکت رزرو شده‌اند.

در حال حاضر این سه دامین توسط اپل اداره نشده و هیچ اطلاعاتی روی آنها وجود ندارد.

تاریخ عرضه

بر اساس شایعات، اپل برنامه داشت اپل کار را در سال 2020 عرضه کند. اما حالا که مشخص شده پروژه ساخت خودرو تسط اپل متوقف شده، همه چیز در هاله‌ای از ابهام وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا