هوش مصنوعی

دیتابیس بزرگ تشخیص چهره توسط مایکروسافت حذف شد

طبق گزارش‌ها ظاهرا کمپانی مایکروسافت یک دیتابیس بزرگ تشخیص چهره را که حاوی بیش از 10 میلیون تصویر از 100 هزار چهره در سراسر دنیا بوده از اینترنت حذف کرده است. این تصاویر توسط موتورهای جستجو جمع آوری و در سال 2016 در یک سری داده تحت عنوان MS Celeb منتشر شده بود. طبق گزارش فایننشال تایمز، این دیتابیس در سراسر دنیا و به منظور آموزش سیستم‌های تشخیص چهره توسط نهادها و موسسات مختلف از جمله محققین نظامی و شرکت‌های چینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سری داده‌ها اخیرا توسط دولت چین در جهت تشخیص چهره و سرکوب یک اقلیت دینی در این کشور نیز استفاده شده بود.

مایکروسافت در بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: «این سایت با اهداف آکادمیک تاسیس شده بود و توسط یکی از کارمندان شرکت که در حال حاضر دیگر در مایکروسافت کار نمی‌کند اداره می‌شد.»

این تکنولوژی عموما برای وظایف روزانه از جمله باز کردن گوشی و تگ کردن دوستان در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. اما نگرانی‌ها در رابطه با حفظ حریم خصوصی همچنان افزایش پیدا می‌کند. پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و افزایش کیفیت و دقت دوربین‌ها امروزه مشاهده و دنبال کردن افراد و فعالیت‌‌هایشان را بیش از پیش آسان‌تر کرده است.

با اینکه سازمان‌های قضایی و حقوقی همواره با استفاده از این تکنولوژی تحقیقات خودشان را پیش می‌برند اما سیستم تشخیص چهره هم نواقص خودش را دارد. نرم افزار تشخیص چهره مورد استفاده پلیس متروپولیتن بریتانیا طبق گزارش‌ها از ابتدای سال تا کنون بیش از 98 درصد موارد خطا داشته است.

نگزانی‌های منطقی

در طرف دیگر بسیاری از افرادی که تصاویرشان در این سری داده‌ها وجود داشت، از این مسئله باخبر نبودند و برای قرار دادن تصاویرشان در این دیتابیس هیچ مجوزی از طرف آنها صارد نشده بود.

به تازگی دولت چین با استفاده از تشخیص چهره بیش از 11 میلیون از شهروندان مسلمان خود را شناسایی کرده و رفت و آمد و فعالیت‌هایشان را زیر نظر گرفته بود. طبق گزارش نیویورک تایمز در آوریل امسال، دولت چین با استفاده از هوش مصنوعی و این دیتابیس بزرگ تشخیص چهره توانسته بود اکثر اعضای این اقلیت را شناسایی و آنها را در کمپ‌های خود زندانی کند.

مرتبط:

مایکروسافت : یک میلیون کاربر در معرض آسیب‌پذیری هستند

مایکروسافت اج بر پایه گوگل کروم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا