تکنولوژیگوگل

تایید پروژه سولی گوگل توسط رگولاتوری آمریکا

در این پروژه به کمک اشاره می‌توان دستگاه‌ها را کنترل کرد

پروژه  سولی Project Soli که یکی از پروژه آزمایشی یک تیم داخلی گوگل برای ارتباط بین دستگاه‌هاست حالا مجوز توسعه از مقامات رگولاتوری آمریکا دریافت کرده است.

تیم ATAP ( پروژه‌های پیشرفته تکنولوژی) گوگل، مسئول بیشتر پروژ‌ه‌های آزمایشی داخلی این شرکت است. سولی ( Project Soli ) نیز یکی از همین پروژه‌های خلاقانه این تیم حرفه‌ای است.

گوگل در   Project Soli  تلاش دارد تا با کمک نوعی رادار مینیاتوری، حرکات و اشارات را بدون استفاده از تکنولوژی لمسی تشخیص دهد و از آنها برای کنترل دستگاه‌های دیجیتالی بهره ببرد.

پروژه سولی در سال 2015، به همراه چند پروژه دیگر ATAP توسط گوگل معرفی شد. در این پروژه ، روش جدید برای برقراری ارتباط استفاده می‌شود که در آن دیگر نیاز به صفحه نمایش لمسی نیست و به دلیل وجود رادارهای تشخیص دهنده، حرکت انگشت، در فضاهای مجازی -virtual – نیز کاربرد دارند.

در پروژه سالی، یک پرتو رادار از داخل جسمی هم اندازه یک تراشه متساعد می‌شود که در آن وجود تکنولوژی سالی باعث می‌شود کمترین حرکات انگشت، دریافت و پردازش شود.

به عنوان مثال، کاربرمی‌تواند با نزدیک کردن انگشت شست و اشاره، برای کلیک کردن یا انجام از هر دستور دیگری استفاده کند.

از دیگراشارات مشمول در این تکنولوژی می‌توان به کشیدن انگشت اشاره روی انگشت شست اشاره کرد که برای قابلیت کم و زیاد کردن صدا –Volume- دستگاه کاربرد دارد.

 

مسیر طولانی پروژه سولی

پروژه سولی اما مسیر سختی را تا به اینجا پیموده است.

در ماه مارس، گوگل درخواستی به ثبت رساند که طی آن از FCC درخواست می‌کرد تا به تکنولوژی سالی اجازه فعالیت به روی باندهایی با فرکانس‌های بالاتر-و فراتر از مجوز سازمان تنظیم مقررات آمریکا- صادر کند.

محدودیت‌های اعمال شده FCC دلیلی برای تاخیر به وجود آمده در کارایی پروژه سولی بود و با وجود این سطح کم از انرژی، سالی نمی‌توانست به درستی تمامی حرکات را تشخیص دهد و به همین دلیل کاربر قادر به استفاده حداکثری از کارایی‌های این تکنولوژی نبود.

در این بین، فیس بوک و دیگر شرکت‌های مشابه نیز نگرانی‌های خود را درباره مجوز دسترسی این پروژه  به فرکانس‌های بالاتر ابراز کرده و اعلام کردند که این دسترسی ممکن است با دیگر تکنولوژی‌های موجود تداخل پیدا کند.

با این وجود، این دو شرکت در ماه سپتامبر با یکدیگر به توافق رسیدند. گوگل درخواست دسترسی به فرکانس یا انرژی بالاتر خود را کمی تقلیل داد و فیس بوک نیزموافقت کرد که در سطوح بالاتر فعالیت کرده تا تداخلی ایجاد نشود.

در سی و یکم دسامبر، FCC  بالاخره با درخواست گوگل موافقت کرد و به پروژه سولی اجازه فعالیت در سطوحی بالاتر از سطح فعلی خود صادر کرد.

این دستیابی برای پروژه سالی، اجازه رسمی فعالیت بازاری آن محسوب می‌شود و حالا حتی استفاده از آن در داخل هواپیما نیز مانعی ندارد.

سولی در واقع می‌تواند برای دستگاه‌هایی همچون ساعت‌های هوشمند کاربرد زیادی داشته باشد، زیرا به دلیل کوچک بودن این دستگاه‌ها امکان برقراری ارتباط کاربر با دستگاه در کمترین حالت ممکن است.

گوگل همچنین اعلام کرده که این تکنولوژی برای معلولین حرکتی، شنوایی و بینایی نیز کاربردهای زیادی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا