ارز دیجیتال

صندوق ETF اتریوم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا تایید شد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) روز پنجشنبه یک تغییر قانون را تصویب کرد که راه را برای صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) که اتر، یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال جهان را خریداری و نگهداری می‌کنند، هموار می‌کند.

این تصمیم کمتر از شش ماه پس از تصویب ETFهای بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار اتخاذ شده است. این صندوق‌ها برای صنعت بسیار موفق بوده‌اند و طبق گزارش FactSet، جریان‌های خالص سرمایه‌گذاری در آن‌ها تاکنون از ۱۲ میلیارد دلار عبور کرده است.

انتظار می‌رفت اواخر ماه می به عنوان تاریخ احتمالی تصمیم‌گیری برای صندوق‌های اتر مشخص شود، زیرا این تاریخ با مهلت کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا ETF اتر VanEck می‌تواند پیش برود، همزمان بود.

بسیاری از شرکت‌هایی که ETFهای بیت‌کوین را حمایت می‌کنند، از جمله بلک‌راک، بیت‌وایز و گلکسی دیجیتال، نیز فرآیند راه‌اندازی یک صندوق اتر را آغاز کرده‌اند.

با این وجود قیمت اتر تنها ۲٪ افزایش یافت، اگرچه این افزایش پس از جهش ۲۰٪ از اوایل هفته و در انتظار تصمیم روز پنجشنبه صورت گرفت. البته برخی از سرمایه‌گذاران نیز ممکن است در انتظار باشند چراکه تصویب تغییر قانون کمیسیون بورس و اوراق بهادار صرفا به معنی راه‌اندازی قطعی صندوق‌ها نیست.

به طور خاص، دستور کمیسیون بورس و اوراق بهادار درخواست‌های چندین بورس را برای فهرست کردن هشت صندوق اتر مختلف تایید می‌کند. در واقع این دستور به طور فنی صندوق‌ها را تایید نمی‌کند یا تاریخ شروع معامله ETFها را تعیین نمی‌کند.

انتظار می‌رود که ETFهای اتر، حداقل در ابتدا، کوچک‌تر از همتایان بیت‌کوین خود باشند. تراست اتر گری‌اسکیل در حال حاضر حدود ۱۱ میلیارد دلار دارایی دارد که بسیار کوچکتر از صندوق بیت‌کوین این شرکت قبل از تبدیل آن است.

تصویب ETFهای اتر نشانه‌ای از نرم‌تر شدن موضع کمیسیون بورس و اوراق بهادار در قبال کریپتو پس از یک سری درگیری‌های قانونی است. این آژانس در سال ۲۰۲۳ در یک دادخواست علیه گری‌اسکیل شکست خورد که منجر به تصویب صندوق‌های بیت‌کوین شد.

تلاش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای تنظیم کریپتو نیز تحت بررسی سیاستمداران قرار گرفته است. هفته گذشته، سنا قطعنامه‌ای برای لغو یک بولتن کارمندان کمیسیون بورس و اوراق بهادار درباره قوانین حسابداری برای دارایی‌های دیجیتال تصویب کرد.

اتر دومین دارایی بزرگ کریپتو است و به عنوان یک کوین “آبی‌چیپ” همراه با بیت‌کوین شناخته شده است، اگرچه پیشنهاد ارزش آن به طور واضح متفاوت است. در حالی که بیت‌کوین به عنوان یک ذخیره ارزش بلندمدت دیده می‌شود، سرمایه‌گذاری در اتر بیشتر شبیه به سرمایه‌گذاری در فناوری در مراحل اولیه است. توکن اتر شبکه اتریوم را تغذیه می‌کند که برنامه‌های مختلفی مانند پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) یا توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی مانند کالاها، اوراق بهادار، هنر، املاک و موارد دیگر را پشتیبانی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا