تکنولوژی

امن‌ترین صندلی هواپیما کدام است؟

سقوط هواپیما از آن دست حادثه‌هایی است که به ندرت اتفاق می‌افتد و همچنان امن‌ترین نوع حمل‌ونقل در تمام دنیا حمل‌ونقل هوایی است. اما خراب شدن موتور پرواز ۱۳۸۰ ایرلاین ساوت‌وست که چند روز پیش اتفاق افتاد، هشداری برای دست‌کم نگرفتن این طور حادثه‌ها بود.

روز سه‌شنبه یکی از موتورهای این هواپیما از هم متلاشی شد. در نتیجه‌ی این اتفاق تکه‌تکه‌های موتور به اطراف پرتاب شدند، به طوری که باعث افت فشار داخل هواپیما شدند. این افت فشار خلبان را مجبور به فرود اضطراری در فیلادلفیا کرد. این حادثه منجر به مرگ یک مسافر شد. این مرگ بعد از ۹ سال، اولین مرگ یک مسافر در ایرلاین‌های آمریکا بود.

mso-ascii-font-family:Calibri;mso-ascii-theme-font:minor-latin” xml_lang=”FA”> تحقیقات نشان می‌دهد درحادثه‌های نادر سقوط هواپیما، امن‌ترین جای هواپیما صندلی‌های ردیف میانی آخر هواپیما است.

محققین این هواپیما را مشابه با شرایط فرود اضطراری به زمین نشاندند. در نتیجه‌ی این تست مشخص شد جلوی هواپیما جای امنی نیست. کابین خلبان به طور کامل کنده شد و چند ردیف جلویی صندلی‌ها که در حقیقت صندلی‌های فرست‌کلاس و یا صندلی‌های راحت‌تر هستند هم به چندین متر آن طرف‌تر پرتاب شدند. صدمات وارده به جلوی هواپیما می‌توانست به طور جدی به افراد صدمه بزند و یا حتی منجر به مرگ آنها شود.

در بعضی موارد مسافرین عقب هواپیما نیز به این طرف و آن طرف پرتاب شدند. گاها احتمال صدمات وارده به سر مسافرین عقب هواپیما زیاد است، به ویژه اگر کمربند ایمنی این مسافرین باز باشد. اما در کل وضعیت صندلی‌‌های عقبی هواپیما از صندلی‌های جلویی بهتر است.

این یافته‌ها با تحلیل مجله‌ی تایم در سال ۲۰۱۵ هم‌خوانی دارد. این گزارش  بر اساس تحلیل اداره‌ی هوانوردی فدرال از منبع ‌اطلاعاتی تصادفات هوایی CSRTG (گروه تکنولوژی بررسی امنیت کابین هواپیما) منتشر شد. این تحقیق با بررسی سقوط ۱۷ هواپیما و وضعیت صندلی‌های این هواپیما‌ها انجام شد. در پی این تحقیق مشخص شد ۳۲ درصد مسافرین یک سوم انتهایی هواپیما کشته شدند. درصد مرگ‌ومیر صندلی‌های ردیف وسط آخر هواپیما ۲۸ درصد بود. ۳۹ درصد مسافران یک‌سوم میانی هواپیما فوت کردند. در میانه‌ی هواپیما، ردیف‌هایی که کنار پنجره نبودند در کل ۴۴ درصد کشته داده‌اند. صندلی‌های یک سوم ابتدای هواپیما درصد مرگ‌ومیری برابر با ۳۸ درصد داشتند. با این حال بعضی تحقیقات نشان می‌دهند صندلی‌‌هایی که کنار پنجره نیستند از صندلی‌های ردیف وسط و صندلی‌های کنار پنجره امن‌تر هستند. با این حال محققین تایم متوجه شدند این صندلی‌ها دست‌کم در وسط هواپیما از بقیه‌ی صندلی‌ها امنیت کمتری دارند. بنابر تحقیق این مجله، صندلی‌های ردیف وسط انتهای هواپیما امن‌ترین صندلی‌ها هستند.

البته ماهیت هر سقوط با دیگری متفاوت است. اگر انتهای هواپیما قرار باشد اول به زمین بخورد، جلوی هواپیما جای امن‌تری خواهد بود. اما بر اساس داده‌های حادثه‌های گذشته، صندلی‌های عقب هواپیما کمتر دچار صدمه می‌شوند. به خصوص اگر مسافران آن‌ها توانسته باشند خودشان را به در‌‌های خروج اضطراری برسانند.

لازم است بگوییم، باز هم سفر با هواپیما امن‌ترین روش سفر کردن است. از هر ۱۱۲ نفر یک نفر در تصادف با ماشین جان می‌دهد، که چیزی حدود یک درصد می‌شود. از هر ۸۰۰۰ نفر یک نفر در حادثه‌ی هواپیمایی جان‌ می‌دهد، که در حقیقت چیزی حدود ۰.۰۱۲۵ درصد است.

با این حال اگر هنوز نگران سفر با هواپیما هستید، بهتر است یکی از صندلی‌های آخر هواپیما را انتخاب کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا