چگونه

چگونگی نوشتن یک رزومه معرکه از زبان مدیر استعدادیابی گوگل

سال گذشته، شرکت گوگل بیشتر از هر شرکت دیگری با درخواست برای کار مواجه بود – نزدیک به ۳/ ۳ میلیون نفر. تعجبی ندارد که خیلی‌ها دوست دارند در گوگل کار کنند، اما چیزی که جالب است این است که این غول تکنولوژی در برابر این همه متقاضی، از بات‌ها برای بررسی رزومه‌ها استفاده نمی‌کند و یک فرد واقعی تک‌تک آنها را بررسی می‌کند.
کایل اوینگ (Kyle Ewing)، مدیر استعدادیابی گوگل، می‌گوید: «ما برای استخدام افراد هنوز از نیروی انسانی استفاده می‌کنیم و این یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما است. ما افرادی را آموزش می‌دهیم تا رزومه‌ها را از نظر مهارت‌ها و قابلیت‌ها بررسی کنند. برای یک متقاضی کار، مهم‌ترین چیز این است که آن تکه کاغذ به درستی کلیه ابعاد او را منعکس کند.» چه دنبال یک کار جدید هستید و چه صرفا می‌خواهید رزومه خود را به‌روز کنید، دانستن اینکه شرکت‌هایی مثل گوگل چه آموزش‌هایی به تیم منابع انسانی خود می‌دهند تا در رزومه‌ها به دنبال چه چیزی باشند، کمک می‌کند چیز متفاوتی عرضه کنید. چهار موضوعی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

۱- تجربه شما

رزومه خود را به عنوان فرصتی برای بالیدن به کارهای موفقی که انجام داده‌اید ببینید. اوینگ می‌گوید: «ما افراد را تشویق می‌کنیم که فقط اینکه کجا کار کرده‌اند یا به کدام مدرسه و دانشگاه رفته‌اند را ننویسند، بلکه تجربیاتی که به دست آورده‌اند و درس‌هایی را که آموخته‌اند منتقل کنند.» اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، تجربیاتی مثل تحقیقات آکادمیک، تدریس خصوصی و پروژه‌های کلاسی یا گروهی را در رزومه بیاورید. همچنین موفقیت‌های حرفه‌ای خود را به نمایش بگذارید و فصل مشترک‌های کاری و زندگی خود را پررنگ کنید. اوینگ می‌گوید: «اگر کار داوطلبانه یا پروژه دل‌به‌خواهی یا کار جانبی دارید، اضافه کردن آنها می‌تواند داستان بهتری از شما را به نمایش بگذارد که فراتر از کار است. در گوگل، چیزی که افراد به فرهنگ شرکت اضافه می‌کنند، نقش آنها در خارج از ساعات اداری است. ما می‌دانیم که تجربه به شکل‌های بسیار متفاوتی حاصل می‌شود.»

۲- نتایج و اثرات شما

علاوه‌بر چیزهایی که یاد گرفته‌اید، به اثرگذاری خودتان در نقش‌ها و پروژه‌هایی که داشته‌اید فکر کنید. به عقیده اوینگ، به افراد اغلب آموزش داده می‌شود که در رزومه از داده استفاده کنند، اما این داده‌ها باید به اثرگذاری آنها مرتبط باشد. او می‌گوید: «از جملات برای توصیف داده‌هایی که به کار می‌برید، استفاده کنید. برای مرتبط کردن چیزها به هم به زبان نیاز دارید.» اگر متقاضی کار برای یک بنگاه تجاری هستید – مثلا مدیریت حسابداری – تجربه خود را با اشتراک‌گذاری کارهایی که به خوبی انجام داده‌اید، شیوه سنجش کارها و چگونگی انجام آن، منتقل کنید. به عنوان مثال، بنویسید: «من توانستم از 15 مشتری کوچک برای شرکتی که کار می‌کردم درآمدزایی کنم و این کار را با طرح‌ریزی ویژگی‌های جدید یک نرم‌افزار به عنوان راه حلی برای اهداف کسب‌وکار آنها انجام دادم.»

این چارچوب می‌تواند برای هر سمت مدیریتی مرتبط، افتخارات دانشگاهی یا دیگر انواع دستاوردها، به کار رود. اوینگ می‌گوید: «خوب است که فرد از خودش تعریف کند، اما روشی وجود دارد که این کار را با فروتنی انجام دهد.»

۳- عبارات مهم و کلیدی

وقتی تجربه و نتایج خود را به اشتراک می‌گذارید، توصیف شغلی را مثل یک راهنما برای شناسایی ویژگی‌هایی که باید پررنگ شوند در نظر بگیرید. اوینگ می‌گوید: «به عبارت‌های کلیدی توجه ویژه کنید، چون فرد استخدام‌کننده برای پر کردن نقش‌هایی خاص، در رزومه به‌دنبال آنها می‌گردد. یک راه میانبر این است که هر کلمه مهم در یک سمت شغلی را که با مهارت‌ها و دانش فعلی شما تطابق دارد، پررنگ کنید و چیزهای مرتبط را در رزومه خود بیاورید.» پیشنهاد او این است که از عدد یا دایره‌های کوچکی برای خلاصه‌سازی این مطالب استفاده کنید تا فرد استخدام‌کننده راحت‌تر بتواند موارد را بخواند. سپس نشان دهید چگونه این مهارت‌ها را به کار می‌گیرید.

۴- چه چیزی می‌توانید به یک سازمان اضافه کنید

اوینگ می‌گوید ترجیح می‌دهد یک متقاضی کار در روزمه خود توضیح دهد که قرار است با خود چه چیزی به سازمان بیاورد، نه اینکه فقط بگوید چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مناسب یک شغل باشد. «از آنجا که رزومه شما اغلب اولین چیزی است که بر فرد استخدام‌کننده اثر می‌گذارد، با توجه به نقش و سابقه‌ای که دارید، یک خلاصه کوتاه در بالای رزومه اضافه کنید که تمرکز آن بر تجربه‌های کاری مرتبط و چیزهایی باشد که می‌توانید به سازمان اضافه کنید.» همچنین با ارائه نمونه‌های کیفی و کمی از تجارب گذشته، به جای تهیه لیستی از سمت‌های شغلی قبلی، می‌توانید ارزش‌افزایی کنید.  اوینگ می‌گوید: «در شرکت گوگل، ما متعهدیم متقاضیان کار را براساس قابلیت‌های آنها ارزیابی کنیم، نه صرفا مدارک و اعتباراتشان. همواره دنبال افرادی هستیم که چشم‌اندازهای تازه‌ و تجربیات زندگی دارند تا به ما کمک کنند تیم‌ها، محصولات و خدمات قوی‌تری بسازیم.» درست کردن یک رزومه می‌تواند یک کار علمی و خشک و از سر باز کنی باشد، اما اوینگ به متقاضیان کار هشدار می‌دهد که وقتی رزومه‌های خود را تهیه می‌کنند، بسیار مراقب این موضوع باشند. «اگر روز خیلی بدی را سر کار گذرانده‌اید، به پایان خط رسیده‌اید و دنبال یک کار جدید هستید، رزومه ننویسید. در عوض، این عادت را در خودتان ایجاد کنید که اول هر سال رزومه‌ قبلی خود را به‌روز کنید. به این کار به چشم «خود-مراقبتی» نگاه کنید تا با فکری باز بهترین رزومه را بنویسید.»

 

 

از طريق
دنیای اقتصاد
منبع
Fast company

نوشته های مشابه

‫206 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 관련 내용 정말 재미있게 읽었어요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 공유하고 있어요. 함께 교류하며 더 많은 지식을 쌓아가요!
    PG 소프트

    프라그마틱에 대한 이 글 감사합니다. 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 유용한 정보를 찾아보세요. 서로 이야기 나누면 더 좋겠죠!

    https://ianmccranor.com/link/
    https://www.12315oq.cn/
    https://wszhibo.com/hot/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا