تکنولوژی

گوگل خلاقیت ندارد!

مهندس قدیمی گوگل، استیو یگی بعد از ۱۳ سال کار در این شرکت، استعفا کرد. یگی که اکنون در یک شرکت رقیب اوبر به نام Grab در سنگاپور کار می‌کند، در بیانیه‌ای علت جدا شدن‌ از گوگل را بازگو کرده است. به گفته‌ی او دلیل اصلی ترک گوگل نبود خلاقیت در این کمپانی است. این ادعایی است که قبلا به شرکت‌های بزرگ دیگری مانند فیس‌بوک و توییتر نیز وارد شده است!

او گفته: «به نظر من گوگل بیشتر یک شرکت تبلیغاتی است، چرا که ۹۰ درصد درآمد این شرکت از تبلیغات به دست می‌آید. عددی که قبلا تا مرز ۹۹ درصد هم رسیده است. به نٰظر می‌رسد گوگل خلاقیتش را بیشتر به پروژه‌های آینده معطوف کرده است. پروژه‌هایی که ساخت آنها را کمپانی مادر گوگل یعنی Alphabet برعهده دارد.

به نظر یگی، مفهومی به نام خلاقیت دیگر در گوگل وجود ندارد. به گفته‌ او گوگل به مرور زمان به شدت محافظه‌کار شده است. او گفته است که این شرکت خلاقیت واقعی و شهامت ریسک کردن را کنار گذاشته است، البته این طبیعت همه‌ی شرکت‌های تبلیغاتی است چرا که نیاز اصلی‌ آنها درآمد بسیار زیاد است. یگی از درگیر شدن گوگل با سیاست نیز دل خوشی نداشت. درگیری‌ها، فساد و یا دیوان‌سالاری به نظر یگی سرعت کار را به شدت پایین می‌آورد.

این کارمند اسبق گوگل این شرکت را به گستاخی نیز متهم می‌کند. به نظر او این شرکت با وجود کارکنان متواضع، به شرکتی گستاخ تبدیل شده است. با اینکه گوگل دیرتر از سایر شرکت‌ها به این نقطه رسیده است اما در هر صورت درگیر این ماجراست. این شرکت به مرور زمان دچار غرور و احساس شکست‌ناپذیری شده است و تصویر آینده‌ی فوق‌العاده‌ی پیش رویش آن‌چنان این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است که به پیامد‌های فاجعه‌باری مانند رضایت بیش از حد از خود، نبود خلاقیت، دور شدن از مشتری و تصمیم‌گیری‌های بدون فکر منجر شده است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گوگل فاصله گرفتن از نیاز مشتری است. گوگل خیلی وقت‌ها محصولی مناسب با  نیاز کارکنان خودش به بازار ارائه کرده است و نیاز مشتری را اولویت دوم خودش قرار داده است. گوگل پلاس نمونه‌ی خوبی از این موضوع است. یگی به انحراف این شرکت از «تمرکز بر مشتری» به «تمرکز بر رقبا» به عنوان بزرگ‌ترین مشکل اشاره می‌کند.

به عقیده‌ی او با تمام این مشکلات گوگل هنوز محل خوبی برای کار کردن است.  به گفته‌ی او خیلی از کارکنان گوگل تمایل به تغییر شغل دارند اما جای بهتری از این شرکت برای کار کردن پیدا نکرده‌اند. محیط کار فوق‌العاده و دستمزدهای خوب این شرکت را هم نباید از قلم انداخت!

منبع : آی‎‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا