اختصاصیتکنولوژیموبایل

بررسی سونی اکسپریا XZ1

نقاط قوت

طراحی زیبا و ساده

پردازنده قدرتمند

عملکرد سریع

نقاط ضعف

بدنه نسبتا بزرگ

باتری متوسط

قیمت بالا در مقایسه با امکانات

اسکن سه‌بعدی چهره بدون کاربرد

سونی اکسپریا XZ1 یک اسمارت‌فون فوق پیشرفته است که همچنان با آیفون 10 و گلکسی نوت 8 سامونگ فاصله دارد و در کل ممکن است این گوشی منحصر به فرد از نظر شما هم با پرچمداران دیگر شرکت‌ها از جمله سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی کمی معمولی به‌نظر برسد. به استثنای چند مورد عجیب و غریب، نمی‌توان گفت که در طراحی و تولید اکسپریا XZ1 ضعف قابل توجهی وجود دارد. با این حال وقتی می‌بینیم اسمارت‌فون‌هایی مانند Honor 9 و وان‌پلاس 5 که مشخصات فنی و کیفیتشان مشابه XZ1 است، قیمت خیلی پایین‌تری دارند، ممکن است دیگر از دیدن این اسمارت‌فون جدید سونی خیلی شگفت‌زده نشویم، علی‌الخصوص زمانی که می‌فهمیم جدیدترین ویژگی این گوشی «اسکن سه‌بعدی چهره» است.

طراحی

ایکسپریا ایکس زد 1

اکسپریا XZ1 از لحاظ طراحی شباهت زیادی به اکسپریا XZ دارد و می‌توان گفت تشخیص آنها از یکدیگر برای بسیاری از افراد تقریبا غیرممکن است. با این وجود اکسپریا Z1 یک گوشی قدرتمندتر و پیشرفته‌تر است و عناصر به‌کاررفته در آن بیشتر از مدل گران‌قیمتXZ Premium بر گرفته شده اند. کناره ها و بدنه پشتی اکسپریا XZ1 تماما از فلز ساخته شده است. لبه‌های بخش جلویی هم البته از فلز مرغوب ساخته شده‌اند و به صورت یکدست اطراف صفحه نمایش را پوشش داده‌اند. البته قسمت بالا و پایینی دستگاه از جنس پلاستیک ساخته شده که تشخیص جنس این بخش‌ها ممکن است مدت‌ها طول بکشد چراکه جنس آن خیلی به پلاستیک‌های همیشگی که در گوشی‌ها می‌بینیم شباهت ندارد. به‌نظر می‌رسد جنس این پلاستیک چیزی شبیه الیاف شیشه‌ای به کاررفته در XZ1 Compact باشد.

با اینکه XZ1 عناصر کافی برای شگفت‌زده کردن طرفداران را ندارد، اما باید گفت که طراحی این گوشی بسیار هوشمندانه و جذاب است. تنها ایرادی که از این گوشی و دیگر اسمارت‌فون‌های شرکت سونی می‌توان گرفت این است که ابعاد گوشی نسبت به سایز صفحه نمایش نسبتا بالا است. برای مثال وان‌پلاس 5 هم با همین ابعاد طراحی شده اما صفحه‌نمایش آن 5.5 اینچ است درحالی که صفحه نمایش XZ1 تنها 5.2 اینچ است.  ضمنا ضخامت این گوشی 7.4 میلی‌متر است که در مقایسه با مدل قبلی کمی باریک‌تر طراحی شده است. از دیگر نکات قابل توجه این گوشی هم می‌توان به محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 5 و ضد آب بودن گوشی اشاره کرد که حتی اگر گوشی به‌صورتی اتفاقی در آب بیافتد، مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد چراکه به استاندارد IP58 مجهز شده است. ضمنا یک درگاه رم microSD هم در کناره این دستگاه تعبیه شده است.

صفحه نمایش

همانطور که در بالا گفتیم، XZ1 به صفحه نمایش ال‌سی‌دی IPS 5.2 اینچی با رزولوشن 1080p مجهز شده است. شاید کیفیت صفحه نمایش این دستگاه به‌خوبی گلکسی اس‌8 نباشد اما مطمئنا کاربران را راضی نگه خواهد داشت. ضمنا کیفیت کنتراست تصویر در این گوشی خیلی قابل قبول نیست که البته مشکل کنتراست حتی در نمایشگرهای اولد هم دیده می‌شود و نمی‌توان خیلی از شرکت سونی ایراد گرفت. این ایراد را البته تنها در مواقعی که در یک اتاق با نور کم قرار گرفته‌اید و نور گوشی را در بالاترین درجه خود قرار داده باشید، متوجه خواهید شد. باید گفت که ال‌سی‌دی‌های شرکت سونی از لحاظ کیفیت و کارایی  به نمایشگرهای اولد قدرتمند فعلی شباهت زیادی دارند.

صفحه نمایش XZ1 سه حالت مختلف دارد: حالت Super-vivid که رنگ‌ها را فوق العاده زنده نمایش می‌دهد که البته ممکن است مورد پسند برخی کاربران هم نباشد. ضمنا حالت «استاندارد» و «حرفه‌ای» هم کاملا عالی و راضی کننده به نظر می‌رسند. در حالت حرفه‌ای، غلظت رنگ‌ها کمی پایین تر می‌آید و طبیعی تر جلوه می‌دهند اما اگر می‌خواهید کیفیت نمایش عکس‌ها در گوشی و لپ تاپ کاملا مشابه یکدیگر باشند، حالت حرفه‌ای بهترین گرینه برای شما خواهد بود. ضمنا در این حالت حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش بسیار بالا است و در روشنایی روز کاملا قابل قبول عمل می‌کند.

تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش این گوشی کمی عجیب عمل می‌کند چراکه نور صفحه را با توجه به روشنایی محیط و با سرعت زیاد تغییر می‌دهد که این مسئله ممکن است باعث کلافگی کاربران شود، علی الخصوص زمانی که شخص در حال مسافرت باشد و به‌طور مکرر از مناطق تاریک و روشن (تونل‌ها) عبور کند. امیدواریم این مشکل از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری در آینده حل شود. ضمنا XZ1 هم همانند مدل‌های مشابه خود از محتوای HDR پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در حقیقت برای نمایش بهتر ویدیوها با کنتراست و غلظت رنگ بالاتر طراحی شده است. بنابراین هنگام مشاهده ویدیوها در حالت HDR مطمئنا متوجه این تفاوت خواهید شد. حال از آنجایی که عملکرد صفحه نمایش این دستگاه به نمایگشرهای اولد دیگر اسمارت‌فون‌های بازار مشابه است، این مسئله به شما بستگی دارد که کدام کوشی با چه صفحه‌نمایشی را انتخاب کنید.

نرم‌افزار

ایکسپریا ایکس زد 1

اکسپریا XZ1 یکی از اولین اسمارت‌فون‌هایی است که همراه با اندروید 8.0 عرضه می شود. با اینکه رابط کاربری همیشگی سونی روی این گوشی اجرا می‌شود اما چند ویژگی قابل توجه جدید هم در رابط کاربری این دستگاه مشاهده می شود. اول از همه سراغ نقطه های نوتیفیکیشن می‌رویم. این نقاط دایره‌ای رنگ برای مثال زمانی که یک ایمیل دریافت می کنید روی آیکون اپلیکیشن‌ ایمیل ظاهر می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهند نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن مورد نظر را سریع و بدون نیاز به باز کردن تب نوتیفیکیشن‌ها از بالای صفحه مشاهده کنید.

با وجود به‌کارگیری آخرین نسخه اندروید، نرم‌افزار XZ1 شباهت زیادی به نرم‌افزارهای استفاده شده در نسخه‌های فعلی اکسپریا دارد. منوی اپلیکیشن‌ها با کشیدن صفحه به سمت چپ و راست تغییر می‌کند و همچنین برنامه‌های انحصاری شرکت سونی هم در کنار اپلیکیشن‌های پیش فرض گوگل قرار گرفته‌اند. این اپلیکیشن‌ها شامل پخش موزیک، نمایش ویدیو و شبکه پلی‌استیشن می‌شوند. ضمنا سونی اپلیکیشن‌ فروشگاه کتاب‌های الکترونیکی Kobo و آنتی‌ویروس AVG را نیز به صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصب کرده است. ضمنا در بخش «Recommendations» که با کشیدن صفحه از چپ به راست قابل دسترسی است، سونی یک سری اپلیکیشن‌های کاربردی را به کاربر پیشنهاد می‌دهد که برای تازه‌کاران ویژگی خوب و کاربردی محسوب می‌شود.

عملکرد سخت‌افزاری

سونی از یک پردازنده اسنپدراگون 835 قدرتمند استفاده کرده است. یکی از تفاوت های اصلی این گوشی نسبت XZ نیز به‌کارگیری همین پردازنده قدرتمندتر است. XZ به اسنپدراگون 820 مجهز شده است. اسنپ‌دراگون 835 حقیقتاً پردازنده‌ای با قدرت فوق العاده است، علی‌الخصوص زمانی که با یک گوشی با صفحه نمایش  1080p استفاده شود چرا که توان این پردازنده برای پردازش گوشی‌های قدرتمند با صفحه‌نمایش‌های دارای پیکسل و رزولوشن خیلی بالا طراحی شده است.

در تست‌های بنچمارک انجام شده توسط Geekbench 4 هم این گوشی موفق به کسب نمره خارق‌العاده 6446 شد که تنها کمی از امتیاز گلکسی اس 8 پایین‌تر بود. ضمنا در حین استفاده از این دستگاه با هیچ‌گونه کندی و لگ مواجه نشدیم و همه دستورات و اپلیکیشن‌ها در این گوشی در کمترین زمان ممکن اجرا شدند.

XZ1 به 4 گیگابایت رم مجهز شده است که در مقایسه با دیگر اسمارت‌فون‌های جدید بازار که به 6 و حتی 8 گیگابایت رم مجهز شده‌اند کمی پایین به‌نظر می‌رسد. البته در هنگام کار با این گوشی هیچ نشانه‌ای از ضعف و کندی در اجرای برنامه‌ها به‌دلیل پایین بودن رم دستگاه مشاهده نمی‌شود.

دوربین

ایکسپریا ایکس زد 1

اکسپریا XZ1 به به سنسور دوربین بزرگ با رزولوشن بسیار بالا مجهز شده است. لنز 19 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 1/2 این گوشی حتی از لنز گلکسی اس 8 هم قدرتمندتر طراحی شده است. باید گفت که تاکتیک سونی در چند سال اخیر، به کارگیری لنزهای دوربین با تعداد پیکسل بالا و سنسورهای بزرگ بوده که البته خیلی هم در رقابت با برترین‌ها در این زمینه موفق عمل نکرده است. اکسپریا XZ1 در مقایسه با مدل های قبلی، در بخش پردازش تصاویر و کاهش نویز تصاویر کاملا قابل قبول عمل کرده است. با این حال حتی با وجود بالا بودن تعداد پیکسل‌های سنسور دوربین این دستگاه باز هم علاقه‌مندان به عکاسی خیلی از دیدن کیفیت تصاویر و کارایی دوربین این گوشی هیجان زده نخواهند شد.

متاسفانه در این گوشی هم خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست. ضمنا افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده در مقایسه با دیگر اسمارت‌فون‌های رقیب خیلی بهبود نداشته و با مشاهده دقیق تصاویر از نزدیک به این نتیجه رسیدیم که وضوح تصاویر ثبت شده با این گوشی در مقایسه با گوشی‌های قدرتمند بازار خیلی هم بالا نیست. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، سونی پردازش تصاویر در این گوشی را به لطف به‌کارگیری لنز دوربین جدید ارتقاء داده اما با این وجود همچنان جزئیات در تصاویر ممکن است کمی پایینتر از حد انتظار نمایش داده شوند. ضمنا دمای تصاویر هم بیشتر به سمت سرد تمایل دارد که در مقایسه با تصاویر نسبتا گرم ثبت شده توسط آیفون و گلکسی اس8 ممکن است کمی از ذوق شما بکاهد.

با این حال، اکسپریا XZ1 هنوز هم قادر به ثبت تصاویری خارق‌العاده است که پس از ثبت تصاویر و ویرایش آنها توسط توییک‌های مختلفی که روی این گوشی قرار دارند، می‌توانید نور و دمای تصاویر را دقیقا مطابق خواسته خود تنظیم کنید و از تصاویر بی‌نظیری که این گوشی ثبت می‌کند لذت ببرید. یکی دیگر از ضعف‌های دوربین XZ1، عملکرد ضعیف در محیط‌های کم نور است. لنز این دوربین با وجود بهره‌گیری از تکنولوژی EIS، باز هم تصاویر ثبت شده در تاریکی شب را نسبتا تار ثبت می‌کند. دوربین XZ1 رنگ‌ سوژه‌ها را هم با غلظت بالایی نشان می‌دهد که این مسئله زمانی که قصد دارید از یک شیء با رنگ قرمز پررنگ عکس بگیرید کاملا مشخص است. شاید این ویژگی از نظر برخی از علاقه‌مندان خیلی خوشایند نباشد اما باید اعتراف کرد که برای عکسبرداری از موقعیت‌های استثنایی از جمله غروب خورشید، این دوربین از دیگر رقبای قدرتمند از جمله آیفون بهتر عمل خواهد کرد و تصاویر جذاب‌تری را به‌ثبت خواهد رساند.

سونی در ساخت اکسپریا 1XZ نشان داده که کیفیت ویدیوهای ضبط شده با دوربین این اسمارت‌فون بسیار بالا است. کاربران می‌توانند کلیپ‌های کوتاه با سرعت 960 و 120 فریم بر ثانیه را ضبط کنند. البته فیلمبرداری با نرخ 960 فریم برثانیه تنها برای فیلمبرداری‌های کوتاه قابل استفاده است.

ضمنا فیلمبرداری با کیفیت 1080p هم کاملا قابل قبول به‌نظر می‌رسد. ضمنا علاقه‌مندان به فیلمبرداری با کیفیت بالا هم می‌توانند از فیلمبرداری با روزلوشن 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه لذت ببرند. برای فیلمبرداری با رزولوشن 1080p هم می‌توانید نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه را انتخاب کنید. وجود چنین امکاناتی در بخش فیلمبرداری مطمئنا باعث خرسندی علاقه‌مندان به این گوشی خواهد شد. دوربین سلفی اکسپریا XZ1 هم به لنز 13 مگاپیکسلی با دریچه 1/3 و زاویه دید گسترده مجهز شده که برای سلفی گرفتن بسیار مناسب به نظر می‌رسید. برای سلفی گرفتن در محیط‌های کم نور نیز گوشی صفحه نمایش را با نورهای نارنجی و زرد روشن خواهد کرد تا از این طریق جزئیات چهره شما تا حد ممکن مشخص باشد. ظاهرا این ویژگی می‌تواند در آینده جایگزین فلش‌های ال‌ای‌دی سلفی شود چراکه نوری که با صورت کاربر برخورد می‌کند با استفاده از این ویژگی بسیار ملایم‌تر است.

در ادامه چند تصویر را می‌بینید که با اکسپریا ایکس زد 1 گرفته شده است.

باتری

امروزه بسیاری از دارندگان اسمارت‌فون، باتری را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اسمارت‌فون می‌دانند. حال نکته بسیار عجیب در رابطه با اکسپریا XZ1 اینکه باتری این اسمارت‌فون در مقایسه با مدل قبلی، از 2900 به 2700 میلی‌آمپر در ساعت کاهش پیدا کرده است. البته این تغییر می‌تواند به‌دلیل استفاده از اسنپدراگون 835 باشد چراکه مصرف انرزی این پردازنده نسبت به مدل‌های قبلی بسیار پایین‌تر است و البته اندروید 8.0 نیز می‌تواند در این تصمیم سونی دخیل باشد چراکه اندروید اوریو در زمینه مصرف باتری عملکرد خیلی بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود دارد. در حین استفاده عادی از اکسپریا XZ1، نتایج نشان داد که باتری این گوشی توانایی گذراندن یک روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد را دارد. اما پس از پخش چند ساعت موسیقی، باتری XZ1 حدود ساعت 7 غروب به حداقل خود می‌رسد و شما هم همانند ما مجبور به شارژ مجدد گوشی خواهید شد. اجرای بازی Real Racing 3 به مدت نیم ساعت هم چیزی حدود 15 درصد از شارژ باتری دستگاه را کم کرد. با این حال اکسپریا XZ1 به تکنولوژی شارژ سریع (Fast Charging) مجهز شده است. به‌لطف تکنولوژی QuickCharge 3.0 شرکت کوالکام، این اسمارت‌فون در کمتر از 1 ساعت می‌تواند تقریبا به طور کامل شارژ شود که کاملا رضایت بخش به‌نظر می‌رسید.

اسپیکر

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه XZ1 نسبت به مدل‌های قبلی، اسپیکرهای این دستگاه است که در بالا و پایین صفحه نمایش تعبیه شد‌ه‌اند و در حین اجرای بازی‌ها، صدای استریو خوبی را پخش می‌کنند که واقعا لذت‌بخش است. البته قدرت و کیفیت اسپیکرهای استریو این اسمارت‌فون در مقایسه با پرچمداران قدرتمند بازار هنوز کمی فاصله دارد. در کل این اسپیکرها برای اجرای بازی، پخش پادکست و موسیقی کاملا مناسب و منطقی عمل می‌کنند.

جمع ‌بندی

اکسپریا XZ1 سونی، دقیقا برای طرفداران این شرکت طراحی و ساخته شده است. بنابراین انتخاب و خرید این گوشی بستگی به علاقه شما به سونی و محصولات این شرکت بستگی دارد چراکه چنین امکاناتی را در اسمارت‌فون‌های دیگر شرکت‌ها و حتی با قیمت پایین‌تر نیز می‌توان پیدا کرد. در مجموع جذاب‌ترین ویژگی این موبایل فیلم‌برداری در مد صحنه آهسته است و شما را مدت‌ها سرگرم می‌کند تا از هر چیز سریعی‌ فیلم بگیرید. این پرچمدار سونی امروز در بازار ایران تقریبا 2 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد.

نوشته های مشابه

‫679 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا