تکنولوژی

پردازنده اختصاصی گوگل در پیکسل‌های جدید

طبق گزارش جدید منتشر شده از وبسایت The Verge، دو پرچمدار جدید شرکت گوگل یعنی پیکسل 2 و پیکسل  2 ایکس البه پردازنده‌های اختصاصی شرکت گوگل مجهز شده‌اند.

این پردازنده‌ که Pixel Visual Core نام دارد، در اصل در کنار سی‌پی‌یو و پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 835 که بر روی این دو پیکسل قرار گرفته‌اند، انجام وظیفه می‌کند و وظیفه‌ای که گوگل برای این چیپ اختصاصی در نظر گرفته، «پردازش تصاویر» است.

این چیپ اختصاصی که به عنوان IPU یا همان «واحد پردازش تصاویر» تعریف شده، دارای 8 هسته استاندارد و یک پردازنده ARM Crtex-A53 است.

پیکسل‌های سال گذشته کاملا به قدرت پردازنده اسنپدراگون 821 متکی بودند و تمامی وظایف پردازشی از جمله پردازش تصاویر با کیفیت HDR از طریق این چیپ انجام می‌شد اما چیپ سیلیکونی اختصاصی گوگل که از 2 سال پیش طراحی آن آغاز شده، پیکسل‌های جدید را برای انجام پردازش‌های سنگین‌تر همراهی خواهد کرد.

گوگل در طراحی پیکسل 2 و پیکسل XL2 بیشتر روی قابلیت‌های نرم‌افزاری تکیه کرده و از این طریق قصد دارد کاستی‌های سخت‌افزاری این دو پرچمدار را جبران کند. برای مثال عکسبرداری در حالت پرتره در پیکسل 2 بدون استفاده از دوربین دوتایی انجام می‌شود. به بیان دیگر، هرجا که پیکسل 2 با کمبود امکانات سخت‌افزاری در بخش عکاسی مواجه می‌شود، چیپ Pixel Visual Core اختصاصی گوگل، این کاستی‌ها را با پردازش بی‌نظیر تصاویر جبران می‌کند. به‌همین دلیل گوگل اعلام کرده که فعلا نیازی به استفاده از دوربین دوگانه بر روی پرچمداران خود ندارد.

در حال حاضر این پردازنده اختصاصی بر روی پیکسل 2 و پیکسل ایکس ال 2 به کارگرفته شده است اما برای استفاده از آنها گوگل باید نرم‌افزار مرتبط با آنها را طراحی و از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری به پرچمداران جدید خود اصافه کند. انتظار می‌رود این آپدیت نرم‌افزاری تا پایان امسال برای گوشی‌های پیکسل 2 عرضه شود. طبق گزارش‌ها، با استفاده از این پردازنده، پردازش تصاویر HDR+، 5 برابر سریع‌تر و با 10 درصد انرژی مورد نیاز در پردازنده‌های فعلی انجام می‌شود. این یعنی نه‌تنها پردازش تصاویر در زمان کمتری انجام می‌گیرد بلکه نتایج به‌دست آمده نیز فراتر از حد انتظار کاربران خواهند بود.

ضمنا پردازش تصاویر HDR+ تنها کاربرد این چیپ نخواهد بود و انتظار می‌رود در آینده نزدیک یادگیری ماشینی با قدرت بالاتر نیز از طریق این چیپ اختصاصی گوگل امکان پذیر شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا