تکنولوژیچگونه

چگونه از داغ شدن لپتاپ جلوگیری کنیم؟

چگونه از داغ شدن لپ تاپ‌ جلوگیری کنیم؟ سال‌هاست که کاربران با مشکل بالارفتن بیش از حد دمای لپ تاپ‌های خود مواجه‌اند. یکی از دلایل این امر را می‌توان اقدام تولیدکنندگان لپ تاپ در سال‌های اخیر دانست که سعی کرده‌اند تا جایی که می‌شود محصولات خود را کوچک و کوچک‌تر طراحی کنند.

این رویه سبب می‌شود تا قطعات از قبیل مادربورد، درایوها و غیره به یکدیگر نزدیک‌تر و فاصله میان آن‌ها، کمتر شود. در واقع، گرمای لپ تاپ از میکروپردازنده، مادربورد و‌ هارددرایو تولید می‌شود و هرچه این قطعات، به یکدیگر نزدیک‌تر باشند به تبع، گرمای بیشتری تولید و منجر به داغ شدن لپ تاپ خواهد شد.

از طرفی دیگر، فن‌هایی که به منظور کاهش دما در دل لپ تاپ‌ها تعبیه می‌شوند، نمی‌توانند در این شرایط که قطعات با فشردگی هرچه تمام‌تر در کنار هم جای گرفته‌اند، وظیفه خود را به درستی انجام دهند. علاوه بر این، راه فرار گرمای تولیدشده از میان این قطعات بسیار سخت است و اینجاست که بالارفتن بیش از حد دمای لپ تاپ و به دنبال آن، اختلال در عملکرد دستگاه را شاهد خواهیم بود.

می خواهیم بدانیم چرا لپ‌تاپ‌ها تا این حد داغ می شوند و چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد. دو علت اصلی برای داغ شدن لپ‌تاپ‌ها در مقایسه‌ با کامپیوترهای خانگی وجود دارد. اول اینکه لپ‌تاپ کوچکتر است و به تبع قطعاتش هم به هم نزدیکتر. در نتیجه فضای کافی برای عبور حرارت وجود ندارد. علت دوم قدرت پردازشگر(CPU) است، سیستم عامل ها برای اجرا به قدرت زیادی از پردازشگر نیاز دارند که این خود باعث تولید گرما می شود. البته سازندگان نیز این موضوع را می‌دانند و برای همین از راه های مختلفی استفاده کرده‌اند؛ مانند فن‌ها، صفحه‌های آلومینیوم برای انتقال حرارت و شیارهایی که برای عبور هوا طراحی شده‌اند. اما گاهی همه اینها هم کافی نیست. درست کار نکردن فن یا ایرادهایی از این دست می‌تواند لپ‌تاپ‌ را داغ کند. در ادامه به برخی راهکارها برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

روش‌های جلوگیری از داغ شدن لپتاپ

در ادامه به چند نکته که می‌تواند به شما در جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ‌ و کاهش دمای دستگاه کمک کند، اشاره می‌کنیم:

  • در زمان روشن بودن لپ تاپ، آن را بالای کوسن، بالشت و یا یا هر شی نرم دیگری قرار ندهید چراکه این کار مانع از جابجایی هوا در دستگاه می‌شود. بویژه خروجی‌های هوای پشتی که هرگز نباید با این اجسام، مسدود شوند
  • زمانی که لپ تاپ روشن است و مانیتور را می‌بندید، دقت کنید که چیزی بین کیبورد و مانیتور نباشد چرا که در غیر این صورت، لپ تاپ مدام روشن و خاموش می‌شود. در نتیجه، گرمای زیادی تولید شده و حتی ممکن است شارژ باتری نیز زود خالی شود
  • شب‌ها حتما لپ تاپ خود را خاموش کنید تا خنک شود. اگر در طی روز در بازه‌های زمانی مختلف از دستگاه استفاده می‌کنید، حتما حالت خاموشی موقت آن را فعال کنید. با این کار، علاوه بر ذخیره شارژ باتری، می‌توانید از بالا رفتن دمای قطعات لپ تاپ نی جلوگیری کنید
  • هرگز لپ تاپی را که روشن است، در داخل کیف خود قرار ندهید. قبل از این کار، مطمئن شوید که دستگاه خاموش است
  • خروجی‌های هوای لپ تاپ را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. ممکن است گردوخاک مانع از عبور هوا به داخل لپ تاپ شود و به سختی از آن خارج شود.

با این نکات می‌توان با جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ‌ جلوی صدمه زدن به دستگاه را گرفت.

مطمئن شوید که فن دستگاه به درستی کار می‌کند. برای کنترل فن دستگاه بهتر است از نرم افزارهای عیب یابی استفاده کنید، چون باز کردن لپ‌تاپ علاوه بر اینکه کار مشکلی است، ضمانت آن نیز باطل خواهد کرد. نرم افزار عیب یابی معمولا در سایت سازنده لپ‌تاپ‌ها موجود است، اما اگر نبود می‌توانید آن را از سایت های دیگر دانلود کنید.

شیارهای عبور هوا را تمیز کنید. اکثر لپ‌تاپ‌ها برای خنک شدن از فن استفاده می کنند که گرما را از شیارهای هوا خارج می‌کند. گرد و خاک مانع عبور هوا می‌شود. بهتر است هر چند وقت یک بار این مسیرها با پمپ باد تمیز شود. با پارچه ای نمدار هم می‌توان تا حدی این کار را انجام داد، فقط دقت کنید که پارچه خیس نباشد.

تنظیمات بایوس را کنترل کنید. در بایوس تنظیماتی وجود دارد که به کامپیوتر شما اعلام می کند چه دمایی زیاد است و فن ها در چه دمایی سریعتر کار کنند. بروز رسانی بایوس به بهتر خنک شدن دستگاه کمک می‌کند. در وب‌سایت سازنده لپ‌تاپ‌ها جدیدترین نسخه برای بایوس وجود دارد.

علاوه بر اینها، بعضی از عادت‌ها را هم باید ترک کرد. مانند کار کردن با لپ‌تاپ‌ زیر نور آفتاب و کنار رادیاتور یا قرار دادن لپ‌تاپ‌ داخل ماشین در تابستان. و مورد آخر اینکه بهتر است لپ‌تاپ‌ را روی پا نگذارید. زیرا با این کار مانع عبور هوا می‌شوید و زیر دستگاه به شدت داغ  و حتی باعث سوختگی پا می‌شود.

لوازم جانبی برای خنک کردن لپ‌تاپ‌

حتی زمانی که لپ‌تاپ‌ روی میز است زیر آن داغ می‌شود که برای آن راهکارهایی وجود دارد، مانند پایه هایی که لپ‌تاپ‌ را روی آن می‌گذارند تا از سطح میز فاصله بگیرد و در زیر دستگاه هوا جریان داشته باشد. برخی از این پایه ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند که به راحتی گرما را از لپ‌تاپ‌ خارج می‌کنند.

راه بعدی استفاده از پدهای مختلف است. آنهایی که جنس آلومینیوم هستند کاربردی ترند. برخی از این پدها فن دارند که از برق یو اس بی لپ‌تاپ تغذیه می‌کند و گرما را به بیرون هدایت می‌کند. شما می‌توانید این پدها را از فروشگاه های لوازم کامپیوتر تهیه کنید.

یک نکته هم در نظر داشته باشید؛ دمای لپ‌تاپ شما در تغییر است و ثابت نمی ماند. پس حتی اگر از این روش ها استفاده می‌کنید باز هم بهتر است یک نرم افزار برای کنترل دمای لپ‌تاپ داشته باشید و ببینید چه کارهایی دمای دستگاه را افزایش یا کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

‫926 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا