تکنولوژی

نقد و بررسی آمازون “اکو شو”

با اینکه دستیار صوتی Siri شرکت اپل قدمت بیشتری دارد، اما این آمازون اکو بود که توانست زودتر از سایر رقبا به خانه‌های مردم پا بگذارد. حقیقتا داشتن یک دستیار صوتی اکو برای پاسخ به سوالات، مدیریت وسایل هوشمند منزل، پخش موسیقی و دیگر وظایف، یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. با اینکه گوگل و اپل به دنبال تقلید از این مهارت‌های اکو هستند، با این وجود آمازون هم بیکار ننشسته و همواره در حال توسعه مجموعه محصولات “اکو” است.

نقاط مثبت

   · همکاری بی‌نظیر الکسا و صفحه نمایش

   · پخش موسیقی با وضوح بالا

   · اجرای تمامی وظایف اسپیکرهای اکو قبلی

   · با گذشت زمان و معرفی برنامه‌های بیشتر، کارایی این دستگاه بیشتر هم خواهد شد

نقاط ضعف

   · طراحی عجیب و غریب

   · کیفیت نسبتا پایین صفحه نمایش

اکو شو (Echo Show) تمامی وظایف اسپیکرهای اکو قبلی را اجرا می‌کند با این تفاوت که برخی از ویژگی‌های اسپیکرهای اکو قبلی در این دستگاه جذاب‌تر اجرا می‌شوند. از آنجایی که این محصول با مدل ساده آمازون اکو تنها 50 دلار تفاوت قیمت دارد، صرف چنین هزینه‌ای برای داشتن یک دستیار هوشمند با صفحه‌ نمایش کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

 

سخت‌افزار

تصاویر اکو شو چند روز قبل از معرفی رسمی آن به بازار آمدند که متاسفانه واکنش علاقه‌مندان نسبت به این محصول خیلی مثبت نبود. اما دیدن اکو شو احتمالا تا حدی نظرتان تغییر می‌دهد. این محصول از لحاظ ظاهری کمی عجیب طراحی شده ونسبتا بزرگ است و در قسمت زیرین کمی هم قطورتر طراحی شده. این دستگاه هیچ شباهتی به دستیارهای صوتی قبلی شرکت آمازون ندارد و اینکه جنس پلاستیک مشکی مات اکو شو هم به‌راحتی اثر انگشت شما را جذب می‌کند اما از آنجایی که نیازی نیست این دستگاه را همیشه به این طرف و آن طرف حمل کنید، از این بابت خیلی جای نگرانی وجود ندارد.

در در زیر نمایشگر اکو شو 2 اسپیکر قرار گرفته که کیفیت بالای آنها مطمئنا شما را هم شگفت زده خواهد کرد. در قسمت بالای دستگاه هم یک دوربین 5 مگاپیکسلی وجود دارد که از آن برای تماس‌های تصویری استفاده می‌شود. در بالای این دستگاه 3 دکمه وجود دارد که دوتای آن برای کم و زیاد کردن صدا ودیگری برای قطع کردن میکروفون‌های هشت‌ گانه‌ی اکو شو تعبیه شده است. این میکروفون‌ها دور تا دور اکو شو قرار گرفته‌اند البته از حلقه‌ی نوریی که در آمازون اکو اصلی به‎کارگرفته شده، در این دستگاه خبری نیست و به‌جای آن در پایین دستگاه هنگام صحبت کردن با اکو شو یک نور آبی رنگ نمایان می‌شود.

در کل، اکو شو از لحاظ سخت افزاری، بسیار با کیفیت و کاربردی است. هنگامی که دستگاه را بر روی میز یا طاقچه قرار دهید، سریعا متوجه همخوانی دستگاه با محیط و جلب توجه نکردن صفحه نمایش آن خواهد شد. مطمئنا همه‌ی کاربران هم از یک دستیار هوشمند دارای نمایشگر چنین ویژگی را انتظار دارند.

 

کارایی

راه‌اندازی اکو شو کار بسیار ساده‌ای است. همنین ورود به بخش تنظیمات اولیه دستکاه هم بسیار آسان است البته اپلیکیشن آمازون که برای سیستم‌عامل‌های اندرید و iOS طراحی شده همین کار را برایتان انجام می‌دهد. پس از اتصال اکو شو به وای‌فای، تنها لازم است وارد اکانت آمازون خود شوید و در کمتر از چند ثانیه همه چیز برای شروع آماده شوید.

اگر از دستیارهای اکو قبلی استفاده کرده باشید، به‌راحتی می‌توانید از ویژگی‌های آنها در اکو شو نیز بهره ببرید. این امکانات شامل نمایش لوکیشن فعلی، تقویم گوگل، لیست کارهای روزانه و چند سرویس پخش موسیقی که در اپیکیشن الکسا وجود دارند، می‌شوند. صفحه اصلی هم ترکیبی از تقویم، آب و هوا و لیست کارهای روزانه را نشان می‌دهد که در صورت نیاز می‌توانید با اعلام دستورات صوتی اطلاعات بیشتری از این گزینه‌ها کسب کنید.

مهم‌ترین نکته مثبت در اکو شو، نمایش گزینه‌ها است. برای مثال با گفتن دستور “نمایش بده” (Show) میتوانید آب و هوای امروز و حتی روزهای آینده را مشاهده کنید و هنگامی که از اکو شو بخواهید که لیست کارهای روزانه را نمایش دهد، الکسا علاوه بر نمایش لیست، آن را به‌صورت صوتی نیز برای شما اعلام می‌کند. اگر در جایی هستید که نمی‌توانید به صفحه نگاه کنید، می‌توانید از اکو شو بخواهید که آنها را با صدای بلند برایتان اعلام کند. ضمنا اکو شو علاوه بر امکان برقراری تماس صوتی بین اعضای خانواده اکو، قادر است با استفاده از دوربین خود با تمامی کاربران اکو شو و حتی افرادی که فقط از اپلیکیشن الکسا استفاده می‌کنند، تماس تصویری برقرار کند.

هنگام دریافت تماس هم نام تماس‌گیرنده بر روی صفحه ظاهر می‌شود که هم از طریق فرمان صوتی و هم از طریق لمس صفحه می‌توانید به این تماس‌ها پاسخ دهید. خوشبختانه تماس‌ها هم از کیفیت قابل توجهی برخوردار هستند. ضمنا می‌توانید از اکو شو بخواهید که با مخاطب مورد نظرتان تماس صوتی و یا تصویری برقرار کند.

تماس تصویری با استفاده از این دستگاه شگفت‌انگیز است چرا که تماس تصویری در حالتی که گوشی را در مقابل صورتتان قرار می‌دهید، ممکن است کمی خسته‌کننده باشد اما به‌لطف وجود اکو شو، تماس تصویری بدون نیاز به استفاده از دستان و در راحت‌ترین حات ممکن انجام می‌شود. البته برای استفاده هرچه بیشتر از این ویژگی، آمازون باید امکان برقرار تماس از طریق اسکایپ و یا دیگر سرویس‌ها از جمله Hangouts را هم فراهم کند.

یکی دیگر از مزایای این صفحه‌نمایش، مشاهده دوربین‌های هوشمند داخل منزل است. برای مثال می‌توانید از الکسا بخواهید که دوربین نصب شده در جلوی درب ورودی را به‌شما نشان دهد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید نقاط مختلف منزل را بدون رفت و آمد کنترل کنید. این ویژگی برای نظارت بر اتاق کودکان هم بسیار کاربردی خواهد بود.

حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم برنامه‌نویسان چه امکانات و برنامه‌های جدیدی را برای این دستگاه جذاب معرفی می‌کنند. متاسفانه فعلا برنامه خاصی برای اکو شو معرفی نشده اما از آنجایی که این اسپیکر هوشمند پتانسیل بالایی از خود نشان داده، مطمئنا به‌زودی شاهد معرفی برنامه‌ها و خدمات مختلفی برای اکو شو خواهیم بود.

 

موزیک و سرگرمی

یکی از ویژگی‌های جذاب محصولات اکو، پخش موسیقی از طریق فرمان‌های صوتی کاربران است که اکو شو در این زمینه حتی از مدل‌های قبلی هم بهتر عمل می‌کند، به این دلیل که اسپیکرهای اکو شو نسبت به آمازون اکو اصلی از لحاظ فنی ارتقاء داده شده است. باید اعتراف کرد اکو شو در این زمینه حتی از اسپیکر “گوگل هوم” هم بهتر عمل می‌کند.

وجود صفحه نمایش، کار را برای مشاهده پلی‌ لیست‌های مختلف هم راحت‌تر کرده. کاربران می‌توانند از الکسا بخواهند که لیست موزیک‌های برتر هفته در سرویس اسپاتیفای و حتی سرویس “آمازون موزیک” را به شما نشان دهد. برای پخش موزیک‌های داخل پلی لیست‌ها هم می‌توانید به‌راحتی نام آنها را به الکسا اعلام کنید. اگر هم این کار برایتان مشکل است، مثل گذشته به الکسا دستور دهید که آلبوم یا موزیک مورد نظرتان را پخش کند. ضمنا هنگام پخش موسیقی، اکو شو متن هر ترانه را نیز هم‌زمان نمایش می‌دهد.

ضمنا امکان مشاهده ویدیو از طریق اکو شو هم وجود دارد. کاربران می‌توانند از الکسا بخواهند که ویدیوهای برتر سرویس آمازون و یویتیوب را نمایش دهد. در این حالت امکان جستجو و پخش کلیپ‌های مورد نظر هم وجود دارد و سیستم اکو شو در این بخش واقعا عالی کار کرده است. شاید اکو شو برای دیدن یک فیلم سینمایی کامل مناسب نباشد اما در صورتی که بیشتر وقتتان را در آشپزخانه می‌گذرانید، دیدن چند کلیپ جذاب و یا طنز از طریق این دستگاه مطمئنا لذت بخش خواهد بود.

اکو شو همچنین قادر است از طریق بلوتوث به دیگر اسپیکرها نیز متصل شود. بنابراین اگر اسپیکرهای قدرتمندی در منزلتان دارید، دیگر نیازی به نگرانی برای بی‌استفاده ماندن آنها در منزل نخواهد بود.

اکو، گوگل هوم و اکو شو

در حال حاضر اکو شو رقیبی ندارد اما در بین اسپیکرهای هوشمند، اسپیکر هوشمند گوگل هوم تنها رقیب اصلی محصولات اکو محسوب می‌شود. با وجود اینکه گوگل هوم ویژگی‌های متعددی را به اسپیکر خود اضافه کرده، اما هنوز هم آمازون نسبت به این رقیب سرسخت برتری دارد. حال اگر به گوگل و محصولاتش وفادار هستید، بهتر است گوگل هوم را انتخاب کنید اما فراموش نکنید که محصولات اکو با اکثر تجهیزات هوشمند شرکت گوگل همخوانی دارند.

اگر می‌خواهید بین اکو و اکو شو یکی را انتخاب کنید، باید فضایی که قرار است اسپیکر را در آن قرار دهید را در نظر بگیرید، مثلا استفاده از اسپیکر اکو برای اتاق نشیمن و در کنار میز تلویزیون بسیار عاقلانه‌تر و مناسب‌تر از اکو شو است اما برای اتاق خواب، دفتر کار و یا آشپرخانه، مطمئنا اکو شو انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

در ضمن علاقه شما به تماس تصویری و استفاده از صفحه نمایش هم تاثیر به‌سزایی در انتخابتان دارد. در کل پرداخت تنها 50 دلار بیشتر برای استفاده از یک اسپیکر هوشمند به‌همراه صفحه نمایش که از کارایی و جذابیت بالایی برخوردار است، خیلی منطقی‌تر است.

جمع‌بندی

دستتگاه “اکو شو” 230 دلاری اولین عضو مجموعه اکو با صفحه نمایش لمسی به حساب می‌آید و از زمان معرفی این محصول همه به این فکر می‌کنند که به‌کارگیری یک صفحه نمایش تا چه حد می‌تواند در تجربه کار با محصولات اکو تاثیرگذار باشد. میزان کارایی این دستگاه، به دستورات شما و محل قرار د ادن این محصول در منزل بستگی دارد. اما در کل، پس از یک هفته کار با اکو شو، به این نتیجه رسیدیدم با اینکه وجود صفحه نمایش در دستیارهای صوتی ضروری نیست، اما اکو شو ثابت کرده که استفاده از صفحه نمایش می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش کیفیت تعامل کاربران با دستیارهای هوشمند داشته باشد. البته توانایی‌های منحصر به‌فرد اکو شو را هم نباید نادیده گرفت. جدا از گران‌تر بودن اکو شو نسبت به اسپیکر اکو اصلی، تنها ضعف اکو شو را باید در طراحی نسبتا ضعیف آن بدانیم. در کل اگر با داشتن یک وسیله هوشمند مجهز به صفحه نمایش در اتاق خواب یا آشپزخانه مشکلی ندارید، بنابراین اکو شو شرکت آمازون بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا