چگونهموبایل

چرا و چگونه شارژ سریع گوشی را غیر فعال کنیم؟

برای اینکه بدانیم چرا غیر فعال کردن شاررژ سریع گوشی مهم است باید ابتدا این موضو      شارژ سریع (Fast charging) یکی از جالبترین نوآوری‌های موبایلهای امروزی است که در بسیاری از گوشی‌های جدید به‌کار گرفته می‌شود.

این تکنولوژی که ابتدا با نام شارژ سریع«Quick Charge» و توسط شرکت کوالکام در سال 2013 معرفی شد، حالا با یک سری تغییرات و پیشرفت با نام‌های مختلف توسط تولیدکنندگان قدرتمند موبایل در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

مزیت اصلی سیستم شارژ سریع کاملا واضح است: در دنیای امروزی که همه چیز با سرعت بالایی انجام می‌شود، امکان شارژ کردن موبایل به‌طور کامل در یک ساعت یا کمتر می‌تواند بسیار مناسب باشد.

با این وجود نگرش «زمان شارژ کمتر، زمان کار بیشتر» یک سری معایب و مضرات دارد که در استفاده معمولی و متوسط خیلی به چشم نمی‌آیند.

چرا باید سیستم شارژ سریع را غیرفعال کنیم؟

بهتر است اول با توضیح نحوه عملکرد سیستم شارژ سریع شروع کنیم.

تا همین چند وقت پیش تولیدکنندگان گوشی شارژرهایی را تولید می‌کردند که از ورود بیش از حد برق به داخل دیوایس جلوگیری می‌کرد.

این کار به منظور جلوگیری از وارد شدن صدمه به سلامت باتری و در بعضی موارد آتش گرفتن دستگاه انجام می‌گرفت.

با اینکه سیستم شارژ سریع برق خیلی زیادی را وارد باتری گوشی شما نمی‌کند و باعث صدمه جدی به گوشی شما نمی‌شود اما با این حال در دراز مدت دستگاه شما کارایی گذشته را نخواهد داشت.

اول از همه باتری لیتیوم یونی درون گوشی در صورتی که همواره با استفاده از سیستم شارژ سریع شارژ شود، خیلی سریعتر عمرش را از دست می‌دهد. این اتفاق برای افرادی که به مدت 18 تا 24 ماه از چینین سیستمی استفاده کنند بیشتر اتفاق می‌افتد.

سپس مشکلات گرمای بیش از حد برای دستگاه پیش می‌آید چراکه سیستم شارژ سریع حجم بالایی از برق را در مدت کوتاهی وارد دستگاه شما می‌کند و نتایج نشان می‌دهند که این پروسه باعث ایجاد خسارات فیزیکی به دیوایس شما می‌شوند

مرتبط: پنج باور اشتباه درباره شارژ آیفون

البته در صورتی که در یک مکان سرد یا خنک گوشیتان را به شارژ متصل کرده باشید خیلی احتمال ندارد که گوشیتان با چنین مشکلی روبرو شود اما تصور کنید گوشیتان را به شارژ زده‌اید و در حال اجرای یک اپلیکیشن یا یک بازی سنگین هستید و دمای اطراف هم نسبتا گرم باشد.

علاوه بر اینها، اکثر افراد امروزه شب‌ها قبل از خواب گوشی را به شارژ متصل می‌کنند بنابراین چه تفاوتی دارد زمانی که خواب هستید گوشیتان 1 ساعت دیرتر شارژ شود؟

اگر به طول عمر و سلامت دیوایستان اهمیت می‌دهید بهتر است با استفاده از قدم‌های زیر سیستم شارژ سریع گوشیتان را در مواقعی که به آن نیاز ضروری ندارید غیرفعال کنید.

روش اول: تنظمیات گوشی را چک کنید

راحت‌ترین و سریع‌ترین روشغیر فعال کردن شارژ سریع گوشی ، استفاده از منوی تنظیمات دستگاه است. برخی تولیدکنندگان گزینه روشن و خاموش را برای این سیستم تعبیه کرده‌اند. این گزینه عموما در بخش باتری در منوی تنظیمات گوشی یافت می‌شود.

برای مثال اگر گوشی سامسونگ دارید با رفتن به مسیر Setting> Device Maintainance> Battery می‌توانید این گزینه را مشاهده کنید. در دیگر برندها هم می‌توانید در قسمت جستجو «Quick Charge» را تایپ کنید.

روش دوم: از شارژرهای قدیمی استفاده کنید

اگر هم نتوانستید چین گزینه‌ای را در بخش تنظیمات گوشی پیدا کنید خیلی نگران نباشید، چراکه همواره راه‌های دیگری برای انجام غیر فعال کردن شاررژ سریع گوشی وجود دارد.

اگر در خانه شارژرهای معمولی گوشی‌های قدیمیتان را نگه داشته‌اید می‌توانید از آنها برای شارژ کردن دستگاهتان استفاده کنید تا دیگر نیازی به استفاده از شارژر اصلی گوشیتان نباشد.

ضمنا باید مطمئن شوید که کابل شما با شارژر قدیمی همخوانی داشته باشد. اگر هم کابل نداشتید می‌توانید با هزینه خیلی جزئی یک کابل شارژر معمولی و استاندارد از بازار تهیه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که شارژ قدیمی شما از سیستم شارژ سریع پیشتیبانی می‌کند یا یک شارژر معمولی است، باید دنبال عباراتی همچون «quick charge»، «Fast charge»، «dash charge» یا «Adaptive fast achrging» یا عبارات مشابه اینها بر روی بدنه شارژر بگردید.

اگر این عبارات روی شارژر نبود می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

همچنین اگر می‌خواید از استاندارد بودن ولتاژ خروجی شارژر اطمینان پیدا کنید بابد بدانید شارژرهای استاندارد ولتاژ خروجی بین 5 ولت و 2 آمپر و یا کمتر دارند.

روش سوم: از لپتاپ یا کنسول‌ها استفاده کنید

روش سوم غیر فعال کردن شارژ سریع گوشی بسیار ساده است. اگر دو روش بالا به هر دلیلی برای شما امکان پذیر نبود می‌توانید گوشیتان را به پورت یواس‌بی لپتاپ، کامپیوتر دسکتاپ، پلی‌استیشن و یا ایکس‌باکس متصل کنید و با استفاده از این دستگاه‌های گوشیتان را به‌صورت نرمال شارژ کنید چراکه این دستگاه‌ها از پورت‌های یواس‌بی با ولتاژ پایین بهره می‌برند.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. با سلام
    از پایه و اساس این مقاله رد میشه!
    هر چیزی عمری داره و بعد از اون تاریخ شروع به تحلیل رفتن میکنه چه باتری چه بدن انسان!
    پس نمیشه باهاش جنگید یاد اون دیالوگ معروف میوفتیم که میگفت اگر شما سیگار نکشید و ورزش کنید در نهایت در سلامت کامل خواهید مرد!
    از طرفی خب استفاده از گوشی توی شارژ واقعا عذاب آوره پس زمان شارژ میتونه پدرتون رو در بیاره!
    از طرفی بی منطقیه بگیم ما بیشتر از شرکتهای تولید کننده میدونیم! اونجا ایران نیست اونجا هر شرکتی ایستگاه تحقیقاتی خودشو داره! کسانی که عمرشون رو میذارن تا با آزمون و خطا عملکرد همه چیز رو بهبود بدن!
    طبق گفته نویسنده خوبمون که فرمودن باید گوشی با جریان زیر دو امپر شارژ بشه، یعنی ایشون فکر میکنن جریان زیر دو امپر مناسبه! از کجا به چنین چیزی رسیدی دوست عزیز؟ آیا شما چیزی در مورد جریان و ولتاژ هوشمند میدونی؟ از تاثیر دما توی شارژ سریع روی ولتاژ و جریان میدونی؟
    اصلا مگه میشه شما نوسینده همچین مطلبی باشی ولی ندونی تمام شارژر های جدید که فناوری سریع دارن بطور خودکار ولتاژ و جریان رو تنظیم میکنن؟ ندونی که دما بره بالا عملکردشون بطور هوشمند تغییر میکنه! در مورد آداپتور سگا مقاله نوشتین؟ واقعا من متعجبم ، یعنی شما هنوز نمیدونی که چه هزینه هنگفتی میشه تا هر شرکتی از رقبا جلو بیوفته؟
    الان شارژر ها و پاوربانک هایی داریم که از 5 ولت تا 20 ولت با جریان متغیر میتونن گوشی ، تبلت ، مک بوک و آیپاد و دوربین و …و … رو با همخوانی با چند نوع تکنولوژی مختلف شارژ سریع، شارژ کنن! هیچکدومم گوشی رو منفجر نمیکنن!

    طبق تحقیق خودم شما اگر دمای گوشی رو همیشه پایین نگه دارین(زیر نور افتاب نذارید، جاهای گرم نذارید، هنگام شارژ از قاب و کاور در بیارید)و همیشه شارژ گوشی رو بین 30 تا 80 نگه دارید و ازشارژر های اصل و هوشمند استفاده کنید باتریتون دیرتر خراب میشه! (ولتاژ در این گستره 30 تا 80 درصد برای باتری کم ضررتر هست! ولتاژ حداکثری یا کمتر از حد مجاز باعث اکسید مواد داخل باتری میشه و به مرور باعث فرسودگی و خرابی میشه)

    موفق و پیروز باشید

  2. سلام. می خواستم بدونم حتما باید هم کابل شارژ و هم آداپتور فست باشه تا شارژ سریع انجام بشه؟ اگر کابل فست باشه این امکان وجود داره که شارژ فست انجام بشه؟

  3. سلام .چطوری قسمت شارژ سریع رو در گوشی نوت هشت شیائومی غیر فعال کنم .لدفا سریع بگین

  4. اگه از تنظیمات غیر فغالش کنیم و از شارژر فست استفاده کنیم مشکلی پیش نمیاد؟

  5. آقا چرا اطلاعات غلط به مردم میدی
    بهترین کار، شارژ کردن گوشی با شارژر فابریک کارخونه هست.
    شارژ کردن گوشی با شارژر سایر دستگاه‌ها کار اشتباهیه و کار اشتباه تر از اون وصل کردن گوشی به پورت لپ تاپه. چون پورت یو‌ اس‌ بی لپ تاپ یا دستگاه‌های دیگه‌، نمیتونه توان مورد نیاز برای شارژ شدن باتری رو تامین کنه و این باعث آسیب جدی به باتری میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا