تکنولوژی

باتری خفه کن در ویندوز 10

قرار است مایکروسافت همراه با رونمایی از آپدیت جدید خود با نام “Redstone 3” که قرار است اواخر امسال عرضه شود، یک ویژگی کاملا جدید و کاربردی را نیز معرفی کند. طبق گفته‌ها، این ویژگی موجب کاهش چشمگیر مصرف باتری لپتاپ‌های ویندوزی خواهد شد. “باتری خفه کن” (Power Throttling) نامی است که در حال حاضر برای این ویژگی انتخاب شده اما احتمالا مایکروسافت در آینده و هنگام رونمایی رسمی، از یک اسم هوشمندانه و بامعنی‌تر استفاده خواهد کرد. ناگفته نماند که مایکروسافت از باتری خفه کن در آپدیت اخیر ویندوز 10 به صورت آزمایشی استفاده کرد اما به‌کارگیری رسمی از این ویژگی در به‌روزرسانی جدید ویندوز 10 و در اواخر امسال انجام خواهد گرفت.

باتری خفه کن می‌تواند مقدار باتری مصرفی پردازشگر را تا 11 درصد کاهش دهد اما استفاده از این ویژگی برای تمامی دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10 ممکن نخواهد بود و تنها دستگاه‌هایی که از پردازشگرهای مدل Skylake و Kabylake شرکت اینتل بهره می‌برند، می‌توانند از این ویژگی جدید استفاده کنند. البته مایکروسافت اعلام کرده که در طول زمان پردازشگرهای دیگر شرکت‌ها را نیز پشتیبانی خواهد کرد.

اما خفه کن باتری چگونه عمل می‌کند؟ طبق توضیحات بیل کاراگونیس (Bill Karagounis)، ویندوز 10 به یک سیستم تشخیص پیشرفته مجهز است و قادر است برنامه‌های مهم را از برنامه‌های کم اهمیت تشخیص دهد. باتری خفه کن نیز با توجه به اهمیت برنامه‌ها، قدرت پردازشگر را بین آنها تقسیم می‌کند. برای مثال، اگر در حال کار با ویژوال استودیو هستید، سیستم تشخیص ویندوز به این نتیجه می‌رسد که می‌بایست قدرت بیشتری را در اختیار این برنامه قرار دهد و به این ترتیب سرعت عمل این برنامه بالاتر رفته و وظایفش را سریع‌تر انجام می‌دهد. این ویژگی در اصل به منظور جلوگیری از هدر رفتن قدرت پردازشگر و باتری بر روی برنامه‌های بی‌استفاده‌ی طراحی شده است. با استفاده از این ویژگی قدرت پردازشگر و باتری بیشتر صرف برنامه مورد نظر کاربر می‌شود.

البته فعلا از تاثیرگذاری باتری خفه کن خیلی اطمینان نداریم اما احتمال می‌رود این ویژگی موجب افزایش قدرت و سرعت لپتاپ و طول عمر باتری گردد. مهم‌تر اینکه مایکروسافت در حال آزمایش باتری خفه کن برروی برنامه “ویندوز اینسایدر” است. مایکروسافت می‌گوید این ویژگی قابل استفاده بر روی اکثر برنامه‌ها است اما شرکت قصد دارد با تست اولیه این ویژگی بر روی ویندوز اینسایدر، بازخوردهای لازم در صورت عمل نکردن این ویژگی در سطح انتظار را کسب کند. کاربران می‌توانند با استفاده از امکانات ارئه شده در “پاور اسلایدر”ویندوز 10، ویژگی خفه کن باتری را فعال یا غیرفعال کنند.

اما بهترین ویژگی خفه کن باتری چیست؟ کاربران می‌توانند با ورود به قسمت تنظیمات ویندوز و انتخاب گزینه “سیستم” و ورود به بخش “باتری”، این ویژگی را برای برنامه‌های دلخواهشان فعال یا غیرفعال کنند. مایکروسافت نیز برای برنامه‌نویسان رابط برنامه‌نویسی جدیدی مهیا کرده تا بتوانند برنامه مورد نظرشان را بهینه سازی کرده تا از این طریق همخوانی بیشتری با ویژگی “باتری خفه کن” پیدا کنند، البته اخبار تکمیلی در این زمینه در آینده نزدیک منتشر خواهند شد.

“باتری خفه کن” یا همان “Power Throttling” همراه با اپدیت جدید ویندوز 10 در پاییز امسال معرفی خواهد شد. البته کاربران برنامه ویندوز اینسایدر، از همین الان می‌توانند با دانلود اخرین ورژن این برنامه از این ویژگی جذاب استفاده کنند.

منبع

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا