تکنولوژی

بررسی لپ‌تاپ Z Flip سونی

لپ‌تاپ‌های وایو شرکت سونی در گذشته بیشترین شباهت را در لپ‌تاپ‌های ویندوزی به مک‌بوک‌های با کیفیت داشتند اما پس از فروش ضعیف این شرکت در سال 2014، سونی تصمیم گرفت خط تولید لپ‌تاپ‌ها را موقتا متوقف کند.

از آن زمان تا به امروز تیم طراحی و تولید وایو در حال تلاش جهت کسب مجدد اعتباراین شرکت تولید کننده لپ‌تاپ بوده است و لپ‌تاپ مدل  Z Flip را بایستی ثمره‌ی این تلاش بدانیم. این مدل نیز مانند برخی لپ‌تاپ‌ها از صفحه نمایش چرخشی بهره می‌برد البته با مکانیسم لولایی بی نظیری که تا حالا مشابه آن دیده نشده است، همچنین از نظر فنی لپ‌تاپ بسیار خوبی است.

مشخصات فنی

پردازشگر Skylake Corei5/i7

صفحه نمایش 13.3 اینچی QHD با رزولوشن (2560*1440)

صفحه لمسی با قابلیت همخوانی با قلم

حافظه رم: 8/16 گیگابایت

هارد: 256/512 گیگابایت (SSD سامسونگ)

کارت گرافیکی Iris 550

USB 3.0، HDMI

دوربین جلویی 1 مگاپیکسل و دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی

 لپ‌تاپ‌های دارای صفحه نمایش چرخشی از دو حالت خارج نیستند، یا مانند سرفیس صفحه نمایش قابلیت جداسازی دارد یا مانند لنوو Yoga-inspired قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارند.

یکی از مواردی که در هنگام جداسازی نمایشگر سرفیس باید به آن توجه داشت، به آرامی جدا کردن تبلت از بخش کیبرد است اما در لپ‌تاپ لنوو این مورد وجود ندارد و صفحه نمایش همچنان به بدنه متصل است. البته با چرخاندن صفحه نمایش و قرار گرفتن کیبرد در پشت صفحه نمایش، منظره‌ی جالبی پدید نمی‌آید. اما Z Flip این 2 مشکل را با استفاده از دو لولای مجزا برطرف کرده است. لولای اول که مثل همیشه به پایه لپ‌تاپ متصل است و لولای دوم در وسط درب لپ‌تاپ جای گرفته است.

بقیه‌ بخش‌های لپ‌تاپ نیز با استحکام بالا ساخته شده و حس خوب استفاده از یک کامپیوتر قابل حمل با کیفیت را به کاربر انتقال می‌دهد. Z Flip از رقبای خود از جمله سرفیس باریک‌تر است و تاچ پدی که در رده بهترین‌ها قرار می‌گیرد و البته کیبردی که با وجود دکمه‌های با عمق کم بسیار سریع عمل می‌کنند. با اینکه طراحی این لپ‌تاپ خیلی جذاب نیست، اما پوشش فلزی آبی رنگ آن شما را مجذوب خواهد کرد

صفحه نمایش QHD با وجود کنتراست و زوایای نمایش عالی، بسیار با کیفیت به نظر می‌آید اما به خوبی رقبایی همچون XPS13، Surface Book و Macbook Pro نیست. البته حاشیه صفحه کمی زیاد به نظر می‌رسد اما این ضعف را به لطف باریکی کلی لپ‌تاپ با توجه به اجزای داخلی، می‌توان نادیده گرفت.

Z Flip در حقیقت لپ‌تاپی قدرتمند اما با قطعات بسیار عجیبی است. در این لپ‌تاپ به جای چیپ جدید Kaby Lake، از چیپ نسبتا قدیمی نسل 6 یعنی Skylake استفاده شده است و برعکس دیگر لپ‌تاپ‌های مشابه که از پردازشگر 15 وات استفاده می‌کنند، این لپ‌تاپ به پردازشگر 28 وات مجهز شده است و البته کارت گرافیکی پرقدرت 550 Intel Iris. تنها لپ‌تاپ دارای پردازشگر 28 وات و پردازشگر گرافیکی Iris، مکبوک پرو شرکت اپل است، البته با این تفاوت که این لپ‌تاپ صفحه نمایش چرخشی ندارد.

نکته شگفت انگیز اینجاست که این لپ‌تاپ در بخش گیمینگ رقابت بسیار نزدیکی با سرفیس بوک دارد. در اصل نتایج بنچمارک نشان می‌دهد که Iris 550 رقابت تنگاتنگ و شانه به شانه‌ای با پردازشگر گرافیکی Nvidia سرفیس بوک‌ها دارد. نکته‌ی دوست داشتنی درباره لولای این لپ‌تاپ این است که می‌توانید با چرخاندن صفحه نمایش و تبدیل ان به تبلت در هنگام بازی کردن، تجربه‌ی بی نظیری از نمایش تصاویر را داشته باشید. گذشته از گیمینگ، Z Flip در استفاده‌های روزانه نیز بسیار سریع عمل می‌کند که این عملکرد را مدیون پردازشگر 28 واتی و هارد پر سرعت SSD است.

قلم یا Stylus را هم به لیست مزیت‌های این لپ‌تاپ اضافه کنید چون از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با لپ‌تاپ‌های مایکروسافت در این بخش ندارد و این مورد Z Flip را گزینه‌ای مطلوب برای هنرمندان و افرادی که در طول روز با نوشتار سروکار دارند تبدیل می‌کند. ناگفته نماند که عدم پشتیبانی از USB نسل C و پورت تاندربولت در این لپ‌تاپ کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد.

عملکرد باتری هم خیره کننده بود. باتری این لپ‌تاپ در حال استفاده از برنامه‌های سنگین مانند ویرایش عکس، وب‌گردی با حداکثر روشنایی صفحه حدود 6 ساعت دوام آورد. البته ناگفته نماند که ضرفیت باتری Z Flip در مقایسه با سرفیس بسیار ضعیف‌تر است.

بخریم یا نه؟

نکات ویژگی‌های دوست داشتنی زیادی درباره این لپ‌تاپ وجود دارد اما متاسفانه قیمت این لپ‌تاپ خیلی هم ارزان نیست. قیمت مدل پایه این لپ‌تاپ با پردازشگر i5، هارد 256 گیگابایت و 8 گیگابایت RAM از 1700 دلار آغاز می‌شود و مدل i7، هارد 512 گیگ و 16 گیگابایت RAM با قیمت 2400 دلار به فروش می‌رسد.

در مقایسه با این لپ‌تاپ، مدل Yoga 910 لنوو با مشخصات تقریبا مشابه قیمتی حدود 1650 دلار داشته و لپ‌تاپ مدل XPS 13 نیز با چنین مشخصاتی حدود 1800 دلار قیمت دارد. شاید وایو در بخش پردازشگر گرافیکی برتری‌هایی داشته باشد اما Yoga 910 و XPS در بخش صفحه نمایش، عملکرد و مزایای بهتری را ارائه می‌دهند.

این مسئله خرید Z Flip  را کمی تلخ و شیرین می‌کند. تنها تعداد محدودی از لپ‌تاپ‌ها می‌توانند قابلیت‌های مختلف از جمله سرعت اجرای بالا، گرافیک، سایز مناسب و قابلیت‌های چرخش و تبدیل به تبلت را یکجا ارائه دهند. اگر به دنبال چنین ویژگی‌های به‌خصوصی هستید و قیمت برایتان مهم نیست، مطمئنا در انتخاب و خرید Z Flip اشتباه نکرده‌اید.

به همان اندازه که مکانیزم چرخش صفحه این لپ‌تاپ جذاب است، لپ‌تاپ‌های شرکت‌های دل، اچ پی و لنوو نیز چنین قابلیت‌هایی و البته با کیفیت‌های ساخت بالایی در خود دارند که برخی با قیمت کمتر نیز عرضه می‌شوند. لپ‌تاپ Z Flip  تنها در بخش طراحی شگفت انگیز عمل نکرده است. با اینکه کاربران حرفه‌ای از سرعت عمل این لپ‌تاپ به لطف وجود پردازشگر 28 وات و پردازشگر گرافیکی Iris بسیار خشنود خواهند شد، احتمالا کاربران متوسط و مبتدی این تفاوت را احساس نخواهند.

شاید بر این باور باشید که این لپ‌تاپ از رقبای اصلی مکبوک پرو و سرفیس محسوب می‌شود اما علی‌رغم مزایای این محصول شرکت وایو، مکبوک پرو و سرفیس بوک، باتری‌ و صفحات نمایش بسیار قدرتمندتری را ارائه می‌کنند.

Z Flip ثابت کرد که وایو هنوز در عرصه رقابت حرفی برای گفتن دارد اما حالا که رقابت تا این حد بالا گرفته است، شرکت برای اثبات قدرت و برتری مشهود نسبت به دیگر رقبای ویندوزی باید تلاش بسیار مضاعفی به خرج دهد. امیدواریم در سال 2017 شاهد پیشرفت بیشتر این شرکت باشیم. Z Flip باقیمت پایه 1700 دلار هم‌اکنون آماده سافرش در وبسایت آمازون است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا