عکاسی

مقایسه دوربین سونی a7r iii با a7 iii | مهم‌ترین تفاوت‌های این دو دوربین

تقابل رزولوشن بالا با قابلیت‌های فیلم‌برداری

انتخاب بین دو دوربین سونی a7r iii و a7 iii کار آسانی نیست. تفاوت این دو دوربین قدرتمند را می‌توان در سه فاکتور رزولوشن، کیفیت فیلم‌برداری و قیمت جست‌وجو کرد. دوربین‌های فول‌فریم و بدون آینه سونی در بازار زبان‌زد هستند و عکاسان حرفه‌ای را همیشه به سوی خود جذب می‌کنند. در حال حاضر شرکت سونی مدل‌های مارک IV و V این دوربین‌ها را به بازار عرضه کرده است، اما همچنان مارک III با قابلیت‌های فراوان خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در این مطلب با این دو دوربین حرفه‌ای سونی و ویژگی‌های جذاب آن‌ها آشنا می‌شویم.

تفاوت در دقت سنسورها

برای بسیاری از عکاسان تفاوت تعداد پیکسل‌های سنسور دوربین‌های سونی a7r iii و a7 iii مهمترین تفاوت آن‌ها به شمار می‌رود. بسیاری 24Mp را یک نرخ پیکسل مناسب می‌دانند که تصاویر بزرگ با جزئیات زیاد را خیلی سریع و بدون فشار آوردن بر ظرفیت کارت حافظه دوربین و کامپیوتر ثبت می‌کند. اما افزایش این رقم به 42Mp یک تفاوت قابل توجه بین دو دوربین به وجود می‌آورد. شما با دوربین a7r iii می‌توانید جزئیات بسیار چشمگیر داشته باشید، پرینت‌های بزرگ‌تر از عکس بگیرید و البته به یک یا چند کارت‌ حافظه مناسب احتیاج خواهید داشت.

نرخ پیکسل این دو دوربین عبارتند از:

  • سونی a7r iii: 42.4Mp 35mm full-frame Exmor R CMOS
  • سونی a7 iii: 24.2Mp 35mm full-frame Exmor R CMOS

میزان حساسیت (ISO)

اگر به دنبال ثبت تصاویر همراه با جزئیات زیاد یا پرینت‌های بزرگ هستید سنسورهای با رزولوشن بالا به شما کمک می‌کنند. اما این به معنای آن است که اندازه پیکسل‌های دوربین از انواع دارای رزولوشن پایین کوچکتر هستند. پیکسل‌های بزرگ‌تر توانایی بیشتری برای جذب نور دارند و کار شما را برای ثبت تصاویر آسان‌تر می‌کنند. به همین دلیل عکس‌های با رزولوشن کمتر در مقایسه با تصاویر سنسورهای با رزولوشن بالا نویز کمتری دارند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حساسیت (ISO) دوربین a7 iii در مقایسه با a7r iii بیشتر است و عملکرد بهتری در محیط‌های با نور کم از خود نشان می‌دهد.

میزان ایزو این دو دوربین عبارتند از:

  • سونی a7r iii: ISO 100-32,000 expandable to ISO 50-102,400
  • سونی a7 iii: ISO 100-51,200 expandable to ISO 50-204,800

سرعت عکاسی و حالت BURST

دوربین‌های سونی a7r iii و a7 iii نرخ شات بسیار عالی ده فریم در ثانیه (fps) یا 8fps با قطع کمتر منظره‌یاب دارند. البته کوچکتر بودن فایل‌های تصویر a7 iii آن را قادر می‌سازد تا تعداد تصاویر بسیار بیشتری را با یک BURST ثبت کند. برای مثال اگر تصاویر فرمت JPEG را با سرعت 10fps ثبت می‌کنید دوربین a7r iii می‌تواند این کار را برای 7.6 ثانیه ادامه دهد، درحالی که دوربین a7 iii تصاویر را برای بیش از 17 ثانیه ثبت خواهد کرد. این تفاوت بسیار زیاد است و اگر می‌خواهید از یک مسابقه دو صد متر عکاسی کنید باید آن را در نظر داشته باشید.

سرعت عکاسی و حالت BURST در این دو دوربین عبارتند از:

  • سونی a7r iii: 10fps for 76 JPEGs, 76 compressed raw files or 28 uncompressed raw files
  • سونی a7 iii: 10fps for 177 JPEGs, 89 compressed raw files or 40 uncompressed raw files

مقایسه ویوفایندر دو دوربین

هرچند دوربین‌های سونی a7r iii و a7 iii دارای ویوفایندر الکترونیکی OLED به اندازه 0.5 اینچ هستند، اما دوربین a7r iii دارای 3,686,4000 دات است، رقمی که در مقایسه با 2,359,296 دات دوربین a7 iii بیش از 1,300,000 دات بیشتر است. به همین دلیل ویوفایندر دوربین a7r iii منظره شفاف‌تر با برجستگی و لبه‌های کمتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور خلاصه تا زمانی که ویوفایندر دوربین a7r iii را ندیده باشید از کیفیت ویوفایندر a7 iii کاملا راضی خواهید بود.

در ادامه ویژگی ویوفایندر این دو دوربین را مشاهده می‌کنید:

  • سونی a7r iii: 0.5-inch 3,686,400-dot OLED EVF
  • سونی a7 iiii: 0.5-inch 2,359,296-dot OLED EVF

صفحه نمایشگر

از نظر تکنیکی صفحه نمایشگر 3 اینچی سونی a7r iii رزولوشن بیشتری دارد و از نمایشگر دوربین a7 iii بهتر است. البته تفاوت این دو نمایشگر به همین مورد خلاصه می‌شود. هرچند وضوح تصاویر در نمایشگر a7r iii قدری بهتر است، اما در هنگام عکاسی در محیط‌های واقعی اختلاف تاثیرگذار به شمار نمی‌رود. نمایشگر هر دو دوربین بر روی یک پایه قابل تنظیم نصب شده است که به شما این امکان را می‌دهند آن را به سمت بالا یا پایین، در جهت افقی، کج کنید. این نمایشگرها لمسی هستند و می‌توان از آن برای تنظیم نقطه AF یا بزرگنمایی تصاویر برای بررسی میزان وضوح، استفاده کنید.

ویژگی‌های نمایشگر این دو دوربین عبارتند از:

  • سونی a7r iii: 3-inch 1,440,000-dot TFT
  • سونی a7 iii: 3-inch 921,600-dot TFT

فیلم‌برداری 4K

هر دو دوربین قابلیت فیلم‌برداری 4K به صورت بریده نشده (uncropped) را دارند، اما یک تفاوت کوچک بین آن‌ها وجود دارد. سونی a7 iii از تمام پیکسل‌های سنسور خود استفاده می‌کند تا ویدئو را oversample کند و سپس وضوح آن را به 4K کاهش دهد. این کار باعث می‌شود تا بهترین کیفیت ممکن را داشته باشید. در مقابل رزولوشن بیشتر سنسور سونی a7r iii اطلاعات بسیار زیادی را دریافت می‌کند و پردازنده دوربین قادر به oversample کردن تصاویر آن نیست. در مقابل این دوربین از قابلیت line skipping برای حذف و اصلاح تصاویر استفاده می‌کند. در نتیجه فیلم‌های 4K ثبت شده با آن به اندازه فیلم‌های a7 iii واضح نیستند. البته اگر از حالت برش Super35 استفاده کنید دوربین a7r iii می‌تواند ویدئوها را از oversample کند.

علاوه بر این دوربین سونی a7 iii یک ضعف نیز دارد. شما می‌توانید ویدئوهای بریده نشده 4K را با نرخ فریم 25p یا 24p ثبت کنید، اما اگر بخواهید این سرعت را به 30p افزایش دهید باید از مود 1.2x crop استفاده کنید. این موضوع نشانگر قدیمی بودن تکنولوژی موجود در این دوربین است.

ابعاد و وزن دوربین‌های سونی a7r iii و a7 iii

هرچند دوربین‌های سونی a7r iii و a7 iii شباهت ظاهری بسیار زیادی به یکدیگر دارند، اما دوربین a7r iii در مقایسه با a7 iii هفت گرم سنگین‌تر است. این موضوع می‌تواند به دلیل منیزیمی بودن پنل پشتی دوربین a7r iii (در مقایسه با پنل پشتی پلاستیکی a7 iii) و وجود سوکت سینک فلش در دوربین a7r iii باشد. البته در واقعیت تشخیص اختلاف وزن 7 گرمی کار آسانی نیست. برای مثال استفاده از بندهای دوربین موجود در بازار می‌تواند به راحتی هفت گرم به وزن هر دوربین اضافه کند.

دوربین‌های a7 iii و a7r iii؛ دوربین‌هایی قدرتمند و همه‌کاره

دوربین a7r iii به دلیل داشتن رزولوشن بیشتر برای کسانی که می‌خواهند تصاویری از سوژه‌های ساکن و عکس‌های ماکرو با بیشترین میزان جزئیات را برای پرینت‌های بزرگ ثبت کنند، بسیار ایده‌آل است. شما همچنین می‌توانید گاهی تصاویر بسیار خوب از سوژه‌های متحرک و هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور را ثبت کنید.

شرکت سونی a7 iii را به عنوان یک دوربین همه‌کاره تولید کرده است و به خوبی از پس از این وظیفه بر می‌آید. البته دوربین a7r iii نیز قابلیت‌های خاص خود را دارد، دوربین a7 iii انتخاب بهتری برای افرادی است که می‌خواهند تصاویر پرتعداد را در نور کم ثبت کنند. همچنین این دوربین برای عکاسانی که به ثبت تصاویر از حیات‌وحش علاقه دارند و نیازمند BURST بهتر هستند، مناسب می‌باشد. مزیت مهم دیگر آن قیمت پایین‌تر در مقایسه با دوربین a7r iii و برتری نسبی در ثبت ویدئوهای 4K است. فلاشیران عرضه‌کننده انواع دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی است. شما می‌توانید برای خرید دوربین a7 iii و دوربین‌های باکیفیت دیگر به سایت فلاشیران مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا