تکنولوژی

خودروهای خودران را چه زمانی خواهیم دید؟

این روزها، خبرهای مربوط به خودروهای خودران یا  Self-Driving Cars را،همه جا می‌بینیم که با سرعت سرسام آوری در حال رشد است اما یک کاربر عادی چه زمانی قادر خواهد بود این نوع خودروها را پشت ویترین فروشگاه‌های ماشین ببیند؟

 در حال حاضر این خودروها در مرحله آزمایش قرار دارند و علاوه بر اینکه مدت‌ها زمان می‌برد که این تکنولوژی به مرحله بهره برداری عمومی برسد، دولت‌های کشورهای مختلف نیز باید فضای شهرها را برای عبور و مرور این نوع از خودروها آماده کنند.

این خودروها همین حالا نیز در برخی کشورها در جاده‌ها و خیابان‌ها به صورت آزمایشی دیده می‌شوند اما به صورت گسترده در دسترس عموم مردم قرار ندارند. مقامات کشورها برای تردد چنین خودروهایی، باید مجوز‌های لازم را صادر کنند و علاوه بر این ، فعلا این خودروها فقط به همراه یک راننده پشت فرمان به عنوان پشتیبان ، اجازه عبور و مرور دارند. این دو مورد، شروط فعلی رانندگی با این خودروهاست و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک برداشته شوند.

گوگل یکی از شرکت‌هایی است که مدت‌هاست توسعه پروژه‌های تکنولوژی خودروهای بدون راننده خودران را در دست اقدام دارد. یک دپارتمان از این شرکت به طور مجزا فقط به روی تولید و توسعه این خودروها کار می‌کنند که Waymo نام دارد. این شرکت در چند محل مجزا در ایالات متحده، در حال توسعه و تولید این نوع از خودروهاست.  این مکان‌ها به گونه‌ایی انتخاب شده‌اند که شرکت گوگل بتواند اطلاعات دقیق از نقشه‌ها و جزئیات ترافیکی مسیرها را در اختیار داشته باشد.

Uber  از دیگر شرکت‌هایی است که استفاده آزمایشی از این خودروها را در جاده‌ها و خیابان‌های شهر  Pittsburgh آمریکا، آغاز کرده است و همچنین با شراکت با شرکت Volvo قرار است به زودی  100 عدد تاکسی خودروان را به حمل و نقل عمومی این شهر اضافه کند. در تمام این پروژه‌ها، وجود یک فرد پشتیان در جای راننده ضروری است.

شرکت تسلا نیز از دیگر شرکت‌هایی است که با تولید و عرضه نرم افزار و سخت افزارها، قابلیت‌های این تکنولوژی را برای خودروهای معمولی ارائه می‌کند. سیستم اتوپایلوت این شرکت در حال حاضر،می‌تواند یک خودرو را خیلی بهتر از یک انسان هدایت کند. به گفته تسلا، در حال حاضر افرادی که خودروهای خود را به این سیستم مجهز کرده‌اند ، فقط می‌توانند از این سیستم برای رانندگی در یک لاین در بزرگ راه‌ها، برای تغییرات لاین و تطبیق سرعت خودرو با ترافیک موجود استفاده کنند.

در حال حاضر بیشتر سازندگان قدیمی صنعت خوردوسازی، به صورت مستقل در حال آزمایش این تکنولوژی برای محصولات خود هستند.

آینده این تکنولوژی چگونه است؟

همین حالا نیز، تکنولوژی ماشین‌های خودران به قدری پیشرفته هست که بتواند مورد بهره برداری قرار گیرد اما هنوز کامل نشده است. سیستم‌ خودروهای بدون راننده به گونه‌ای است که نیازمند اطلاعات فراوانی در باره جاده‌ها و خیابان‌هاست، به علاوه عللائم و نشانه‌ها در تمام طول مسیر باید به صورت کاملا خوانا و روشن دیده شوند و همچنین این تکنولوژی، آب و هوای نا مناسب و مسیر‌های نا آشنا را زیاد نمی‌پسندد.

استفاده از این تکنولوژی به صورت گسترده نیاز به زیرسازی پایه‌ای و همچنین فرهنگی دارد و باید به گونه‌ایی برای استفاده عموم مردم عرضه شود که به مرحله‌ایی از تکامل رسیده باشد که در صورت مواجه با اتفاقات ناشناخته و تعریف نشده، همیشه بتواند بهترین عکس ‌العمل را نشان دهد و همچنین از آنجایی این تکنولوژی به طور مستقیم با جان انسان و امنیت جانی آنها در ارتباط است،باید به طور کاملا بی‌عیب و نقص عمل کند و هر اشکال کوچکی در آن می‌تواند بهای سنگینی داشته باشد. 

این تکنولوژی قطعا یک پیشرفت بزرگ در زمینه دستاوردهای انسانی خواهد بود و از آنجایی که این تکنولوژی، خودرو را عملا به یک کامپیوتر تبدیل می‌کند ، قطعا  محدودیت‌های انسانی از جمله عکس العمل‌های احساسی، روانی و اشتباهات لحظه‌ایی از آن به دور خواهد بود.

 با وجود این، خودروهایی که در حال حاضر در این مارکت وجود دارند، هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که در شرایط آب و هوایی بسیار بد نیز جوابگو باشند. همچنین در برخی موارد مشاهده شده که نور بسیار زیاد خورشید و کاهش دید در جاده‌ها، این خودروها را به اشتباه انداخته است. در فضای یک شهر مدرن و امروزی نیز ، فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌تواند به صورت ناشناخته باقی بماند، مثلا یک انسان می‌تواند تفاوت یک بالن قرمز و چراغ راهنمایی قرمز را تشخیص دهد اما آیا یک کامپیوتر نیز در چنین مواقعی همین میزان آگاهی را خواهد داشت؟

چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که تا یک دهه دیگر قطعا این خودروها جای خود را بین ما باز خواهند کرد اما این تکنولوژی فعلا در مرحله آزمایشی باقی می‌ماند تا اطلاعات و فناوری‌های مربوط به آن تکمیل شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا