اوبرتکنولوژی

بنیانگذار اوبر بخش عمده سهامش را فروخت

کالانیک احتمالا امیدی به بازگشت به مدیریت اوبر در آینده ندارد

تازه‌ترین خبرها درباره اوبر حاکی است که تراویس کالانیک بنیانگذار اوبر که برای سالها مدیریت این شرکت را هم در اختیار داشت و پس از جنجالهای بسیار این شرکت را ترک کرد حالا بخش عمده سهام خود در این شرکت را به ارزش 2.5 میلیارد دلار طی دو ماه اخیر به فروش رسانده است. کالانیک پس از جنجال‌هایی که منجر به برکناری او شد همچنان به عنوان یک سهامدار عمده شرکت به حساب می آمد اما حالا حدود 90 درصد از سهام خود در این شرکت  به فروش رسانده است. با توجه به روند موجود به نظر نمی‌رسد کالانیک که اساسا امیدی به بازگشت به مدیریت اوبر نمیدید باقی مانده سهام خود در این شرکت را هم نگاه دارد.

فروش تقریبا تمامی سهام اوبر این پرسش را مقابل اعضای هیات مدیره شرکت قرار میدهد که آیا او همچنان باید عضو هیات مدیره اوبر باشد یا خیر.

پیش از این نیز خبرهایی منتشر شده بود که تراویس کلانیک – موسس اوبر و مدیرعامل سابق آن شرکت ، تصمیم دارد کسب و کار آمریکایی الاصل  CloudKitchens  را در چین فعال کند.  کلانیک سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار روی شرکت هولدینگ CloudKitchens  سرمایه گذاری انجام داد و احتمالا بخش قابل توجهی از سرمایه به دست آمده از فروش سهام اوبر را به سمت توسعه کسب و کار تازه‌اش  خواهد برد. پروژه‌ای که او با همکاری یک مدیر ارشد سابق شرکت اشتراک دوچرخه Ofo انجام داده است.

با توسعه این کسب و کار جدید کالانیک خود به رقیبی برای Uber Eats ( سفارش آنلاین غذای اوبر ) تبدیل خواهد شد و حالا احتمالا باید با چیزی که خودش ساخته رقابت کند. دیگر رقبای او استارتاپهای DoorDash و Deliveroo هستند.

کالانیک اوایل سال 2018 بخشی از سهام خود به ارزش 1.4 میلیارد دلار را در یک معامله خصوصی به شرکت سرمایه‌گذاری سافت‌بانک فروخت تا بتواند تامین مالی مورد نظر برای توسعه استارتاپ CloudKitchens به اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا را فراهم کند.

بر اساس اعلام رگولاتوری بورس کالانیک این هفته بخش دیگری از سهام اوبر را به ارزش 383 میلیون دلار را به فروش رساند. در زمان عرضه عمومی سهام اوبر او حدود 6 درصد از سهام اوبر را در اختیار داشت و حالا این میزان به نیم درصد رسیده که ارزش همین نیم درصد 250 میلیون دلار برآورد می‌شود.

کالانیک بعد از ماجراهای جنجالی و رسوایی‌های متعدد در سال 2017 از مدیرعاملی اوبر کنار گذاشته شد با این حال از آن زمان تاکنون در هیات مدیره اوبر حضور داشته است. با این حال به محض اینکه محدودیت فروش سهام داخلی این شرکت ( بعد از ورود به بورس برداشته شد ) او شروع به فروختن سهامش کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا