تکنولوژی

اوبر و اخراج رانندگانی که با رقیب همکاری می‌کنند

شرکت اوبر طی یک ماه اخیر چندین بار به رانندگان خود اخطار داده که برای رقبای این شرکت تبلیغ نکنند در غیر این صورت آنها را از این سیستم اخراج می‌کند. 

منظور شرکت اوبر از رقیب شرکت Juno است که یک شرکت تازه‌کار در زمینه تاکسی موبایلی محسوب می شود و در نیویورک فعالیت دارد. این شرکت بهترین رانندگان شرکتهای تاکسی یاب موبایلی اوبر و Lyft را در نیویورک به خدمت گرفته است.

مرتبط: سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار روی رقیب اوبر در نیویورک

اوبر تاکنون یک راننده را به همین دلیل از سیستم خود اخراج کرده و به دهها راننده دیگر نیز اخطارهایی مبنی بر اخراج آنها ارسال کرده است. 

اخراج این رانندگان بر اساس قانونی انجام گرفته که بر اساس آن آنها حق تبلیغ دیگر سرویس‌ها را در حین کار با این سرویس فعلی ندارند. 

به واقع دلیل اخراج این رانندگان کار کردن با دیگر سرویس‌ها نیست چراکه اوبر نمی‌تواند رانندگان را به خاطر کار با سرویس‌های دیگر اخراج کند اما دلیل این شرکت این است که در هنگامی که مسافر در حال استفاده از اوبر است صفحه نمایش گوشی یا دستگاه راننده ( که گوشی متفاوتی هم هست ) که مخصوص شرکت Juno است تبلیغاتی را نشان میدهد که تخفیف ۳۵ درصدی استفاده از جونو را به نمایش می‌گذارد. به بیان دیگر Juno وقتی راننده آن را آفلاین کرده این تبلیغ را نشان می‌دهد. 

اوبر تلاش دارد با این اقدام سایر شرکتهای تاکسی یاب موبایلی را هم به اقدام علیه جونو ترغیب کند. اقدامی که به عقیده اوبر نقض توافق اولیه با راننده است. 

سیستم رگولاتوری تاکسیرانی( TLC ) که هم اکنون اوبر در این زمینه برای شکایت از جونو دست به دامن آن شده تایید کرده در حال بررسی این موضوع است. 

با این حال راننده‌ای که از اوبر اخراج شده می‌گوید او هیچ چیزی مبنی بر تبلیغ به مسافر اوبر نشان نداده و صرفا صفحه نمایش موبایل مربوط به جونو وی روشن بوده که پایین آن نوشته شده «۳۵ درصد».

یکی از مسوولان اوبر قبلا با این راننده تماس گرفته و گفته بود: اگر شما( رانندگان اوبر ) می‌خواهید برای سایر شرکتهای تاکسی یاب موبایلی کار کنید هیچ اشکالی ندارد اما در حالی که مسافری از اوبر را در داخل خودروی خود دارید سایر دستگاه‌ها ( ی رقیب) را خاموش کنید. 

شرکت Juno شرکت بسیار جوانی در زمینه اشتراک سفر محسوب می‌شود این شرکت چند ماه قبل کار خود را در نیویورک آغاز کرد و تنها در طی ۴ ماه توانست به ۱ میلیون سفر دست یابد و هم اکنون ۲۰ هزار سفر را در طول روز در این شهر مدیریت میکند.  مقایسه کنید با شرکت Lyft  که هم اکنون ۴۰ هزار سفر را در روز در نیویورک پشتیبانی می‌کند و یا اوبر در نیویورک در یک روز ۲۰۰ هزار سفر را در اختیار دارد. با این حال رشد سریع Juno رقبای این شرکت را بسیار نگران کرده است. 

Juno تاکید خود را بر رابطه بهتر با رانندگان قرار داده و به این ترتیب کمیسیون کمتری ( ۱۰ درصد ) به نسبت رقبا از آنان می‌گیرد و در  عین حال سهام این شرکت را هم در اختیار آنان قرار می‌دهد. 

Juno در حالی رشد کرده تاکنون تبلیغات رسمی نداشته و تنها از طریق دهان به دهان و به وسیله رانندگان این سرویس برای رانندگان دیگر و مسافران معرفی و مشهور شده است. 

Marco Talmon مدیرعامل Juno می‌گوید: بسیار متاسف است که اوبر از این طریق رانندگان را تحت فشار قرار می‌دهد چون دستگاه Juno در هنگام خاموش بودن فقط لوگوی این شرکت را به نمایش می‌گذارد و این اشکالی ندارد چنانکه لوگوی اپل روی دستگاه‌های این شرکت حک شده است. از طرف دیگر خود اوبر نشان خود را در خودروهای این شرکت نصب کرده پس این اشکالی ندارد. 

او تاکید میکند موضوع فقط هم لوگو نیست حتی رانندگان خیلی وقتها سبیل مخصوص صورتی Lyft را روی داشبورد خود می‌چسبانند که نشان دهنده تخفیف در این سرویس است. اینکه پایین لوگوی جونو علامت تخفیف خورده یک امکان و شعار روی اپلیکیشن است که دیگران تشویق به استفاده از آن می‌کند.

نکته اصلی اما در این است که آیا شرکتی که قرارداد رسمی با رانندگان امضا نمی‌کند آیا حق دارد به آنها بگوید چه کار کنند یا نکنند؟ بر اساس قانون کار ایالت نیویورک کارفرمایانی که قرارداد آزاد ( چیزی که هم اکنون اوبر با رانندگان امضا می‌کند) را با شاغلان به کار می‌گیرند حق دادن دستور و کنترل همانند شاغلان با قرارداد رسمی را ندارند. موضوع این است که شرکتهایی چون اوبر تمایل دارند بدون اینکه قراردادی با راننده امضا کنند  آنها را وادار به تبعیت از رفتاری کنند که شاغلان یک شرکت مشمول آن می‌شوند. 

منبع: Recode

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا