ایران

تنها ۹ درصد از سازمان‌ها از معلولان دعوت به همکاری می‌کنند

گزارش جاب‌ویژن از وضعیت بازار کار معلولان.

سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذرماه هر سال به نام معلولان و توانجویان نام‌گذاری شده. قشری که به واسطه ویژگی‌های خاص از بسیاری از فعالیت‌های روزمره منع شده و توانایی‌های چشمگیرش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. درحالی که بر هیچکس پوشیده نیست، در هر شخصی از جامعه معلولان چه توانایی‌های شگفت‌انگیزی می‌توان پیدا کرد. سوم دسامبر دقیقا به همین خاطر با نام روز جهانی معلولان شناخته می‌شود تا بیشتر به فرصت برابری که از جامعه معلولان دریغ شده، فکر کنیم. در این زمینه جاب‌ویژن آماری منتشر کرده که با مشاهده آن می‌توان فهمید تا چه اندازه جامعه معلولان ایران در بازار کار فرصتی برابر دارند؟ فرصتی که از چهار درصد جمعیت کشور دریغ شده است.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط جاب‌ویژن هم‌اکنون ۵۹۰۶ نفر از جامعه معلولان در این پلتفرم حضور دارند که در انتظار استخدام در موقعیت شغلی مورد نظر خود هستند. این آمار از بررسی وضعیت رزومه‌هایی استخراج شده که در آن افراد به معلولیت خود اشاره کرده‌اند. چه بسیار افرادی که با بیم از دست دادن فرصت برابر با سایر کارجویان، در رزومه خود به معلولیت اشاره نمی‌کنند.

تاکنون ۴۴۴۲ سازمان حداقل یک آگهی با امکان استخدام معلولان منتشر کرده‌اند. این تعداد حدود ۹ درصد از کل شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از زمان آغاز به کار این قابلیت در جاب‌ویژن فعال بودند را تشکیل می‌دهد. موضوعی که نشان می‌دهد به طور متوسط از هر ۱۰سازمان، یک سازمان در آگهی شغلی خود اعلام می‌کند که امکان استخدام معلولان در موقعیت‌های شغلی مورد نظر وجود دارد. حالا سوال اینجاست آیا در ۹ سازماندیگر هیچ موقعیت شغلی وجود ندارد که معلولان بتوانند در آن مشغول به کار شوند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در جاب‌ویژن برای استخدام معلولان اعلام آمادگی کرده‌اند عموما در صنایعی مثل شرکت‌های حوزه اینترنت، تجارت الکترونیک و خدمات آنلاین، حوزه فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار، حوزه خدمات درمانی و سلامت، حوزه بازاریابی و تبلیغات و حوزه آموزش و پژوهش فعال هستند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ که تعداد کارکنان بیشتری دارند، عموما به نسبت شرکت‌های کوچک، کمتر در حوزه استخدام معلولان فعال بوده‌اند.  

آنطور که آمارهای جاب‌ویژن نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۷۱۱۳ هزار آگهی شغلی توسط کارفرمایان در این پلتفرم منتشر شده که در آن صراحتا اعلام شده در این موقعیت امکان استخدام معلولان وجود دارد. همچنین براساس داده‌های لحظه‌ای، هم‌اکنون بیش از ۲۰۶۸ موقعیت شغلی فعال در جاب‌ویژن وجود دارد که در آن کارفرمایان اعلام کرده‌اند که استخدام معلولان در این موقعیت‌های شغلی وجود دارد. این تعداد موقعیت شغلی در مقایسه با بیش از ۴۴ هزار موقعیت شغلی فعال در جاب‌ویژن عدد پایینی به حساب می‌آید و نشان می‌دهد هنوز تا ایجاد فرصت برابر برای معلولان فاصله زیادی در پیش داریم. ولی مقایسه این آمار با ادوار گذشته نشان می‌دهد از ابتدای فعالسازی امکان ثبت معلولیت در رزومه و آگهی شغلی، کلا ۱۴۲۹۸ آگهی در این زمینه منتشر شده که نیمی از آن مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که هرچند با آرمان فرصت برابر برای معلولان فاصله زیادی در پیش داریم، اما تلاش‌ها در این زمینه چندان بی‌نتیجه نبوده است.

جاب‌ویژن به عنوان یک پلتفرم کاریابی برای تلاش در راستای ایجاد فرصت برابر برای معلولان امکانی را فراهم کرده که در آن کارجویان می‌توانند با فعال کردن گزینه «دارای معلولیت هستم» به طور مستقیم به مشاغلی متصل شوند که در آن کارفرمایان اشاره کرده‌اند که علاقه‌مند به استخدام معلولان در موقعیت شغلی مورد نظرشان هستند. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا بسیاری از معلولان از این ویژگی استفاده نمی‌کنند. چراکه براساس آخرین آمارها ۴ درصد از جمعیت کشور را معلولان تشکیل داده‌اند ولی تعداد افرادی که در رزومه خود به معلولیت اشاره کرده‌اند، سهم بسیار کمتری از کل رزومه‌های ثبت شده دارد.   

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا