آمازوناپلاینترنتچگونهگوگلمایکروسافتمتا

چگونه اطلاعات خود را از فضای آنلاین پاک کنیم؟

گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران سبب شده تا این پلتفرم‌ها، اطلاعات زیادی را از کاربران خود در اختیار داشته باشند. درواقع، گردآوری اطلاعات شخصی کاربران، اولین و مهم‌ترین هدف آنهاست و برای این منظور، ابزارهای مختلفی را در اختیارتان می‌گذارند تا بتوانند اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

سپس این اطلاعات را به قیمت خوبی به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند و به تناسب این اطلاعات، محتواهای تبلیغاتی مختص هر کاربر در حین وبگردی یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای وی به نمایش در می‌آید. اما راهکارهایی نیز در خصوص نحوه مشاهده اطلاعاتی که این پلتفرم‌ها از شما در اختیار دارند، وجود دارد که می‌تواند برایتان جالب باشد.

در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیاندازیم به راهکارهایی که با کمک آن‌ها می‌توانید بفهمید که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، چه چیزهایی را در موردتان می‌دانند و چه اطلاعاتی از شما را در اختیار دارند. همچنین، به نحوه دانلود یا حذف این اطلاعات نیز اشاره خواهیم کرد.

اینستاگرام

اگر می‌خواهید بدانید که اینستاگرام برای نمایش تبلیغات در صفحه شخصی شما، دست روی چه موضوعاتی می‌گذارد، می‌توانید دستورالعمل Setting، بعد از آن Security، سپس Access Data و در نهایت Ads را را دنبال کنید.

در اینجا، فهرستی از موضوعاتی که اینستاگرام از آن‌ها برای نمایش تبلیغات برایتان کمک می‌گیرد، نمایش داده می‌شود. البته ممکن است برخی از موضوعات و عناوین نادرست باشند، اما بخش زیادی از این اطلاعات، درست هستند.

اگر می‌خواهید تمامی‌اطلاعاتی را که اینستاگرام از شما در اختیار دارد (از قبیل تصاویر و کپشن‌ها)، دانلود کنید، می‌بایست از تب Privacy & Security، گزینه Data Download را انتخاب کنید. سپس می‌توانید لینک دانلود این اطلاعات را نیز دریافت کنید.

فیسبوک

وقتی حرف از جمع‌آوری اطلاعات از کاربران به میان می‌آید، کمتر شرکتی را می‌توان یافت که در این زمینه به خوبی فیسبوک عمل کند. درواقع، این شبکه اجتماعی اطلاعات زیادی را از تمامی‌کاربران خود در اختیار دارد. با ورود به این لینک، می‌توانید به اطلاعات کاملی از فعالیت‌های خود در فیسبوک دسترسی داشته باشید.

همچنین اگر قصد دارید تا تمامی‌ فعالیت خود در فیسبوک را دانلود و آرشیو کنید، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

بعد از وارد شدن به بخش تنظیمات (Setting) فیسبوک از طریق این لینک، می‌توانید به پایین اسکرول کرده و در اینجا اطلاعات جالبی را مشاهده کنید. حتی می‌توانید با ورود به این لینک، به نقشه‌ای از مکان‌هایی که رفته‌اید، دسترسی داشته باشید.

اپل

اپل در سال 2018، این امکان را برای کاربران خود فراهم کرد تا بتوانند اطلاعات شخصی خود را دانلود کنند؛ اقدامی‌که در راستای وعده‌های مدیرعامل این شرکت در خصوص حریم شخصی کاربران بود. با این حال، اپل بیشتر یک شرکت سخت‌افزاری است و آنچنان روی گردآوری اطلاعات کاربران خود برای درآمدزایی تمرکز نمی‌کند.

اما اگر می‌خواهید بدانید که اپل چه چیزهایی را در موردتان می‌داند، می‌توانید به صفحه Data And Privacy بروید و لاگین شوید. حتی بعد از وارد شدن، می‌توانید تنظیمات مدنظر خود را نیز اعمال کنید.

گوگل

گوگل نیز به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه گردآوری اطلاعات کاربران شناخته می‌شود. از این رو، با ورود به صفحه My Activity، می‌توانید به تمامی‌فعالیت‌های خود در استفاده از محصولات و خدمات گوگل دسترسی داشته باشید.

اطلاعاتی از قبیل تاریخچه جست‌وجوها، زمان‌های استفاده از گوگل مپ، تمامی ‌ویدیوهای مشاهده شده در یوتیوب و غیره در این قسمت به نمایش درمی‌آیند. همچنین امکان گوش دادن به صوت درخواست‌ها از گوگل اسیستنت نیز برای کاربران فراهم شده است.

اما اگر قصد حذف کردن این اطلاعات را دارید، می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید و لاگین شوید. در اینجا، می‌توانید بازه زمانی و همچنین سرویس مدنظر را نیز انتخاب کنید. البته می‌توانید با وارد شدن به این صفحه، اطلاعاتی را که سرویس‌های مختلف گوگل در حال جمع‌آوری هستند، مشاهده و تعیین کنید تا اطلاعات قدیمی‌ به صورت خودکار حذف شوند.

آمازون

مشاهده اطلاعات شما در وب‌سایت آمازون به راحتی و از طریق منوی سایت یا حتی اپلیکیشن این شرکت، امکان‌پذیر است. اما بد نیست بدانید که آمازون، دستورات صوتی شما در حین استفاده از دستیار الکسا را جمع‌آوری می‌کند.

جهت مشاهده این اطلاعات می‌بایست وارد این صفحه شده و روی گزینه Actions کلیک کنید. البته آمازون اخیرا از‌ هاب امنیتی الکسا نیز رونمایی کرد که دسترسی راحت‌تر به اطلاعات امنیتی را برای کاربران فراهم می‌کند.

اسنپ چت

اگر همچنان از کاربران اسنپ چت هستید یا حتی دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، برای پی بردن به اطلاعاتی که این شرکت از شما در اختیار دارد، می‌بایست وارد این صفحه شوید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از گذشت چند ساعت، اطلاعات شخصی شما در قالب یک فایل فشرده (زیپ) برایتان ارسال می‌شود و از طریق لینک ارائه شده، می‌توانید آن را دانلود کنید.

ناگفته نماند که برخی از اطلاعات کاربران اسنپ چت نیز در این صفحه وجود دارد که نیازی به دانلود ندارد و به راحتی قابل مشاهده است.

توییتر

برای دسترسی به اطلاعات خود در توییتر، باید وارد صفحه تنظیمات حساب کاربری خود شوید و گزینه Your Twitter Data کلیک کنید. سپس به بخش Download your data بروید. همانند اسنپ چت، توییتر نیز اطلاعات شما را در قالب یک فایل فشرده آماده و لینک دانلود آن را ارائه می‌کند.

مایکروسافت

اگر از کاربران محصولات مایکروسافت همانند ایکس باکس، اسکایپ یا حتی سرویس‌هات‌میل هستید، باید بدانید که مایکروسافت اطلاعاتی را از شما در اختیار دارد. برای مشاهده این اطلاعات می‌توانید به ‌هاب حریم شخصی مایکروسافت رفته و بعد از لاگین شدن، اطلاعات شخصی خود را دانلود کنید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، قطعا اطلاعات زیادی از خود را در اینجا مشاهده خواهید کرد.

 

منبع
Popsci

نوشته های مشابه

‫44 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱에 대한 내용이 정말 유익했어요! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 찾아보실 수 있어요. 함께 지식을 공유해보세요!
    프라그마틱 무료 슬롯

    프라그마틱 슬롯에 대한 설명 감사합니다! 또한, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 얻을 수 있어요. 함께 이야기 나누면서 더 많은 지식을 얻어가요!

    https://www.12315op.cn/
    https://www.12315db.cn/
    https://www.12315hv.cn/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا