تکنولوژی

تغییرات تجارت موبایل، سونی را سودده کرد

گزارش مالی سه‌ماهه گذشته شرکت سونی در حالی منتشر شده که به‌نظر می‌رسد سیاست این شرکت در کاهش ابعاد تجارت در بخش گوشی‌های هوشمند بالاخره موثر افتاده و سوددهی این شرکت پررنگ‌تر شده است.

به گزارش وب‌سایت Theverge، راه‌حل سونی در خصوص کاهش ابعاد فعالیت‌ در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند در کنار بهره‌گیری مطلوب این شرکت از نرخ تبادلات ارزی قرار گرفته تا چشم‌انداز روشنی را پیش روی سونی قرار دهد. همین امر باعث شده تا این شرکت ژاپنی روز گذشته از کسب سود 205 میلیون دلاری در سه‌ماهه گذشته خبر دهد.

بدنیست بدانید شرکت سونی در سال گذشته میلادی سودی تا چهاربرابر بیشتر از مقدار کنونی را گزارش کرده بود و روی هم رفته عملکرد بهتری را به ثبت رسانده بود اما در نهایت، ضرردهی بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت تاثیرات منفی زیادی در نتیجه کلی این شرکت داشت.

این در حالی است که سونی این‌بار از کسب سود 4 میلیون دلاری خبر داده اما مسئولان این شرکت عنوان کرده‌اند چیزی در حدود 4.4 میلیارد ین از درآمدهای این شرکت، از نوسانات ارزی مشتق شده است. به بیان دیگر، مدیریت بخش گوشی‌های هوشمند سونی تنها تا حدودی به بهبود نتایج مالی این شرکت کمک کرده است.

کاهش ابعاد فعالیت در بخش گوشی‌های هوشمند باعث شده تا سونی در سه‌ماهه گذشته تنها 3.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند. رقمی که در مقایسه با فروش 7.2 میلیون دستگاه در مدت مشابه سال گذشته اختلاف فاحشی را نشان می‌دهد.

سونی محور فعالیت‌های خود در بخش گوشی‌های هوشمند را روی عرضه محصولات جدید از سری اکسپریا ایکس قرار داده است. این در حالی است که انتظار می‌رود در مراسم IFA سپتامبر آینده شاهد رونمایی این شرکت از پرچمدار جدید باشیم.

این پرسش که آیا سونی همچنان باید فعالیت در حوزه گوشی‌های هوشمند را ادامه دهد یا خیر؟! تکراری بوده و نخ نما شده است. با این وجود، فعالیت این شرکت در این ابعاد و آن‌هم زمانی که مدیران شرکت‌های رقیب به دنبال ثبت آمار فروش 100 میلیون گوشی هوشمند در سال هستند (یا زمانی که از فروش 40 میلیون آیفون در یک دوره سه‌ماهه به افتی نگران کننده تعبیر می‌شود) چشم‌اندازهای چندان روشنی را پیش روی ژاپنی‌ها ترسیم نمی‌کند. لازم به ذکر است که سونی انتظار دارد تا در کل سال مالی 2016، نوزده میلیون گوشی هوشمند را به فروش برساند.

نگاه خود را که از بخش گوشی‌های هوشمند به دیگر قسمت‌های کسب و کار سونی معطوف کنیم، عملکرد خیره‌کننده پلتفرم پلی استیشن 4 را شاهد خواهیم بود. عملکرد مطلوبی که در پرتو افزایش فروش در بخش نرم‌افزار و کاهش هزینه‌های تولید در بخش سخت‌افزار ممکن شده است.

با توجه به زلزله‌های کوماموتو در ماه آوریل، بخش دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری سونی نیز با کاهش میزان فروش روبرو شده است. یکی دیگر از نقاط نه‌چندان روشن در کارنامه مالی اخیر سونی، کاهش چشمگیر میزان فروش سنسورهای تصویری این شرکت است. بخشی که همواره یکی از قابل اعتمادترین مسیرهای درآمدی این شرکت بوده است.

بخش فروش تلویزیون‌های LCD سونی نیز با رشد میزان فروش در سه‌ماهه گذشته روبرو شده است. با این وجود، در این بخش نیز عملکرد سونی با توجه به افزایش نرخ ین در مقابل دلار، تا حدودی تاثیرپذیری منفی داشته است. آن‌طور که از شواهد امر پیداست تنها بخش گوشی‌های هوشمند سونی از افزایش ارزش ین سود برده که دلیل آن کاهش هزینه‌های تولید و پشتیبانی در کشورهای مختلف است.

سونی در بخش فروش باتری نیز کاهش چشمگیر میزان فروش را تجربه کرده تا این امر رایزنی‌های مسئولان سونی در جهت فروش این بخش به Murata را بیش از پیش توجیه کند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا