تکنولوژی

سیلیکون ولی در تسخیر مدیران هندی

 
رشد سریع حضور کارآفرینان و متخصصان هندی در سیلیکون‌ولی به نوعی باعث تعجب جهانیان شده است. درحال حاضر پراکندگی هندی‌های متخصص در حوزه تکنولوژی در ایالات متحده آمریکا به اوج رسیده تا چیزی در حدود 15 درصد از کل استارت‌آپ‌های این منطقه جغرافیایی توسط هندی‌ها تاسیس شود. این در حالی است که در طرف مقابل، تقریبا تمامی شرکت‌های مطرح حوزه تکنولوژی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، سیسکو، اوراکل و دیگر شرکت‌های مطرح نیز حداقل در یکی از پست‌های کلیدی خود از متخصصان هندی بهره می‌برند. موج اول فارغ‌التحصیلان هندی رشته مهندسی نرم‌افزار در اوایل دهه 1980 میلادی به سمت سیلیکون ولی سرازیر شدند و از آن به بعد، رفته رفته پشت سر گذاشتن مرزهای نوآوری در حوزه تکنولوژی جهانی توسط هندی‌ها آغاز شد. هندی‌ها در حال حاضر تاثیرگذاری بیشتری (در مقایسه با دیگر گروه‌های نژادی) بر حوزه تکنولوژی ایالات متحده آمریکا دارند و بنابر گزارش مرکز آمار آمریکا، این گروه به‌عنوان ثروتمندترین و در عین حال شهروندانی با بالاترین سطح تحصیلات در میان گروه‌های نژادی مختلف در این کشور، مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این تفاسیر، با نگاهی هرچند مختصر به زندگی شغلی و کاری موفق‌ترین مدیران عامل هندی سیلیکون‌ولی می‌توانیم راهکارهای مورد استفاده آنها در رسیدن به جایگاه فعلی را بررسی کنیم.
 
ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل
 
 
مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های اینترنتی جهان، ساندار پیچای در کودکی حتی امکان مشاهده تلویزیون یا سفر با استفاده از خودرو را هم نداشته است. او که در خانواده‌ای در سطح متوسط اقتصادی به دنیا آمده و رشد کرده، در منزلی زندگی می‌کرده که تقریبا هیچ اثری از تکنولوژی در آن نبوده است. با وجود رویارویی با این سختی‌ها در زندگی روزمره در هند، پیچای جاه‌طلبی و البته پشتکار بی‌وقفه‌ای داشت و همین امر به او کمک کرد تا جایگاه خود را در انستیتو IIT در سطح اول حوزه تکنولوژی هند تثبیت کند. در ادامه نیز میل و رغبت او به حوزه تکنولوژی، به تصاحب یک عنوان شغلی در شرکت McKinsey و سرانجام، در سال 2004 میلادی در شرکت گوگل کمک کرد. تلاش‌های فراوان پیچای وقتی به بار نشست که او به چهره ویژه و تاثیرگذار در ایجاد تحول در برترین محصولات گوگل یعنی مرورگر کروم و سیستم‌عامل اندروید تبدیل شد. پس از این، او حتی مورد تحسین موسس گوگل، لری پیج قرار گرفت تا پیج بارها از او به خاطر تلاش فراوان و تعهد به این شرکت قدردانی کند.
 
ساتیا نادلا، مایکروسافت
 
 
در بازه زمانی که نادلا تحصیلات خود را در یک مدرسه دولتی سطح متوسط در حیدرآباد پشت سر گذاشت تا زمانی که فعالیت خود به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت را در واشنگتن آغاز کرد، نکات ارزشمند زیادی در زندگی این متخصص هندی حوزه تکنولوژی به‌چشم می‌خورد. این در حالی است که نادلا بر خلاف بسیاری از رقبای خود، فارغ التحصیلی از هیچ موسسه آموزشی معتبر و اصیلی را در کارنامه خود نمی‌بیند. ساتیا تحصیل در رشته مهندسی را در دانشگاه Manipal پشت‌سر گذاشت و در ادامه نیز در دانشکده علوم رایانه دانشگاه Wisconsin مدارک مرتبط با تحصیلات تکمیلی را اخذ کرد. پس از این، او فعالیت حرفه‌ای خود را در شرکت نرم‌افزاری معتبر Sun Microsystems آغاز کرد و تا پیش از پیوستن به مایکروسافت در سال 1992 میلادی، در همین شرکت مشغول به فعالیت بود. بیش از دو دهه فعالیت در شرکت مایکروسافت، حضور در مدارج سطح بالا مانند مدیریت ارشد گروه تحقیق و توسعه بخش سرویس‌های آنلاین، مدیریت ارشد بخش تجاری مایکروسافت و ریاست بخش ابزارها و سرورهای ردموندی‌ها را برای او به همراه داشت. با به‌دست گرفتن سکان هدایت بخش سرور و ابزارهای مایکروسافت، درآمدهای این شرکت در پرتوی حضور نادلا، در بخش سرویس‌های ابری از 6/ 16 میلیارد دلار به 3/ 20 میلیارد دلار افزایش یافت. از جمله تلاش‌های قابل توجه ساتیا نادلا می‌توان به تغییر ساختار از تمرکز صرف روی محصولات آفیس و در نهایت، معطوف کردن توجه مدیران مایکروسافت به توسعه سرویس‌ها و راهکارهای ابری و همراه اشاره کرد.
 
Rajeev Suri،مدیرعامل Nokia Solutions & Networks
 
 
از زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تا آغاز فعالیت به‌عنوان مدیرعامل نوکیا، Rajeev Suri سخت کوشی فراوانی از خود نشان داد تا بالاخره به اولین سکاندار هندی یک شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در سطوح برتر جهانی تبدیل شد. علاوه بر این، او در میان تعداد انگشت‌شمار مدیران اجرایی قرار‌ می‌گیرد که بدون مدرک MBA یا تحصیلات تکمیلی توانسته‌اند به این سطح از موفقیت برسند. Rajeev تنها یک‌سال دیرتر از ساتیا نادلا مشغول به تحصیل در انستیتو تکنولوژی Manipal شد و از همین رو می‌توان گفت این دو در زیر یک سقف به کسب علم مشغول شده و مسیر تقریبا مشابهی را تا رسیدن به سطوح برتر مدیریتی در شرکت‌های حوزه تکنولوژی پیموده‌اند. از جمله دلایل موفقیت Rajeev، تصمیم خاص و تاثیرگذار او در انتقال بخش تجاری NSN (Nokia Solutions & Networks) به هند بود. تا پیش از فعالیت به‌عنوان مدیرعامل نوکیا، Suri سهم ویژه‌ای در انتقال سرویس‌های مرتبط با شبکه نوکیا-زیمنس از مونیخ آلمان به هند (در سال 2007 میلادی) داشت. این تدبیر او از همان ابتدا مثمرثمر واقع شد و این زیرمجموعه در حال حاضر تقریبا چیزی حدود 50 درصد از مجموع کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد.
 
Shantanu Narayen مدیرعامل شرکت Adobe
 
 
ناراین که در حیدرآباد متولد شده و در همین شهر رشد یافته، فعالیت حرفه‌ای خود را در شرکت اپل آغاز کرد و پس از آن به سمت ریاست Silicon Graphics منصوب شد. پس از این، او Pictra Inc را به‌عنوان یکی از اولین شرکت‌هایی که مفهوم به‌اشتراک‌گذاری تصاویر دیجیتالی در اینترنت را بر سر زبان‌ها انداخت، پایه‌گذاری کرد.  با این وجود، پس از پیوستن شانتانو به ادوبی، فراست کاری و مهارت‌های رهبری او به مرحله نمایش رسید. موضوع پیوستن او به ادوبی همزمان با تلاش او برای فروش Pictra Inc به این شرکت مطرح شد و اگرچه او در این امر موفق نبود اما پیوستن به اپل، به نقطه عطفی در زندگی او تبدیل شد. شانتانو ادوبی را از تولیدکننده‌ای محدود که تنها محصولاتی مانند فتوشاپ و تصویرگرهای نرم‌افزاری متفاوت را به بازار عرضه می‌کرد به یک سرویس‌دهنده خدمات و راهکارهای ابری تبدیل کرد. علاوه بر این، او در خرید 3.4 میلیارد دلاری شرکت فعال در حوزه محتویات چندرسانه‌ای یعنی ماکرومدیا (توسط ادوبی) در سال 2005 میلادی نیز تاثیرگذار بود. در حال حاضر شانتانو علاوه بر فعالیت در سمت مدیرعاملی ادوبی، از اعضای هیات مدیره دانشگاه کالیفرنیا و البته شرکت دل نیز به حساب می‌آید. او از طرف باراک اوباما به‌عنوان یکی از اعضای تیم مشاوره ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده تا ارائه راهکار به دولت آمریکا در زمینه به‌کارگیری بهترین روش‌های موجود بر پایه تکنولوژی را در دستور کار قرار دهد. با این تفاسیر، از بخش آی‌تی، نرم‌افزار و آموزش گرفته تا حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های سیاسی و دولتی، شانتانو تمامی حوزه‌های مهم را درنوردیده تا نام او به‌عنوان یکی از مشاهیر سیلیکون‌ولی مطرح شود.
 
Sanjay Jha مدیرعامل Globalfoundries
 
 
سانجای در یکی از نواحی جغرافیایی توسعه نیافته هند یعنی Bihar به دنیا آمد و البته پس از تلاش فراوان به‌عنوان یکی از مسوولان ارشد یک شرکت معتبر در حوزه تولید نیمه‌هادی به شهرت رسید. علاوه بر این، در حال حاضر او در لیست مدیران عامل آمریکایی با بیشترین میزان حقوق دریافتی قرار گرفته است. او که فعالیت خود را به‌عنوان مهندس ارشد در شرکت کوالکام در سال 1994 میلادی آغاز کرد، فعالیت روی پروژه‌های بزرگی نظیر Globalstar Satellite Phone و ساخت اولین مدار مجتمع 13k وکودر (سنتسایزری که از تحلیل ورودی‌های گفتاری، صدا تولید می‌کند) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او در میان همکاران خود به‌عنوان متخصص توانمند سیستم‌های صوتی با مهارت‌های کاری بی‌نظیر مشهور است. سانجای در شرکت کوالکام پست‌های مهمی از سرپرست طراحی گرفته تا قرارگرفتن در صف مدیران اجرایی داشته است. در سال 2008 میلادی و زمانی که سانجای به‌عنوان مدیرعامل موتورولا مشغول به کار شد، سهم این شرکت از بازار گوشی‌های همراه آمریکا تنها 7 درصد بود که این رقم در مقابل سهم 50 درصدی این شرکت از این بازار در دهه 1990 میلادی قرار می‌گیرد. در زمان فعالیت در موتورولا موبیلیتی، او توانست سطح کیفی فعالیت‌های این شرکت را در قالب همکاری نزدیک با مهندسان و هدایت پروژه‌های اصلی، بهبود بخشد. سانجای نقش اساسی در نجات موتورولای در حال مرگ و فروش آن به گوگل با رقمی حدود 4/ 12 میلیارد دلار ایفا کرد. این رقم، دو سوم برابر بیشتر از ارزش این شرکت در زمان جداشدن از شرکت اصلی موتورولا بود.
 
Sanjay Mehrotra مدیرعامل Sandisk
 
 
Sanjay Mehrotra شخصیت اصلی در پشت‌پرده ظهور سن‌دیسک نیز به سهم خود تلاش فراوانی در راه رسیدن به موفقیت، پیش از ورود به سیلیکون ولی داشته است. پس از قبولی در دانشگاه کالیفرنیا، سانجای درخواست ویزای آمریکا کرد اما چندبار درخواست او رد شد تا بالاخره این درخواست، مورد تایید مشاوران کنسولگری قرار گرفت. او در خانواده‌ای با شرایط مالی پایین‌تر از حد متوسط در هند به دنیا آمد و همواره از پدر خود که رویاهای بزرگی برای فرزند خود داشته و تلاش کرده او را برای ادامه تحصیلات به خارج از کشور بفرستد، به نیکی یاد می‌کند. او در مصاحبه‌های خود نیز عنوان کرده پدرش عامل موفقیت در قبول درخواست ویزای او از سوی کنسولگری آمریکا در هند بوده است. پدر او ساعت‌ها برای مشاور کنسولگری توضیح داده که با سلب این فرصت طلایی از دانش‌آموزی که سال‌ها سخت‌کوشی انجام داده چه اشتباه بزرگی انجام می‌دهند و در نهایت همین امر منجر به تغییر نظر کارمند کنسولگری شده است. پس از رسیدن به ایالات متحده آمریکا، سانجای تخصص‌های خود را با مطالعه علوم رایانه و مهندسی برق در دانشگاه کالیفرنیا ارتقا داد. او فعالیت حرفه‌ای خود را با آغاز کار در شرکت اینتل کلید زد و در همین شرکت نیز شریک کاری بعدی خود یعنی Eli Harari را ملاقات کرد. در نهایت او به همراه Jack Yuan و Eli Harar سن‌دیسک را در سال 1988 میلادی پایه‌گذاری کرد که با گذشت 27 سال حالا ارزشی در حدود 18 میلیارد دلار داشته و چیزی نزدیک به 9 هزار نیروی کاری در سراسر جهان دارد.
 
Nikesh Arora، مدیرعامل Softbank Internet & Media Inc
 
 
زندگی Nikesh Arora فراز و نشیبی کمتر از یک ترن هوایی نداشته است. نیکش در حال حاضر ریاست Softbank Internet and Media و سرپرستی بخش اجرایی این شرکت را برعهده دارد. او در مصاحبه‌ای جالب از روزهایی یاد می‌کند که برای پیدا کردن شغل تلاش بسیار زیادی انجام داده است. به گفته نیکش، او چیزی در حدود 450 نامه و درخواست برای به‌دست آوردن فرصت‌های شغلی مختلف ارسال کرده اما هیچ‌گاه پاسخ مثبتی از سوی کارفرمایان دریافت نکرده است. او رونوشتی از تمامی این نامه‌ها را نزد خود نگه داشته تا همواره نحوه تعامل با شکست را به خاطر داشته باشد. او معتقد است پاسخ ندادن شرکت‌های یادشده به این درخواست‌ها، در واقع به دلیلی برای دستیابی او به موفقیت‌های بزرگ‌تر در ادامه زندگی‌اش تبدیل شده‌اند.
 
Vinod Kholsa، موسس Sun Microsystems
 
 
نام Vinod Kholsa یکی از موسسان شرکت Sun Microsystems در میان میلیونرهای مجله Forbes قراردارد. او فرزند یک نظامی هندی است که با خواندن داستان پایه‌گذاری شرکت اینتل در نشریه Electronic Engineering Times به تکنولوژی علاقه‌مند شد. پس از فارغ‌التحصیلی از IIT، آقای Khosla تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مهندسی پزشکی ادامه داد و پس از این نیز مدرک MBA را از دانشکده بازرگانی استنفورد اخذ کرد. او به همراهی همکلاسی‌های خود در استنفورد، Microsystems را در سال 1982 تاسیس کرد. شرکتی که در ادامه راه، زبان برنامه‌نویسی جاوا را نیز به بازار عرضه کرد. او تا سال 1984 میلادی در سمت ریاست هیات مدیره این شرکت مشغول به‌کار بود و پس از این، به فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری مشتاق شد. Kholsa در مدت زمانی اندک به‌عنوان یک سرمایه‌گذار مطرح، برای خود نامی دست و پا کرد و موفقیت‌های بسیاری را در حوزه‌ سرمایه‌گذاری به ثبت رساند. در کنار نقش ویژه او در Sun Microsystems و حوزه سرمایه‌گذاری، می‌توان از جوایز متعددی که به دلیل ارائه خدمات ارزشمند در حوزه تکنولوژی و کارآفرینی توسط این فعال هندی دریافت شده نیز به‌عنوان بخشی از کارنامه مثبت او یاد کرد. او در حال حاضر یکی از اعضای بورد تخصصی مرکز Blum است که در دانشگاه کالیفرنیا به فعالیت روی توسعه اقتصادی مشغول است.
 
Francisco D’Souza، مدیرعامل Cognizant
 
 
Francisco D’Souza در میان جوان‌ترین مدیران عامل لیست ما قرار می‌گیرد. دسوزا مدیرعاملی موفق و از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشرفت شرکت Cognizant به حساب می‌آید. Cognizant تحت مدیریت فرانسیسکو به نقطه اوج رسیده تا درآمد این شرکت از 4/ 1 میلیارد دلار تا پیش از حضور او، به 7 میلیارد دلار در زمان حاضر افزایش یابد. این در حالی است که نرخ رشد ترکیبی سالانه این شرکت نیز به چیزی در حدود 35 درصد افزایش یافته است. در سال 2011 میلادی، این شرکت در لیست Fortune 500 قرار گرفت و از نگاه مجله Fortune نیز در میان تحسین‌ برانگیزترین شرکت‌های حوزه آی‌تی، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. فرانسیسکو در کنیا به دنیا آمد و در کشورهای مختلفی مراحل رشد و ترقی را پشت‌سر گذاشت. پدر او یک دیپلمات بود و از همین‌رو قسمت بیشتری از دوران کودکی او در سفر از یک مکان به مکان دیگر می‌گذشت. او به نوعی موفقیت به‌دست آمده در Cognizant را مدیون دوران کودکی خود می‌داند که در یادگرفتن زبان‌های جدید، یافتن دوست‌های تازه و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف به‌سر شد. تجربه‌ای که در ارائه خدمات به فرهنگ‌های مختلف (در قالب حضور شرکتش در بازارهای جهانی) و بهره‌مندی از نیروهای کاری چند نژاده، اکنون در Cognizant نمود پیدا کرده است. آنچه ذکر شد، روایت‌هایی هرچند مختصر از موفقیت کارآفرینان هندی است که نشان می‌دهند موفقیت صرفا در سایه هوش بالا و داشتن شانس به‌دست نمی‌آید و ترکیبی مهم‌تر یعنی عشق و شور و پشتکار در شکل‌گیری آن تاثیرگذارتر است. از سوی دیگر با خواندن داستان‌های یادشده باید پذیرفت که موفقیت در پرتو انجام یک عمل بزرگ و خارق‌العاده به‌دست نخواهد آمد و مجموعه‌ای از چندین و چند فرایند شاید نه‌چندان جالب و حتی خسته‌کننده و تکراری در آمد و شد‌های روزانه و یا حتی سالانه می‌تواند این پدیده را شکل دهد. موفقیت‌هایی که البته شاید در کوتاه‌مدت احساس نشوند اما در بلندمدت، تاثیرات مثبت آن چشم‌اندازهای روشنی را ایجاد خواهند کرد.
 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا