تکنولوژی

استخدام روزنامه‌نگار برای کالبدشکافی شکست یک استارت‌آپ

کیک‌استارتر، وب‌سایتی که در قالب جمع‌آوری سرمایه‌گذاری مردمی برای استارت‌آپ‌های مختلف فعالیت دارد در ماه دسامبر، یک روزنامه‌نگار را به‌منظور تحقیق در خصوص دلایل شکست شرکت Zano، یکی از بزرگ‌ترین و البته ناکام‌ترین استارت‌آپ‌های تحت پوشش خود، به استخدام درآورد. مارک هریس که مطالبش در وب‌سایت‌های Economist و Wired به انتشار می‌رسد، مقاله 13000 کلمه‌ای خود را در خصوص این استارت‌آپ منتشر کرده است که در واقع بررسی‌های او از دلایل شکست این شرکت نوپا است.

Zano چیزی بیش از 3.2 میلیون دلار سرمایه از 7000 پشتیبانی‌کننده دریافت کرده اما هیچ یک از این سرمایه‌گذاران حتی نسخه اولیه پهپادی که قراربود در این طرح تولید شود را هم دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که در ابتدای امر، هدف سرمایه‌گذاری در کیک‌استارتر جمع‌آوری 282 هزار دلار عنوان شده بود اما در ادامه راه سرمایه‌گذاران دیگری نیز کمک مالی کردند که در میان آن‌ها نام یک سرمایه‌گذار محلی با اعطای چیزی در حدود 353 هزار دلار هم به چشم می‌خورد.

در گزارش منتشر شده، هریس آنچه اتفاق افتاده را منتشر کرده که در ادامه به نکات کلیدی تحقیقات او اشاره خواهیم کرد.

·        کمپین کیک استارتر موفقیت قابل ملاحظه‌ای بدست آورده بوده است. در این کمپین، هدف، جمع‌آوری 200 هزار پوند اعلام شده بود اما سرمایه‌گذاری گسترده‌تری انجام شد.

·        سرمایه‌گذاری بیش از حد باعث شد تیم‌ پایه‌گذار استارت‌آپ بدون تولید نمونه‌های اولیه قصد داشته باشند به سراغ تولید انبوه بروند.

·        برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران بر مبنای تاریخ‌های مشخص شده در صفحه کیک‌استارتر، آغازگر سرزنش‌ها علیه این شرکت بود.

·        کارکنان شرکت از اینکه دقیقا چه خبر است هیچ اطلاعی نداشتند. دو کارگر ارشد در گفتگو با هریس عنوان داشته‌اند تنها چندهفته است که از وخامت اوضاع خبردار شده‌اند و این دقیقا کمی پیش از زمانی است که ایوان ردمن، مدیرعامل این شرکت فعالیت خود را متوقف کرده است.

·        نمایش محصول در نمایشگاه CES که حتی تاییدیه وب‌سایت انگجت را نیز دریافت کرد، در پوشش مجموعه‌ای از دروغ‌ها انجام شد تا سرپوشی باشد برای پرواز نکردن پهپاد تولیدشده توسط Zano

·        قسمتی از پول جمع‌آوری شده در کمپین، صرف خرید مک‌بوک‌های گران‌قیمت و حتی یک بی‌ام‌دبلیو جدید برای پسر یکی از سرمایه‌گذاران خارج از کیک‌استارتر شده است.

·        ویدئو پیش‌نمایشی که درصفحه کیک استارتر قرار گرفته به نحوی ویرایش شده که محصول تولیدی را قابل استفاده نشان دهد.

·        پی‌پل، از دادن پول به این استارت‌آپ، تا پیش از کامل شدن روند درخواست‌ها (استانداردی برای جلوگیری از کلاه‌برداری) خودداری کرده است. این به آن معنی است که پول جمع‌آوری شده در کمپین به خریداران ناراضی بازپس داده شده است.

·        حتی اگر این شرکت هیچ عمل اشتباهی را انجام نداده باشد، همچنان چیزی در حدود 1.4 میلیون دلار بدهی پس از کامل‌کردن روند درخواست‌ها خواهد داشت.

 

هریس پس از انتشار این گزارش به دیدار یانسی استریکلر، مدیرعامل کیک‌استار رفته است. استریکلر معتقد است کیک‌استارتر می‌تواند 5 درصد کمیسیون خود از کمپین‌های موفق را که چیزی در حدود 162 هزار دلار خواهد شد از Zano دریافت کند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا