تکنولوژی

شیائومی به ایران آمد

شب گذشته به مراسمی رفتیم که مدتی بود انتظار داشتیم شروع شود. برندی پرطرفدار در چین که مدیر آن را استیو جابز چینی می‌دانند از طریق یکی از شعبه‌های خود به ایران نمایندگی رسمی و انحصاری داده است و قرار است تا دو هفته آینده محصولاتش را در بازار ببینیم. این مراسم که با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد خبر از حضور تمام محصولات شیائومی در ایران داشت؛ از تصفیه آب و هوا گرفته تا موبایل و تبلت.

اعلام حضور رسمی شیائومی در ایران تنها یک هفته پس از راه‌اندازی رسمی این برند در خاورمیانه و راه‌اندازی دفتر این شرکت در دوبی صورت گرفت. 

در ابتدا علی ملکی، مدیرعامل شرکت آسوشید با سخنرانی خود مراسم را آغاز و اعلام کرد که شرکت آنها نماینده رسمی شیائومی در ایران  است و سپس بیژن خیابانی – مدیرکل سابق گوشی‌های نوکیا در ایران – که حالا یکی از مدیران شیائومی در ایران است هم با ارایه‌ای ویژگی‌های این برند و محصولاتش را تشریح کرد.

یک سوال اصلی درباره شیائومی، نحوه توزیع محصولات این شرکت در بازار ایران بود. یک ویژگی و تمایز اصلی شیائومی در چین با دیگر رقبایش، فروش محصولات آن تنها از طریق اینترنت و سایت این شرکت است این در حالی است که نمایندگان ایرانی آن تاکید کردند که این مدل در ایران اجرا نمی‌شود. در مقابل شیائومی‌ها به دنبال کانال توزیعی اختصاصی با همکاری همراه اول هستند. در جلسه اعلام حضور  این برند تقریبا روی همه میزها و در کنار پرچم شیائومی، پرچم همراه اول هم دیده می‌شد. 

حضور مهدی عطوفی معاون بازاریابی و امور مشتریان همراه اول در این مراسم و صحبت‌های او از باندلینگ سیم‌کارت‌های این اپراتور با گوشی‌های شیائومی مشخص کرد که کانال توزیع گوشی‌های این شرکت باندلینگ با سیم‌کارت‌های همراه اول است هر چند نه عطوفی ونه خیابانی جزییات توافق باندلینگ و حتی انحصاری بودن گوشی‌های این شرکت به سیم‌کارت‌های همراه اول را مشخص نکردند.

در ادامه این جلسه خیابانی در معرفی گوشی‌های شیائومی مرتبا آن را با آیفون ۶ مقایسه کرد و گفت که مزیت شیائومی کیفیت خوب در کنار قیمت پایین است. خیابانی گفت که گوشی‌های شیائومی با رنج قیمتی تقریبا نصف قیمت آیفون و با کیفیتی برابر و در مورادی بهتر از آن به بازار عرضه می‌شود. به گفته خیابانی یکی از نقاط اصلی این گوشی‌ها میزان باتری آن‌هاست که بین ۳ تا ۴ هزار میلی آمپری هستند.

همچنین گوشی‌های شیائومی مبتنی بر اندروید و پوسته اختصاصی آن MIUI نام دارد که از حدود ۱۶ هزار تم پشتیبانی می‌کند. در زمینه خدمات پس از فروش هم خیابانی گفت: شیائومی را با دوسال وارانتی عرضه خواهیم کرد و تلاش ما بر این است که خدمات را به سمت تعمیر نبریم و اگر گوشی دچار مشکل شد آن را تعویض کنیم تا سرعت پاسخ به نیاز مشتری به حداکثر برسد.

در ادامه از اولین فضای ابری ایرانی با نام گنجه هم رونمایی شد. فضایی که به گفته مدیران شیائومی دراپ باکس ایرانی است و گفته شد که به هر خریدار شیاومی ۵ گیگابایت فضای رایگان در این فضا ارایه خواهد شد البته جز نام این سرویس جزییات دیگری از آن اعلام نشد.

تاکید دیگر شیائومی حضور رسمی و بدور از مشکلات ناشی از قاچاق در بازار بود مشکلی که امروزه فضای بازار تلفن همراه ایران را تحت تاثیر قرار داده است. 

مرتبط : پیگیری آی تی ایران از شرکت شیائومی پیرامون حضور شرکت اسوشید به عنوان عرضه کننده رسمی 

حضور رسمی شیائومی در بازار ایران رقابت بازار گوشی‌های هوشمند را در کشور فشرده‌تر خواهد کرد و دامنه انتخاب برندها را بالاتر خواهد برد اما بیشترین تاثیر را نه روی گوشی‌های گران قیمت که در بازار گوشی‌های میان قیمت برجای خواهد گذاشت و از این جهت به خصوص روی محصولات برندهای سامسونگ، ال جی و هواوی تاثیر خواهد گذاشت. 

شرکتی که الان با ارزشی برابر با ۴۵ میلیارد دلار و تنها ۵ سال بعد از آغاز به کارش در چین یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان به شمار می‌رود در حالی ایران را به عنوان بازار جدید خود انتخاب کرده که پیش از این به هند و امارات ورود پیدا کرده است.  

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫44 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا