تکنولوژی

متن کامل نامه مارک زاکربرگ به دخترش

نامه‌ای به دخترمان

مارک زاکربرگ. چهارشنبه، 2 دسامبر 2015

مکس عزیز،

مادرت و من، هنوز واژه‌ای برای بیان امید به آینده‌ای که تو به ما هدیه دادی نداریم. زندگی جدید تو مملو از چالش‌های جدید خواهد بود و ما امیدواریم تو در نهایت سلامت و شادمانی بتوانی تمامی آن‌ها را کشف کنی. تو به ما دلیلی برای تامل در خصوص جهانی که قرار است در آن زندگی کنی دادی.

مثل تمامی پدر و مادرها، ما هم امیدواریم تو در دنیایی بهتر از امروز، پرورش یابی.

اگرچه خبرهای هر روزه معمولا حکایت از مشکلات مختلف دارند اما جهان از جهات متفاوتی به سمت بهتر شدن پیش‌ می‌رود. شاخص‌های سلامتی در حال بهبود هستند. فقر در حال کاهش است. دانش در حال رشد است و ارتباط افراد با یکدیگر بیشتر شده است. پیشرفت‌های مرتبط با تکنولوژی در هر حوزه‌ای بدان معنا هستند که زندگی برای تو به‌طور چشمگیری بهتر از زندگی امروز ما خواهد بود. 

ما سهم خود را انجام خواهیم داد تا این مهم به وقوع بپیوندد، نه‌تنها به‌ این علت که عاشق تو هستیم بلکه به‌خاطر مسئولیت اخلاقی که در قبال تمامی کودکان نسل آینده داریم. 

ما امیدواریم تمامی زندگی‌ها ارزش برابری داشته باشند و این امر افراد زیادی که در قالب نسل‌های آتی زندگی خواهند کرد را نیز دربر می‌گیرد. جامعه ما تعهدی برای سرمایه‌گذاری کنونی درجهت بهبود زندگی تمامی افرادی که به این دنیا گام خواهند نهاد (و نه تنها کسانی که در حال حاضر در این دنیا حضور دارند) ایجاد کرده است. 

اما همین حالا هم ما تمامی منابع موجود را به سمت بزرگ‌ترین شانس‌ها و مشکلاتی که نسل شما با آن روبرو خواهد شد سرازیر نمی‌کنیم. 

به عنوان مثال، موضوع بیماری و امراض مختلف را درنظر بگیر. امروزه سرمایه‌گذاری که ما در خصوص درمان‌های جامعه محور برای افراد بیمار انجام می‌دهیم 50 برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری انجام شده در تحقیقاتی است که مانع از ابتلا به بیماری در همان گام اول می‌شوند. 

کمتر از 100 سال از حضور پزشکی به عنوان یک علم واقعی می‌گذرد و در این مدت ما درمان‌های کاملی برای برخی بیماری‌ها و پیشرفت‌های خوب در روند درمانی دیگر بیماری‌ها را شاهد بوده‌ایم. با پیشرفت تکنولوژی، ما حرکتی جدی در پیشگیری، درمان یا مدیریت تمام یا اکثر موارد دیگر در 100 سال آتی خواهیم داشت. 

امروز اکثر افراد به علت پنج عارضه جان خود را از دست می‌دهند: بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی، ازبین رفتن سیستم عصبی و بیماری‌های عفونی. این در حالی است که ما می‌توانیم پیشرفت سریع‌تری در این زمینه‌ها و مشکلات مشابه داشته باشیم.

به محض اینکه متوجه شویم ممکن است راهکاری باشد تا نسل شما و یا نسل کودکان شما از این بیماری‌ها و آسیب‌ها رها شوند، ما مسئولیتی جدی در سمت و سو دادن به سرمایه‌گذاری‌هایمان به سمت تحقق یافتن این اهداف در آینده خواهیم داشت. من و مادرت می‌خواهیم سهم خود را در این زمینه انجام دهیم.

درمان بیماری، زمان‌بر خواهد بود. در طول زمان‌های کوتاه پنج یا ده‌ساله به‌نظر نمی‌رسد تفاوتی حاصل شود اما در طولانی مدت، دانه‌هایی که اکنون کاشته شده‌اند رشد خواهند کرد و روزی روزگاری، تو و فرزندانت نتیجه‌ای را مشاهده خواهید کرد که ما اکنون تنها می‌توانیم آن‌را تصور کنیم: دنیایی بدون بیماری.

فرصت‌های زیادی مانند این وجود دارند. اگر جامعه، انرژی بیشتری را بر روی این چالش‌ها متمرکز کند، دنیای بهتری را پیش روی نسل تو خواهیم گذاشت.

امید و آرزوهای ما برای نسل تو بر دو تفکر تمرکز دارد: ارتقای پتانسیل انسانی و ترویج برابری.

ارتقای پتانسیل انسانی به از میان برداشتن محدودیت‌ها و نهایتا رسیدن به سطح ایده‌آلی است که می‌توان برای زندگی انسان درنظر گرفت. آیا تو خواهی توانست 100 برابر مقدار کنونی ما یادبگیری و تجربه کنی؟

آیا نسل ما می‌تواند بیماری‌هایی‌ را درمان کند تا تو زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشی؟

آیا ما می‌توانیم به‌نحوی جهانی مرتبط را ایجاد کنیم تا تو به هر ایده، شخص و فرصتی دسترسی داشته باشی؟

آیا ما می‌توانیم انرژی‌های پاک بیشتری را تحت کنترل درآوریم تا تو بتوانی مواردی را ابداع کنی که ما امروز حتی نمی‌توانیم تصور آن را بکنیم و در کنار این امر از محیط زیست نیز محافظت کنی؟

آیا ما می‌توانیم به نحوی کارآفرینی را بهبود دهیم تا تو بتوانی هر کسب و کاری را ایجاد کنی و هر چالش موجود در مقابل صلح و رفاه را برطرف کنی؟

ترویج برابری، اطمینان یافتن از آن است که هر شخصی به این فرصت‌ها دسترسی داشته باشد و در این زمینه، ملیت، خانواده و شرایطی که فرد در آن متولد شده، درنظر گرفته نشود. جامعه ما باید این اعمال را نه‌تنها برای برابری یا امور خیریه بلکه برای عظمت پیشرفت انسانی، انجام دهد. 

امروز ما از چنین پتانسیلی دور شده‌ایم. تنها راه برای رسیدن به پتانسیل کامل، پل‌زدن به استعدادها، ایده‌ها و همکاری هر شخص حاضر در جهان هستی است. 

آیا نسل ما می‌تواند فقر و گرسنگی را از میان ببرد؟

آیا ما می‌توانیم خدمات درمانی اولیه را در اختیار همه افراد قرار دهیم؟

آیا ما می‌توانیم ارتباطاتی فراگیر و خوشایند همگان را ایجاد کنیم؟

آیا ما می‌توانیم روابطی بر پایه صلح و تفاهم میان افراد ملل مختلف را رشد دهیم؟

آیا خواهیم توانست به‌واقع  به تمامی افراد از زن، کودک، اقلیت‌ها، مهاجران و افرادی که ارتباط‌های قوی ندارند، قدرت دهیم؟

اگر نسل ما سرمایه‌گذاری‌های درستی انجام دهد، پاسخ تمامی سوالات می‌تواند مثبت باشد، و امیدوارم این امر در طول زندگی تو رخ دهد.

این ماموریت، یعنی ارتقای پتانسیل انسانی و ترویج برابری به روندی جدید برای حرکت به سمت این اهداف، نیاز دارد. ما باید سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در بازه‌های 25، 50 و یا حتی 100 ساله انجام دهیم. چالش‌های اصلی، به دیدگاه‌های بلندمدت نیاز دارند و نمی‌توان انتظار داشت با تفکر کوتاه‌مدت آن‌ها را برطرف نمود. ما باید به‌طور مستقیم با افرادی که به آن‌ها خدمت رسانی انجام می‌دهیم، در تعامل قرارگیریم. در صورتی که نیازها و تمایلات جوامع انسانی را ندانیم، نمی‌توانیم به قدرت دادن به آن‌ها بیندیشیم.

ما باید تکنولوژی‌هایی برای ایجاد تغییر، تولید کنیم. اکثر موسسات، بر روی این چالش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند اما قسمت اعظم پیشرفت، از بهره‌وری از طریق نوآوری بدست می‌آید. ما باید در فرایندهای سیاسی-حمایتی شرکت کنیم تا مناظره را شکل دهیم. اکثر موسسات به این امر بی‌تمایل هستند اما پیشرفت باید توسط تحرکاتی پشتیبانی شود تا پایدار بماند. ما باید از قدرتمندترین و مستقل‌ترین رهبران هر عرصه، حمایت کنیم. همکاری با متخصصان حاضر در این ماموریت، تاثیر بیشتری در مقایسه با تلاش برای رهبری تلاش‌ها توسط خود ما خواهد داشت. امروز ما باید خطرات را بپذیریم تا درس‌هایی برای استفاه فرداروز یادبگیریم. ما در مراحل اولیه یادگیری قرارداریم و اکثر چیزی‌هایی که انجام می‌دهیم به هدف نمی‌رسند اما گوش‌خواهیم داد، فراخواهیم گرفت و به پیشرفت ادامه می‌دهیم.

تجربه ما به همراه یادگیری شخصی‌سازی شده، دسترسی اینترنتی، تحصیلات اجتماعی و نهایتا سلامتی، فسلفه ما را تشکیل می‌دهند.

نسل ما در کلاس‌هایی پرورش یافته که همه ما مواردی مشابه را با پیشرفتی مشابه  و بدون توجه به علائق و نیازهایمان فراگرفتیم. نسل تو، اهدافی را در خصوص شغل و هدفی که دوست‌داری به آن برسی ( مانند مهندسی، فعالیت در زمینه سلامتی، نویسندگی و یا رهبری اجتماع) مشخص می‌کند. تو سطحی از تکنولوژی را در اختیار داری که متوجه خواهد شد بهترین یادگیری تو از چه‌طریقی حاصل خواهد شد و در چه زمینه‌ای باید تمرکز کنی. تو سریعا در موضوعاتی که علاقمندیِ بیشتری داری، پیشرفت خواهی کرد و در موارد چالش‌برانگیز، تا حد نیاز، کمک دریافت خواهی کرد. تو موضوعاتی را کاوش خواهی کرد که امروزه حتی از آن‌ها صحبتی در مدارس نمی‌شود. معلمان تو هم ابزارها و اطلاعتی به‌مراتب بهتر برای کمک در جهت رسیدن تو به اهدافت خواهند داشت. 

از این بهتر، دانش‌آموزان سراسر جهان قادر خواهند بود از ابزارهای یادگیری شخصی‌سازی شده در فضای اینترنت، حتی در صورتی که در نزدیکی محل سکونت آن‌ها مدرسه خوبی وجود ندارد، استفاده کنند.

من و مادرت به دانش‌آموزان مختلفی تدریس کرده‌ایم و می‌دانیم عملی شدن این امر به چه مواردی نیاز دارد. رسیدن به این هدف به تعامل با قدرتمندترین رهبران حاضر در حوزه تحصیل نیاز دارد تا بتوانیم به مدارس سراسر جهان در پیاده‌سازی این سبک از یادگیری، کمک کنیم… 

وقتی ما جهان را درک کنیم، می‌توانیم چیزی برای عرضه به نسل تو داشته باشیم. ما به عنوان یک جامعه، مسئولیتی در جهت تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌هایمان در قبال آینده داریم تا این امر را به حقیقت مبدل کنیم. شانس‌های زیادی از طریق فراهم کردن دسترسی تمامی افراد به اینترنت، پیش روی نسل شما قرارخواهد گرفت.

اغلب افراد تصوری در قالب سرگرمی و ارتباطات از اینترنت دارند اما برای اکثریت افراد، اینترنت می‌تواند به یک شاهراه تبدیل شود. در صورت دسترسی نداشتن به مدارس خوب، اینترنت می‌تواند تحصیلاتی مطلوب را پیش روی شما قراردهد. اینترنت می‌تواند اطلاعاتی در خصوص جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و یا پروش کودکانی سالم (در صورتی که به پزشک دسترسی ندارید) در اختیار شما قراردهد. اینترنت از چنان اهمیتی برخوردار است که به ازای هر 10 نفری که دسترسی به اینترنت پیدا می‌کنند، یک نفر از ورطه فقر خارج می‌شود و یک شغل جدید ایجاد می‌شود. این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت جهان، یعنی بیش از 4 میلیارد نفر، به اینترنت دسترسی ندارند. 

تلاش بلندمدت دیگری نیز وجود دارد که به‌واسطه تکنولوژی و همکاری می‌توان در آن به پیشرفت‌های چشمگیری رسید. این تلاش، ایجاد تکنولوژی‌های جدید برای بهبود قابلیت‌های اینترنتی و امکان برقراری دسترسی در مناطقی است که در حال حاضر از این تکنولوژی، بی‌بهره‌اند.

در صورتی که دوران کودکی تو ناسلام باشد، رسیدن به پتانسیل کامل برای تو دشوار خواهد بود. در صورتی که تمرکز تو بر مواردی مانند داشتن غذا و یا امکان پرداخت اجاره باشد و یا نگرانی در خصوص قرارگرفتن در معرض جرم و جنایت داشته باشی، بالفعل‌کردن توانایی‌های بالقوه برای تو سخت خواهد بود. ما به سازمان‌هایی نیاز داریم تا متوجه باشند تمامی این موارد به هم ربط دارند. این امر، فلسفه مدرسه جدیدی است که مادرت در حال راه‌اندازی آن است. 

برای اینکه نسل تو در جهانِ بهتری زندگی کند، موارد زیادی وجود دارند که نسل ما می‌تواند انجام دهد. وقتی تو نسل جدید خانواده چان-زاکربرگ را پایه‌ریزی کنی، ما هم راهکار چان-زاکربرگ را برای برقراری ارتباط با افراد حاضر در جهان و نهایتا پیشرفت پتانسیل‌های انسانی و ارائه برابری برای تمامی کودکان نسل آتی، آغاز خواهیم کرد. حوزه‌های اولیه‌ای که تمرکز ما را به همراه خواهند داشت، یادگیری شخصی‌سازی شده، درمان بیماری‌ها، برقراری ارتباط میان افراد و ایجاد جوامع قدرتمند است. 

ما 99 درصد از سهام فیس‌بوک یعنی چیزی در حدود 45 میلیارد دلار را در طول حیات خود به پیشرفت این ماموریت خطیر اختصاص خواهیم داد. می‌دانیم که این سهمی اندک در مقایسه با تمامی منابع و استعدادهایی است که در حال حاضر بر روی این موارد کار می کنند اما می‌خواهیم آنچه را که در توان ما است انجام دهیم تا در این راه با دیگران همگام و همراه شویم. می‌دانیم که سوال‌های زیادی در خصوص نحوه اجرایی کردن این تصمیم ما وجود دارد اما در آینده توضیحات بیشتری خواهیم داد. 

با ورود ما به دنیای والدین که در واقع فصل جدیدی از زندگی ما هم هست، دوست داریم نهایت تشکر خود را در قبال تمامی افرادی که این امر را ممکن ساختند، ابراز کنیم. ما از این جهت به انجام چنین امر قادر شده‌ایم که اجتماع جهانی قدرتمندی در پشت سر ما قراردارد. راه‌اندازی فیس‌بوک منابعی برای ارتقای جهان پیش روی نسل آینده، در اختیار ما گذاشته است که هر عضو جامعه فیس‌بوک، نقشی در این راه داشته است. 

ما تنها به واسطه حضور خانواده دوست‌داشتنی، دوستان پشتیبان و همکارانی شگفت‌انگیز است که می‌توانیم بر ارائه خدمات به این جامعه، تمرکز کنیم. امیدواریم تو هم از چنین روابط الهام‌بخشی در زندگی‌ات برخوردارشوی.

مکس، ما عاشق تو هستیم و مسئولیتی خطیر در تبدیل جهان به مکانی بهتر برای تو و تمامی کودکان، برعهده داریم. برای تو زندگی مملو از چنین عشق، امیدواری و لذتی که تو به ما اهدا کردی، آرزومندیم. بی‌صبرانه منتظر آنچه تو برای این دنیا به ارمغان خواهی آورد هستیم. 

با عشق،

مادر و پدرت

 

بخوانید :

– تصمیم جدید زاکربرگ کمک به خیریه یا فرار از مالیات؟!

فیس‌بوک چگونه اداره می‌شود

فیس‌بوک به پناهندگان سوری اینترنت می‌دهد

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا