تکنولوژی

کارخانه ۹ میلیارد دلاری جدید ال جی برای تولید OLED

شرکت ال‌جی دیسپلی که یکی از تامین‌کنندگان اصلی صفحه‌نمایش‌های مورد استفاده در محصولات شرکت اپل است، بیش از 10 میلیارد وان (بیش از 8.7 میلیارد دلار) برای ساخت کارخانه جدید و گسترش تولید صفحه‌نمایش‌های جدیدی که علاوه بر صرفه‌جویی در توان مصرفی، امکان تولید دستگاه‌هایی با ضخامت کم‌تر و نمایش روشن‌تر رنگ‌ها را فراهم می‌کنند، اختصاص خواهد داد. 

این کارخانه قرار است تولید صفحه‌نمایش‌های OLED برای تلویزیون‌های بزرگ‌تر، ساعت‌های هوشمند و موارد مورد استفاده در خودروها را از نیمه اول سال 2018، آغاز کند. این در حالی است که تکنولوژی یادشده در واقع جایگزینی برای استفاده از صفحه‌نمایش‌های کریستال-مایع یا همان LCD در گوشی‌های هوشمند است. از سوی دیگر بنابر گزارش‌های منتشر شده از سوی روزنامه ژاپنی Nikkei، اپل برنامه‌هایی برای استفاده از صفحه‌نمایش‌های OLED در آیفون‌های تولیدی خود از سال 2018 دارد. 

تلاش‌های ال‌جی می‌تواند دلیلی بر قطعی‌شدن برنامه اپل به‌منظور تولید صفحه‌نمایش‌های OLED باشد. ال‌جی دیسپلی در ماه آگوست اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری رقمی در حدود 10 تریلیون وان (در مدت سه‌سال) در توسعه صفحه‌نمایش‌های پیشرفته‌ای که در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های LCD، تصاویری زنده‌تر و روشن‌تر عرضه ‌می‌کنند دارد. این پنل‌های جدید با توجه به عدم نیاز به نور پس‌زمینه، در فضای اشغال شده و توان مصرفی نیز صرفه‌جویی‌های قابل توجهی را به‌همراه خواهند داشت. از سوی دیگر کاهش آمار فروش صفحه‌نمایش‌هایی از نوع LCD نیز نگاه‌ها را متوجه استفاده از OLED در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی کرده است.

این سرمایه‌گذاری اخیر می‌تواند بیش از پیش به رقابت ال‌جی دیسپلی با رقیب دیرینه این شرکت یعنی سامسونگ دیسپلی که در حال حاضر حاکم بازار تولید OLED برای گوشی‌های هوشمند است، دامن بزند. سامسونگ صفحه‌نمایش‌های باریک را برای رقیب اصلی اپل، یعنی سامسونگ الکترونیکس و دیگر شرکت‌های چینی تولید‌کننده گوشی‌های همراه، تولید و عرضه می‌کند. این درحالی است که تقاضای اپل برای پنل‌های جدید (با توجه به فروش بالای محصولات این شرکت) برای پشتیبانی بیش از یک شرکت بزرگ تولیدکننده OLED کافی خواهد بود. 

تقاضای اپل

مسئولان ال‌جی دیسپلی نیز معتقدند کارخانه جدید این شرکت نمی‌تواند به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای بالای شرکت اپل باشد و از همین رو امکان همکاری اپل و سامسونگ، قوت می‌یابد. اپل با خرید چیزی در حدود 25 درصد از صفحه‌نمایش‌های تولیدی ال‌جی دیسپلی، بزرگ‌ترین مشتری این شرکت به حساب می‌آید. این در حالی است که این شرکت کره‌ای ماه گذشته از کاهش 30 درصدی مقدار سود عملیاتی خود در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، در پرتو کاهش قیمت و تقاضای صفحه‌نمایش در بازار، خبر داده بود. 

در سمت مقابل، براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی افراد آگاه در ماه آوریل،  تیمی متشکل از 200 نفر از کارکنان سامسونگ دیسپلی (شرکتی که در حال حاضر صفحه‌نمایش‌های OLED را برای اپل واچ تولید می‌کند) تیمی مستقل را برای فعالیت انحصاری بر روی صفحه‌نمایش‌های مورد نیاز برای تولید محصولات اپل، تشکیل داده‌اند. 

لازم به ذکر است که دو شرکت یادشده، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های صفحه‌نمایش OLED در جهان نیز به‌شمار می‌آیند. حال آنکه بنابر پیش‌بینی‌ها، بازار جهانی OLED به ارزش 29.1 میلیارد دلار در سال 2022 خواهد رسید که در مقایسه با ارزش کنونی 13 میلیارد دلاری آن در سال جاری میلادی، رقمی درخور توجه است.

منبع: بلومبرگ

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا