تکنولوژی

استفاده از بالونهاي بلندپرواز هواشناسي براي انتقال اطلاعات اينترني

ایرنا – محققان براي نخستين بار موفق شده‌اند با استفاده از يك بالون هواشناسي كه در ارتفاع ‪ ۲۴‬هزارمتري زمين سرگرم بررسي موقعيت ابرها بود براي انتقال سريع حجم گسترده‌اي از اطلاعات اينترنتي استفاده كنند.

اين بالون كه ‪ ۱۲‬هزار متر مكعب حجم داشت و با ريسمان به جايي اتصال نداشت نخستين بار در روز ‪ ۳۱‬اوت سال جاري به مدت چند ساعت آزمايش شد.

بررسيهاي داده‌هاي جمع‌آوري شده از اين آزمايش كه بتازگي به پايان رسيده نشان مي‌دهد كه اين وسيله معلق در هوا قادر بوده اطلاعات ديجيتالي را با سرعت ‪ ۱/۲۴‬گيگا بيت در هر ثانيه انتقال دهد كه اين سرعت هزار برابر سرعتر از سرعت اينترنتهاي با پهناي باند وسيع ‪ broadband internet‬است كه اكنون در اروپا و آمريكا مورد استفاده قرار دارد.

همچنين در اين آزمايش مشخص شد كه مي‌توان از استراتوسفر براي انتقال اطلاعات استفاده كرد.

آزمايش اين بالون به وسيله يك كنسرسيوم متشكل از ‪ ۱۴‬شريك دانشگاهي و صنعتي در اروپا به انجام رسيد. مسوولان اين كنسرسيوم كه “كاپانيا” ‪ Capanina Consortium‬ناميده مي‌شود، اميدوارند بتوانند با اين وسيله نياز ارتباطي را در مناطق سانحه‌زده نظير بخشهايي كه سوانحي نظير زمين لرزه و سيل و توفان روبرو مي‌شوند فراهم آورند.

به گفته ديويد گريس از دانشگاه يورك در انگلستان از اين سيستم مي‌توان به عنوان يك بديل بيسيم در قبال تجهيزات ثابت اينترنت در نقاطي استفاده كرد كه اين قبيل تجهيزات موجود نيست.

اين سيستم را مي‌توان با سرعت در كشورهاي در حال توسعه كه فاقد زيرساختهاي ارتباطي پيشرفته هستند بر پا كرد.

مهمترين مساله براي اين سيستم آن است كه ترتيبي اتخاذ شود كه براي پروازهاي هواپيماهاي غير نظامي و مسافري مشكلي به وجود نياورد.

كنترل‌كنندگان زميني اين سيستم مي‌توانند ارتفاع آن را كم و زياد كنند اما قادر به مانور دادن آن به صورت افقي نيستند.

در بالون آزمايشي دو سيستم مخابراتي نصب شد. سيستم اول يك آنتن راديويي قوي و دومي يك سيستم كمونيكاسيون نوري با سرعت بالا بود. آنتن راديو بر پروتكل ‪ ۱۱/۸۰۲‬استوار بود كه معمولا در شبكه‌هاي كامپيوتري واي فاي ‪ Wi-Fi‬استفاده مي‌شود.

برد اين علائم در شبكه‌ها صد متر است اما در بالون با استفاده از فركانسهاي ميلي متري، برد ان تا ‪ ۶۰‬كيلومتر افزايش داده شد. نرخ انتقال داده‌ها در اين حال ‪ ۱۱‬مگا بيت در ثانيه بود.

دستگاه نوري نيز مي‌تواند داده‌ها را تا ‪ ۱۰۰‬برابر سريعتر انتقال دهد و در آينده مي‌توان از آن براي ارتباط دو طرفه ميان بالون و كنترل زميني استفاده كرد.

هر دو سيستم مخابراتي مورد آزمايش در بالون از سيستم جهت ياب بهره مي گيرند. در ارتفاع بالايي كه بالون پرواز مي‌كند وزش باد موجب مي‌شود تا بالون در هر چند ساعت يك كيلومتر از محل اوليه خود تغيير مكان دهد.

در آينده مي‌توان با بهره‌گيري از بالونهاي بزرگتر ارتباط ميان بالون و زمين را براي چند هفته يا چند ماه برقرار نگاه داشت.

براي رديابي بالون در آزمايشي كه صورت گرفت از ماهواره مكان ياب و نيز يك تلسكوپ مخصوص استفاده به عمل آمد.

كنسرسيوم كاپانيا همچنين در صدد است از هواپيماهاي بلند پرواز براي انتقال وسايل مخابراتي سنگين‌تر به ارتفاع بالا استفاده كند و سپس از ناوگانهاي هواپيماهاي سبكي كه با انرژي خورشيدي كار مي‌كنند و مي‌توانند ماهها در هوا در ارتفاع بسيار زياد باقي بمانند براي انجام خدمات مخابراتي بهره بگيرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا