تکنولوژی

راهنمایی کامل برای خرید اولین میکروفون، کدام میکروفن برای شما مناسب‌تره؟

میکروفون‌ها از ملزوماتی هستن که برای ضبط خانگی، استودیویی، تولید محتوا، ضبط پادکست، مصاحبه و… به‌کار می‌رن و توی مدل‌های مختلف توسط برندهای متفاوتی تولید می‌شن. معمولا هم افراد مبتدی و هم کسایی که به‌صورت حرفه‌ای کارهای صوتی و تصویری انجام می‌دن، نیاز به میکروفونی دارن که با توجه به نیاز کاری اون‌ها، قابلیت‌های مختلفی رو داشته باشه.

اگه شما هم از کسایی هستین که می‌خواین برای اولین بار یه میکروفون بخرین، بهتره این مطلب رو از دست ندین. توی این مقاله می‌خوایم در مورد همه نکاتی صحبت کنیم که برای خرید میکروفون باید در نظر بگیرین تا بتونین یه انتخاب عالی و کاربردی رو داشته باشین. توی پایان این مطلب هم فروشگاهی رو به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت خریدتون رو از طریق اون انجام بدین.

نکاتی مهم برای خرید میکروفون

زمانی که تصمیم می‌گیرین یه میکروفون بخرین، باید قبل از هر چیزی سوالاتی رو از خودتون بپرسین. اینکه شما دنبال چه محصولی هستین؟ آیا خرید میکروفون برای گوشی رو توی اولویت قرار می‌دین یا دنبال خرید میکروفون استودیویی هستین؟ پاسخ دادن به این سوالات می‌تونه یه مسیر صاف و مستقیم رو پیش‌روی شما قرار بده. بعد از اون می‌تونین نکات دیگه‌ای رو که در ادامه به اون‌ها اشاره می‌کنیم، توی مدل‌های انتخابی خودتون بررسی کنین و درنهایت اون محصولی رو بخرین که واقعا به دردتون می‌خوره.

در نظر گرفتن بودجه

اولین چیزی که باید بهش توجه کنین، قیمت میکروفونه. یعنی شما باید یه بودجه توی یه بازه مشخص رو در نظر بگیرین تا بتونین یه سری از مدل‌های توی بازار رو کلا از دایره انتخاب‌ها کنار بزنین. این‌جوری می‌تونین از بین مدل‌های باقی‌مونده بهترین گزینه رو انتخاب کنین. این شیوه مخصوصا وقتی که خریدتون آنلاین باشه، خیلی خوبه؛ چون می‌تونین از طریق فیلترهایی که فروشگاه مورد نظرتون در نظر گرفته، مثلا همه میکروفون‌های زیر 2میلیون تومان رو فیلتر کنین تا اون‌ها رو به شما نمایش بده.

توجه به الگوی قطبی

برای خرید میکروفن یقه‌ ای، استودیویی، گیمینگ یا هر مدل دیگه‌ای، باید الگوی قطبی اون رو در نظر بگیرین که توی دو مدل الگوی قطبی یک‌جهته و چندجهته توی بازار موجوده. توی مدل یک‌طرفه کاردیوید، سوپر کاردیوید و هایپر کاردیوید هم دیده می‌شه. این الگوها نشون می‌ده که موقع استفاده، زاویه و موقعیت شما نسبت به میکروفون باید چه جوری باشه تا صدا به بهترین شکل دریافت بشه.

پاسخ فرکانسی

یه ویژگی دیگه که موقع خرید میکروفن باید بهش توجه کنین، پاسخ فرکانسی اونه که توی مشخصاتی که موقع خرید میکروفون گیمینگ یا یقه‌ای و… بررسی می‌کنین، به شکل یه بازه عددی نوشته شده. مثلا می‌گه که میکروفون از 80 هرتز تا 15 کیلوهرتز رو دریافت می‌کنه؛ یعنی صداهای ضعیف تا قوی رو توی این محدوده خیلی خوب دریافت، پخش یا ضبط می‌کنه.

میکروفون داینامیک یا کاندنسر

موقع خرید میکروفن یقه‌ ای یا مدل‌هایی مثل میکروفن رومیزی، باید یه مشخصه دیگه رو هم مدنظر قرار بدین که داینامیک یا کاندنسر بودن اون‌هاست. مدل‌های داینامیک بعد از دریافت امواج صدا با استفاده از القاء الکترومغناطیس، اون‌ها رو از طریق گیرنده پخش می‌کنن؛ اما توی مدل‌های کاندنسر از نیروی الکترواستاتیکی برای تبدیل و پخش صدا استفاده می‌شه. کاندنسرها حساسیت خوبی دارن و پاسخ فرکانسی اون‌ها بیشتره؛ در مقابل مدل‌های داینامیک برای تقویت صداهای زنده استفاده می‌شن و حساسیت کمتری دارن.

سایز دیافراگم

موقع خرید میکروفن بهتره به سایز دیافراگم هم توجه کنین. تعدادی از این مدل‌ها دیافراگم بزرگ و بعضی‌ها دیافراگ کوچیک دارن. یه سری از مدل‌ها هم اندازه دیافراگمشون متوسطه و تقریبا جدیدتر هستن. اون‌هایی که دیافراگم بزرگ دارن، معمولا برای استودیوها مناسبن، مدل‌های متوسط کاربرد عمومی‌تری دارن و مدل‌های کوچیک‌تر هم به کسایی پیشنهاد می‌شن که دنبال خرید میکروفون یوتوب برای شروع کار خودشون هستن.

طراحی میکروفون

اگه به تازگی تصمیم گرفتین که کارتون رو توی زمینه ضبط صدا یا تولید محتوا و… شروع کنین، باید به طراحی میکروفون هم توجه کنین. مثلا برای خرید میکروفون پادکست، هم مدل‌های رومیزی و هم یقه‌ای مناسبن؛ اما برای مصاحبه بهتره که خرید میکروفن یقه‌ ای رو توی اولویت قرار بدین.

حساسیت میکروفون

یکی دیگه از نکاتی که موقع خرید میکروفون باید در نظر بگیرین، میزان حساسیت میکروفونه. این ویژگی به نوع ساخت محصول هم بستگی داره. حساسیت نشون می‌ده که میکروفون می‌تونه به خوبی جزئیات صدا رو دریافت و پخش کنه یا نه. معمولا هرکسی با توجه به نیاز خودش باید این موضوع رو بسنجه. مثلا کسایی که توی زمینه تولید محتوای ASMR فعالیت می‌کنن، باید مدل‌هایی با حساسیت بالاتر رو داشته باشن.

باسیم یا بدون سیم…

از ویژگی‌هایی که می‌تونه‌ موقع خرید میکروفن روی انتخاب شما تاثیر بذاره، باسیم یا بدون سیم بودن اونه. معمولا مدل‌های بدون سیم محدودیت‌های توی جابه‌جایی رو از بین می‌برن؛ اما باید دقت داشته باشین که قیمت اون‌ها هم بالاتره. پس اگه قراره کارتون رو توی یه فضای مشخص انجام بدین، بهتره برین سراغ‌ مدل‌های سیمی که ارزون‌تر هستن.

خرید تجهیزات اضافی

بعضی از مدل‌های میکروفون نیاز به پایه دارن تا بتونین از اون‌ها استفاده کنین. بنابراین اگه قصد خرید این مدل‌ها رو داشته باشین، باید حتما پایه میکروفون رو هم تهیه کنین. همچنین برای ضبط شفاف‌تر و باکیفیت‌تر بهتره به فکر خرید یه سری لوازم جانبی دیگه مثل رابط، پاپ فیلتر، بادگیر یا جلد میکروفون هم باشین. البته این محصولات رو می‌شه بعدها که توی کارتون پیشرفت بیشتری حاصل شد، تهیه کنین؛ چون نبود اون‌ها اختلال زیادی توی کار شما ایجاد نمی‌کنه.

بهترین فروشگاه را برای خرید میکروفون انتخاب کنید…

برای خرید میکروفون نکات خیلی زیادی وجود داره که ما فقط به چند مورد از اون‌ها اشاره کردیم. مطمئنا مشخصات فنی محصولات مختلف با هم فرق می‌کنه و باید موقع خرید با کسی که توی این زمینه تجربه و تخصص کافی داره، مشورت کنین.

در همین راستا فروشگاه صدا استور امکان مشاوره خرید رو در اختیار شما قرار داده؛ فرقی نمی‌کنه که می‌خواین به‌صورت حضوری خریدتون رو انجام بدین یا قصد دارین که از طریق سایت فروشگاه همه مراحل رو به شکل آنلاین طی کنین؛ در هر صورت مشاورهایی توی صدا استور حضور دارن که راهنمایی‌های لازم رو موقع خرید بهتون ارائه می‌دن. بنابراین می‌تونین با اطمینان و آگاهی کافی، یه میکروفون ایده‌آل رو برای شروع کارتون تهیه کنین.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا