تکنولوژی

۸۵ درصد از رشته‌های ایمپلنت نورالینک از بافت مغز اولین بیمار جدا شده‌اند

حدود ۸۵ درصد از رشته‌های ایمپلنت نورالینک که به مغز اولین بیمار انسانی متصل شده‌اند، اکنون به‌طور کامل جدا شده‌ و مغز او تا سه برابر آنچه که شرکت انتظار داشت در داخل جمجمه‌اش جابجا شده است. داوطلب، نولاند آرباگ، اعلام کرد که نورالینک از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری از راه دور مشکلات عملکردی اولیه را رفع کرده و عملکرد آن بهبود یافته است، اما این جزئیات همچنان نگرانی‌هایی در مورد مطالعه انسانی بحث‌برانگیز و مکرراً تأخیر افتاده‌ی این شرکت را برجسته می‌کند.

این ایمپلنت نورالینک دارای ۶۴ سیم نازک‌تر از موی انسان است که به اندازه چند میلی‌متر در کورتکس حرکتی وارد می‌شوند. هر رشته شامل ۱۶ الکترود است که فعالیت عصبی کاربر را به فرمان‌های رایانه‌ای مانند تایپ و حرکت نشانگر ترجمه می‌کند. حدود ۸۷۰ از ۱۰۲۴ الکترود در ایمپلنت آرباگ دیگر کار نمی‌کنند، مشکلی که به گفته گزارش وال استریت ژورنال، نورالینک چند هفته برای رفع آن زمان نیاز داشت. زمانی که آرباگ پرسید آیا کاشت او می‌تواند برداشته، تعمیر یا حتی جایگزین شود، تیم پزشکی نورالینک اعلام کرد که ترجیح می‌دهند از جراحی مجدد مغز خودداری کنند و به جای آن اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنند.

در به‌روزرسانی که اوایل این ماه به‌طور آرام منتشر شد، شرکت اعلام کرد که در نهایت تشخیص داده شد که نقص عملکرد، نرخ بیت بر ثانیه (BPS) ایمپلنت را کاهش داده است، معیاری از سرعت و دقت عملکرد ایمپلنت را نشان می‌دهند.

گفته می‌شود حدود هزار نفر داوطلب برای دریافت ایمپلنت مغزی نورالینک درخواست داده‌اند، اما کمتر از یک دهم آن‌ها واجد شرایط برای آزمایش هستند. شرکت قبلاً اعلام کرده بود که امیدوار است تا پایان سال جاری، ۹ جراحی کاشت دیگر انجام دهد و قصد دارد دومین عمل خود را در ماه ژوئن کامل کند. اسناد بررسی شده توسط وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که نورالینک معتقد است یک راه‌حل بالقوه برای مشکل فعلی می‌تواند از طریق کاشت رشته‌ها در عمق بیشتری از مغزباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا