تکنولوژی

شکست دوگانه صنايع موسيقى در مبارزه با تکثير غيرمجاز

3 دى 82 – بى بى سى – تلاش هاى صنعت موسيقى در زمينه مبارزه با تکثير غيرمجاز محصولات آن در اينترنت متحمل دو ضربه حقوقى شده است.
يک دادگاه آمريکايى، تاکتيک هاى صنايع موسيقى براى شناسايى کسانى را که در اينترنت به مبادله فايل هاى موسيقى مى پردازن تحت قوانين اين کشور غيرقانونى خوانده است.
در حکم جداگانه اى، ديوان عالى هلند نتيجه گيرى کرده است که نرم افزار محبوب “کازا” (Kazaa) که براى مبادله فايل هاى موسيقى استفاده مى شود ناقض قانون نيست.
براى صنايع موسيقى که تلاش دارند مبادله غيرمجاز محصولات موسيقى از طريق اينترنت را متوقف کنند، اين احکام نااميدکننده است.
صنايع موسيقى مى گويند که تکثير گسترده اين محصولات در اينترنت تا حدودى عامل افت فروش سى دى در سطح جهان بوده است.
اين صنايع براى جلوگيرى از فعاليت کسانى که به طور رايگان به پياده کردن فايل هاى موسيقى از اينترنت مى پردازند به دادگاه ها مراجعه کره بودند.

هدف گرفتن کاربران شخصى
اقدام حقوقى عليه کسانى که متهم مى شوند بدون مجوز به مبادله فايل هاى موسيقى در اينترنت مى پردازند، از شيوه هاى جنجالى صنايع موسيقى بود.
اتحاديه صنايع موسيقى آمريکا با صدور صدها احضاريه سعى داشت مراکز خدمات اينترنتى مانند “ورايزن” (Verizon) را وادارد تا مشتريانى را که به تبادل فايل ها مظنون هستند معرفى کند.
اما شرکت “ورايزن” استدلال کرد که براساس قوانين موجود حق تکثير (کپى رايت)، صنايع موسيقى نمى توانند اين شرکت را وادار کنند تا نام و آدرس اين گروه از مشتريان را فاش کند.
هيات سه نفره قضات دادگاه آمريکايى اکنون با تعبير “ورايزن” از قانون موافقت کرده و حکم قبلى را که استفاده از احضاريه را تاييد مى کرد لغو کرده است.
حکم تازه دادگاه تجديد نظر آمريکا ممکن است صنايع موسيقى را وادار سازد به تغيير تاکتيک هاى خود دست بزنند.

“کازا” قانونى است
اما اين آخرين خبر بدى نبود که صنايع موسيقى دريافت کردند. ديوان عالى هلند نيز عليه آنها راى داده است.
اين دادگاه حکم کرد که برنامه نويسان نرم افزار محبوب “کازا” که براى تبادل فايل هاى موسيقى در اينترنت به کار مى رود هيچ قانونى را نقض نکرده اند.
دادگاه هلندى گفت که برنامه نويسان اين نرم افزار را نمى توان به خاطر عملکرد کسانى که از اين برنامه استفاده مى کنند مسئول دانست.
نيکلاس زنستروم و يانوس فريس، بنيانگذاران کازا اين حکم را يک “پيروزى تاريخى براى اينترنت و مصرف کنندگان” توصيف کردند.
در مقابل صنايع موسيقى با “يک طرفه” خواندن اين حکم از آن انتقاد کردند.
کازا اکنون مدت هاست که جاى “نپستر” (Napster) را به عنوان عمده ترين مرکز خدمات مبادله فايل هاى موسيقى گرفته است و در اروپا و آمريکا حدود 17 ميليون کاربر ثبت شده دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا