هوش مصنوعی

ایلان ماسک برنامه‌ ساخت ابررایانه توسط xAI را اعلام کرد

به گزارش «اینفورمیشن» در روز شنبه، ایلان ماسک اخیراً به سرمایه‌گذاران اعلام کرده که استارتاپ هوش مصنوعی او به نام xAI قصد دارد یک ابررایانه برای تامین قدرت نسخه بعدی چت‌بات هوش مصنوعی خود -Grok  – بسازد.

ماسک در این گزارش گفته که تا پاییز سال ۲۰۲۵ این ابررایانه راه اندازی شده و استارتاپ xAI   احتمالا برای توسعه این ابر رایانه با شرکت Oracle (ORCL.N) همکاری خواهد کرد.

طبق این گزارش، ماسک در اردیبهشت ماه به سرمایه گذاران اعلام کرده که تراشه‌های پردازنده گرافیکی (GPU)  پیشرو H100 شرکت انویدیا ،در این ابر رایانه استفاده می‌شوند که اندازه آنها حداقل چهار برابر بزرگتر از GPU  های موجود امروزی خواهد بود.

خانواده قدرتمند GPU های H100 شرکت انویدیا، بازار تراشه‌های مراکز داده بازار هوش مصنوعی را تحت سلطه دارند، اما به دلیل تقاضای بالا به سختی قابل دستیابی هستند.

ایلان ماسک سال گذشته استارتاپ xAI را به عنوان رقیبی برای OpenAI – که توسط مایکروسافت حمایت می‌شود- و گوگل شرکت آلفابت، تأسیس کرد. ماسک همچنین یکی از هم-بنیان‌گذاران OpenAI است.

اوایل امسال، ماسک اعلام کرد که برای آموزش مدل Grok 2 ، حدود ۲۰,۰۰۰ واحد پردازش گرافیکی (GPU) H100 شرکت انویدیا استفاده شده و همچنین برای مدل Grok 3 و بالاتر از این چت بات، 100 هزار تراشه (GPU) H100 شرکت انویدیا مورد نیاز خواهد بود.

به گزارش «اینفورمیشن»، سخنگوی استارتاپ xAI  و شرکت اوراکل فعلا درباره این خبر نظری اعلام نکرده‌اند.

منبع: reuters

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا