هوش مصنوعی

گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی امسال به بازار می‌آیند

فردای اقتصاد – طی دو سال اخیر هوش مصنوعی مولد (Generative AI ) یکی از پرطرفدارترین اصطلاحات در حوزه تکنولوژی بوده و حالا منتظر گوشی‌هایی هستیم که این ویژگی را روی سخت‌افزار خود ارایه می‌کنند.

بسیاری از کاربران سال‌هاست با دستیارهای هوشمند روی تلفن‌های همراه آشنا هستند اما این دستیارها در مقایسه با سرویسهای هوشمندی چون ChatGPT نه تنها هوشمند نیستند بلکه بسیار عقب‌مانده‌اند.

هرچند هوش مصنوعی مولد روی  اپلیکیشن‌های مختلف ارایه شده وقابل نصب روی گوشیهای هوشمند فعلی هم هست اما پردازش اصلی نه روی گوشی که روی سرورهای ابری اپلیکیشن و شرکت دارای سرویس هوش مصنوعی انجام می‌گیرد.

حالا اما در فاصله بسیار کمی از فراگیری هوش مصنوعی مولد منتظر گوشی‌هایی هستیم که در داخل خود به این قابلیت مجهز هستند.

این موبایل‌های جدید از نیمه دوم امسال از راه می‌رسند و احتمالا گوشی‌های GenAI نامیده خواهند شد. اما این گوشی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

گوشی GenAI چیست؟

اصطلاح گوشی هوشمند GenAI طی شش ماه گذشته در گزارش‌های چند شرکت بزرگ تحقیقاتی دیده شد. در دسامبر گذشته شرکت Conterpoint  گزارشی را درباره گوشی‌های GenAI منتشر کرد و آنها را زیرمجموعه‌ای از گوشی‌های هوشمند معرفی کرد که به جای ارایه پاسخ از پیش برنامه‌ریزی شده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتوا استفاده می‌کنند.

در ماه فوریه گارتنر هم تعریف خود را از این گوشی‌ها ارایه داد و گفت که یکی از تفاوت‌های کلیدی بین گوشی GenAI و گوشی هوشمند محلی این است که گوشیهای GenAI قادر به اجرای محلی (Local) یک مدل هوش مصنوعی پایه هستند که می‌تواند نسخه‌های جدیدی ازمحتوا،‌استراتژی، طرح‌ها و روش‌ها را تولید کند.

تعاریف Conterpoint  و گارتنر کمی متفاوت هستند اما می‌توان برای یک گوشی GenAI حداقل چهار ویژگی را در نظر گرفت:
۱. ارائه برنامه‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مولد، مانند چت‌بات‌های هوش مصنوعی و برنامه‌های ویرایش و تولید تصویر هوش مصنوعی.
۲. این ابزارها باید در سیستم‌عامل گوشی جا بیتفتند تا بتوانند به صورت یکپارچه در کل سیستم استفاده شوند.
۳. گوشی‌ها باید دارای CPUها—تراشه‌های رایانه‌ای—باشند که به‌طور خاص برای انجام وظایف پیچیده AI طراحی شده‌اند.
۴. گوشی‌ها باید به اندازه کافی قوی باشند تا مدل‌های هوش مصنوعی را به‌طور محلی بر روی دستگاه اجرا کنند و نیازی به ارسال داده‌ها به سرورهای ابری برای پردازش از راه دور نداشته باشند.

گوشی GenAI چه چیزی نیست؟

اگر از چهار نکته فوق برای تعریف گوشی GenAI استفاده کنیم، مشخص می‌شود که تا ماه مه ۲۰۲۴، تعداد کمی از گوشی‌های هوشمند می‌توانند به عنوان گوشی‌های GenAI واقعی در نظر گرفته شوند. زیرا بیشتر گوشی‌های هوشمند موجود امروز تراشه‌هایی ندارند که به‌طور خاص برای انجام وظایف پیچیده AI طراحی شده باشند.

و در حالی که بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانند به عنوان مثال برنامه ChatGPT را اجرا کنند، این آنها را به گوشی‌های GenAI تبدیل نمی‌کند، زیرا وقتی از برنامه ChatGPT در گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، درخواست‌های شما به صورت محلی بر روی دستگاه پردازش نمی‌شوند. در عوض، هر آنچه که در برنامه ChatGPT تایپ می‌کنید به سرورهای OpenAI برای پردازش ارسال می‌شود. به همین ترتیب، فقط به دلیل اینکه یک برنامه عکس مولد AI را دانلود کرده‌اید، به این معنا نیست که شما یک گوشی GenAI دارید، زیرا معمولاً سرورهای راه دور تولید تصویر را انجام می‌دهند.

به طور خلاصه، بر اساس چهار معیار فوق، فقط آخرین پرچم‌داران گوگل و سامسونگ حتی به صورت دورادور به عنوان گوشی‌های GenAI شناخته می‌شوند. این به این دلیل است که سری Samsung Galaxy S۲۴ و Google Pixel ۸ Pro هر دو از Gemini Nano استفاده می‌کنند، مدل LLM گوگل که می‌تواند بر روی گوشی هوشمند خود اجرا شود، به شرطی که CPU آن قدرتمند باشد.

بنابراین، بله، این به این معنی است که حتی پرچم‌دار Apple iPhone ۱۵ Pro Max نیز نمی‌تواند به عنوان یک گوشی GenAI در نظر گرفته شود—حداقل هنوز نه.

 آینده گوشی‌های GenAI

در حالی که تنها چند گوشی پرچم‌دار می‌توانند به عنوان گوشی‌های GenAI در نظر گرفته شوند، انتظار می‌رود که این وضعیت به سرعت تغییر کند. ماه آینده، Apple از iOS ۱۸ رونمایی خواهد کرد و با آن انتظار می‌رود که Apple ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد را به برخی از iPhoneهای موجود اضافه کند، به این معنی که Apple به زودی می‌تواند شرکتی باشد که بالاترین تعداد گوشی‌های GenAI را در بازار دارد، باوجود اینکه امروز دقیقاً هیچ گوشی با این ویژگی ندارد.

اما ممکن است همه iPhoneهایی که به‌روزرسانی iOS ۱۸ را دریافت می‌کنند هنوز به عنوان گوشی‌های GenAI در نظر گرفته نشوند—همه چیز به این بستگی دارد که آیا تراشه‌های مختلف سری A Apple در هر گوشی به اندازه کافی قدرتمند هستند تا وظایف هوش مصنوعی مولد را به‌طور محلی اجرا کنند (تراشه iPhone ۱۵ Pro ممکن است باشد، در حالی که تراشه iPhone ۱۳ ممکن است نباشد).

آیفون ۱۶، نخستین گوشی GenAI اپل

یک چیز قطعی است: سری iPhone ۱۶ که قرار است در سپتامبر امسال منتشر شود، به عنوان گوشی‌های GenAI در نظر گرفته خواهد شد و احتمالاً به شدت توسط Apple به این عنوان بازاریابی خواهد شد.

و وقتی صحبت از گوشی‌های GenAI و بازاریابی می‌شود، انتظار داشته باشید که از این به بعد با آن مواجه شوید. فروش گوشی‌های هوشمند برای سال‌ها راکد بوده است زیرا جهش‌های تکاملی عظیم کند شده است. هر شرکت تولید گوشی هوشمند در جهان احتمالاً رونق هوش مصنوعی مولد را به عنوان یک نجات‌دهنده برای کمک به احیای فروش خود می‌بیند.

اما آیا مصرف‌کنندگان استقبال خواهند کرد؟ تحقیقات Counterpoint پاسخ را مثبت میداند. این شرکت بازاریابی می‌گوید در حالی که در سال ۲۰۲۴ تنها ۱۱% از گوشی‌های گوشی‌های هوشمند قابلیت تبدیل به گوشی‌های هوشمند GenAI را دارد در حالی  تا سال ۲۰۲۷، انتظار می‌رود ۴۳% از کل گوشی‌های هوشمند فروخته شده  گوشی‌های هوشمند GenAI باشند، و در همان سال تعداد گوشی‌های هوشمند GenAI در استفاده در جهان برای اولین بار از ۱ میلیارد دستگاه فراتر خواهد رفت.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا