ایراناینترنت

وزارت ارتباطات: استارلینک را ملزم به رعایت قوانین ایران کردیم

روز گذشته رییس روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییتی نوشت: «باپیگیری چندماهه وزارت ارتباطات اتفاق افتاد:اتحادیه بین المللی مخابرات استارلینک را مکلف به همکاری با ایران کرد/ قدم بعدی برای ارائه قانونی اینترنت ماهواره ای استارلینک در کشور برداشته شد.»

قائم‌مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره روند مذاکرات صورت‌ گرفته با هیات مقررات رادیویی یا RRB در خصوص ارائه اینترنت ماهواره‌ای در کشور تصریح کرد: در خصوص اینترنت ماهواره‌ای قوانین وجود دارد که از سوی شورای‌عالی فضای مجازی مصوب شده است. پس از صحبت وزیر ارتباطات در خصوص استقبال از فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور مانند سرویس‌های استارلینک (اسپیس ایکس) در خرداد ۱۴۰۲، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراخوانی منتشر کرد مبنی بر اینکه شرکت‌هایی که آمادگی ارائه سرویس ارتباطی مبتنی بر ماهواره را دارند، اعلام آمادگی کنند. پس از آن شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند و امکان ارائه خدمات ارتباطی بر بستر ماهواره را دارند در فراخوان شرکت کردند تا با رعایت حقوق و قوانین سرزمینی به کاربران سرویس دهند. تا کنون متقاضیانی دراین‌خصوص داشتیم و در حال آماده‌سازی مقدمات مربوط به آغاز همکاری هستیم.

«امیر لاجوردی» تأکید کرد: در خصوص ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشور، مسائلی را در هیات مقررات رادیویی (RRB) که زیرمجموعه اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) است، مطرح کردیم. جلسه نخست فروردین ۱۴۰۲ مستندات اولیه مبنی بر فعالیت شرکت اسپیس ایکس در ایران را به RRB ارائه دادیم و خواهان همکاری این شرکت و این سرویس با جمهوری اسلامی ایران شدیم. در این جلسه هیات مقررات رادیویی از ما خواست برای جلسه بعدی، مستندات و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیارشان قرار بدهیم.

قائم‌ مقام وزیر ارتباطات درباره جزییات دومین جلسه که در تیر ماه برگزار شد، افزود: مستندات درخواستی را با همکاری دستگاه‌های مختلف در اختیار RRB قرار دادیم. پس از بررسی داده‌ها و مستندات ما، به کشوری که منظومه‌های ماهواره استارلینک در آن به ثبت رسیده، اعلام کردند که هر چه سریع‌تر در خصوص نحوه ارائه خدمات با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند. آنها در جلسه دوم نیز از ما خواستند که برای جلسه بعدی، با ارائه مستندات متقن برخی از ابهاماتی که در خصوص نحوه فعالیت این سرویس در کشور وجود داشت را برای آن‌ها تشریح کنیم.

قدرت نفوذ اتحادیه جهانی مخابرات

برخی اعتقاد دارند، احکامی که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات مصوب می‌شوند آن‌قدر برای کشورها حائز اهمیت نیست که خود را ملزم به رعایت ۱۰۰ درصدی آن کنند، اما لاجوردی در این خصوص افزود: گرچه به صورت قطعی نمی‌توان گفت که آیا اسپیس‌ایکس به این رای پایبند است یا نه، ولی اتحادیه جهانی مخابرات، آژانسی است که کشورها به دلیل منافعی که دارند در آن عوض شده‌اند و قطعاً اگر به قوانین پایبند نباشند، زمانی که خودشان نیز در حوزه قوانین مخابراتی دچار مشکل شوند نمی‌توانند توقع داشته باشند که به شکایات‌ش آن‌ها رسیدگی شود. RRB برخی از کشورها را تهدید می‌کند که اگر مقررات را نپذیرند از حق رای یا خدماتی که این اتحادیه ارائه می‌دهد محروم می‌شوند که این مساله چالش‌های جدی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا