ارز دیجیتالایرانتکنولوژی

وزارت نیرو ملزم به قانونمند کردن استخراج رمز ارزها شد

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو با همکاری نیروی انتظامی به دنبال شناسایی و متوقف کردن مکان‌ها و اشخاصی هستند که استخراج رمز ارز دارند و تفاوت نمی‌کند این استخراج قانونی باشد یا غیر قانونی، چرا که به دلیل بحران خاموشی مانینگ باید متوقف شود.

کمیسیون اصل نود مجلس روز گذشته (۱۱ خردادماه) جلسه‌ای با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو برگزار کردند. علی خضریان، سخنگوی این کمیسیون در مورد این جلسه گفت: «وزیر نیرو درحالی تاکید داشت که مانینگ ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند و فشار زیادی به سیستم برق کشور است که نمایندگان در کمیسیون اصل ۹۰ تاکید داشتند با سیستم‌های کنونی امکان بررسی الگوی مصرف خانگی وجود دارد بنابراین شناسایی مانینگ کار سختی نیست. ضمن اینکه وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد که به اشخاص خواهان استخراج قانونی رمز ارز، تسهیلات نیروگاه‌های خورشیدی بدهد و در قبال تامین برق آنها در زمان تاریکی از سوی وزارت نیرو، در عوض در زمان پیک مصرف این نیروگاه‌ها به کمک سیستم برق کشور بیایند و برق تهاتر کنند.»

خضریان با تاکید بر این موضوع که بر اساس قانون و برنامه ششم توسعه عنوان وزارت نیرو باید تا پایان سال ۱۳ هزار و ۳۰۱ مگاوات برق تولید کند، گفت: «وزارت نیرو باید براساس نظر مجلس لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند تا این کار در چارچوب قانون انجام شود.»

پیشتر اردکانیان با حضور در صحن علنی اعلام کرده بود که وزارت نیرو با کمک نیروی انتظامی از تیرماه ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰،  دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز شناسایی کردند و ۱۷۵ هزار دستگاه ضبط شده‌ است.

در هفته‌های گذشته با قطع مکرر برق بسیاری از نمایندگان مجلس علت این خاموشی‌ها را عدم ساماندهی حوزه رمزارزها و استخراج آن عنوان کرده بودند. همچنین رضا اردکانیان، وزیر نیرو گزارشی از دلایل خاموشی‌ها ارئه کرده بود و به گفته او عامل خشکسالی‌ها، کمبود آب برای تولید برق، افزایش زودهنگام دما و استخراج غیرقانونی رمزارزها را دلیل خاموشی‌های اخیر در کشور عنوان کرد.

در حالی که رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اعلام کرده بود که مصرف برق صنعت استخراج رمزارز یک درصد کل برق تولیدی کشور است از همین رو ، علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا