هوش مصنوعی

تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل؛ زنان دوبرابر مردان در معرض بیکاری

در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی و تهدید آن برای مشاغل، منتشر شده که نشان می‌دهد کارمندان زن و افرادی با جایگاه ادمین در سازمان‌ها، بیش از سایرین در معرض از دست دادن شغل خود و جایگزین شدن با این فناوری هستند.

بر اساس گزارش اینسایدر، این تحقیق که از سوی سازمان بین المللی کار (ILO) منتشر شده، نشان می‌دهد زنان دو برابر بیشتر از زنان تحت تاثیر ورود هوش مصنوعی به کسب‌وکارها و سازمان‌ها قرار خواهند گرفت.

در این گزارش آمده، در کشورهایی با درآمد بالا، ۷.۸ درصد از مشاغلی که زنان در اختیار دارند، می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود که طبق برآورد سازمان بین الملل کار، حدود ۲۱ میلیون شغل است. از آن طرف اما، ۲.۹ درصد از مشاغل در کشورهای با درآمد بالا که مردان عهده‌دار آن هستند، که تقریبا ۶ میلیون شغل برآورد می‌شود، احتمالا با هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد.

پاول گمریک، پژوهشگر ارشد سازمان بین المللی کار می‌گوید: تاثیرات جنسیتی که در این تحقیق برجسته شده، می‌بایست مورد توجه جدی سیاست‌گذاران قرار گیرد. وی افزود: پذیرش روزافزون هوش مصنوعی روی زنان تاثیر بیشتری خواهد داشت و به طور نامتناسبی به آنها آسیب وارد خواهد کرد.

کارکنان دفتری نیز با بیشترین تهدید از هوش مصنوعی مواجهند به طوری که حدود یک چهارم وظایف کارمندان دفتری، با هوش مصنوعی مولد قابل انجام است و ۵۸ درصد از کارهای این افراد نیز به طور متوسط در معرض جایگزین شدن با این فناوری نوظهور هستند.

در این تحقیق، مشاغلی همچون تایپیست‌ها، مشاوران تورها، نویسندگان، اپراتورهای مراکز تماس، برخی کارمندان بانک، مصاحبه‌کنندگان در نظرسنجی‌ها و غیره به عنوان مشاغل در معرض خطر فهرست شده‌اند.

با این حال، در این تحقیق خاطرنشان شده اکثر وظایف و کارها عمدتا با تهدیدی از هوش مصنوعی مواجه نیستند؛ برای مثال، پژوهشگران این تحقیق اعلام کردند تنها ۴ درصد از وظایف کارکنان خدماتی و یا فروش، با هوش مصنوعی مولد قابل انجام است و ۱۸ درصد وظایف نیز در معرض متوسط جایگزین شدن توسط این فناوری هستند.

به گفته محققان، بیشترین تاثیر این فناوری، از بین بردن مشاغل نخواهد بود بلکه تغییرات بالقوه در کیفیت مشاغل است. در این تحقیق از GPT-4 برای پیش‌بینی نحوه جایگزینی مشاغل توسط هوش مصنوعی استفاده شد.

در بخش دیگری از این تحقیق به این نکته نیز اشاره شده که تاثیرات اقتصادی و اجتماعی هو مصنوعی، تا حد زیادی به نحوه مدیریت بکارگیری از آن بستگی دارد و هزینه‌های کارگران تحت تاثیر این فناوری می‌تواند وحشتناک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا