تکنولوژی

پیتر تیل: هوش مصنوعی، ریاضی دانان را بیشتر تهدید می‌کند

پیتر تیل 56 ساله در سال 1998 با هم بنیانگذاری شرکت پی پال، وارد صنعت تکنولوژی شد. اما بعد، مسیر خود را به سمت شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی تغییر داد مانند Palantir، شرکتی که خود پیتر در سال 2003 هم بنیانگذاری کرده که در زمینه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی برای ارتش کشورهای سرتاسر دنیا فعالیت دارد.

تیل معتقد است که هوش مصنوعی، بیشتر از فعالان حوزه علوم انسانی، روی فعالیت علاقه مندان علم ریاضی تاثیر منفی خواهد گذاشت. به عقیده وی، در سیلیکون ولی، تمرکز زیادی روی قابلیت‌های مرتبط با ریاضی اعمال شده و وقت آن رسیده که به قابلیت‌های دیگر در حوزه‌های مختلف نیز توجه شد.

پیتر تیل میلیاردر، مهمان اپیزود اخیر برنامه «مکالمه با تایلر-Coversations with Tyler» بوده و معتقد است که با پیشرفت هوش مصنوعی، فعالان حوزه علم ریاضی نسبت به متخصصان دیگر حوزه‌ها مانند «زبان» یا «نویسندگی»، بیشتر با چالش روبرو خواهند بود.

مصاحبه تایلر کراون با پیتر تیل

در مصاحبه‌ای که در برنامه مکالمه با تایلر انجام شده، تایلر کراون- میزبان این برنامه اشاره کرد که مدل‌های بزرگ زبانی مانند چت‌جی‌پی‌تی، به سرعت در حال رشد هستند و پیش‌بینی می‌شود که با گذشت زمان پیشرفته‌تر نیز شوند. در پاسخ به این سوال که آیا نویسندگان باید از این بابت نگران شوند یا خیر، تیل پاسخ می‌دهد که بیشتر ، ریاضی‌دانان و علاقه مندان به این علم باید نگران باشند!

تیل معتقد است که توسعه در تکنولوژی هوش مصنوعی بیشتر از هر حوزه دیگری، روی ریاضی‌دانان تاثیر منفی خواهد گذاشت زیرا هوش مصنوعی به زودی تا حدی پیشرفت خواهد کرد که حتی سخت‌ترین مسائل ریاضی و حتی سوالات معتبرترین المپیاد ریاضی- US Math Olympiad – را نیز در چشم بر هم زدنی حل خواهد کرد و به عقیده تیل چنین قابلیتی، بالانس و تعادل را در این حوزه بر هم می‌زند. تیل همچنین می‌گوید در سیلیکون ولی، تمرکز زیادی روی توانایی‌های مرتبط با علوم ریاضی اعمال شده که در مورد حیطه نویسندگی یا دیگر حوزه‌ها، این میزان توجه و تمرکز را نمی‌بینیم.

به عقیده تیل، دلیل تمرکز زیاد روی قابلیت‌های ریاضی، این است که علم ریاضی تبدیل به یک معیار سنجنش توانایی و استعداد شده است. درست مثل بازی شطرنج که زمانی یک تست جهانی هوش محسوب می‌شد که البته در سال 1997، یک کامپیوتر برتری خود نسبت به انسان را در شطرنج ثابت کرد. احتمال می‌رود که با توسعه هوش مصنوعی، ریاضی نیز سرنوشت مشابهی داشته باشد. تیل معتقد است که این چرخش در تمرکز روی حوزه‌های دیگر، یکی از اساسی‌ترین تغییراتی است که باید در جامعه صورت گیرد.

در  گزارشی از بیزنس اینسایدر هم اشاره شده که با رشد هوش مصنوعی، مشاغلی همچون حسابداری، شغل‌های مربوط به سرمایه گذاری و تعدادی شغل دیگر در حوزه تکنولوژی، بیشتر در معرض خطر از بین رفتن هستند.

مارک مورو از موسسه  Brookings نز به بیزنس اینسایدر اعلام کرده که هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی قادر است سریع‌تر از انسان‌ها کدنویسی کند و با این روند، به زودی نیاز به شغل‌هایی مانند مهندسی نرم افزار یا برنامه نویسی کاهش می‌یابد.

منبع: conversationswithtyler

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا