ایراناینترنت

وزیر ارتباطات در مجلس از سرعت و کیفیت اینترنت دفاع کرد 

آی‌تی‌ایران- همین چند روز پیش بود که انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی جامع اعلام کرد که با توجه به شاخص‌های جهانی وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت در ایران بحرانی است و در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جزو ۵ اینترنت کند جهان است. 

در مقابل این آمارها امروز ( ۲۷ تیر) وزیر ارتباطات با حضور در مجلس باز هم با تکیه بر آمار اسپیدتست از وضعیت اینترنت کشور دفاع کرد. 

عیسی زارع‌پور در پاسخ به انتقاد‌های محمدرضا پورابراهیمی،  نماینده مردم کرمان و راور که اعلام کرد سرعت اینترنت کشور ما در رده‌بندی جهانی در انتهای جدول قرار دارد گفت:‌ «اینکه می‌گوید سرعت اینترنت ایران در رتبه آخر جهان است درست نیست. مرجعی به نام اسپیدتست وجود دارد که برای آمریکایی هاست و نه من، بر اساس آخرین دیتای موجود در این پایگاه، سرعت اینترنت سیار در ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ مگابیت بر ثانیه بوده و الان به ۳۵ مگابیت رسیده است. ما رتبه ۶۵ را از لحاظ سرعت اینترنت در بین ۱۹۰ کشور داریم.» زارع‌پوو از نماینده مجلس خواست تا مرجع خود برای ادعای رتبه آخر سرعت اینترنت کشور در بین کشورهای دنیا اعلام کند تا آنها به این موضوع رسیدگی کنند.

همچنین زارع‌پور با اشاره به وضعیت اینترنت ثابت در کشور توضیح داد: «در حوزه ارتباطات ثابت نیز افزایش سرعت داشتیم اما رتبه ۱۴۰ را دارا هستیم. حدود ۱۰ سال در حوزه ارتباطات ثابت غفلت شده که متاسفانه نه منابع لازم فراهم شده بود و نه عزم و اراده‌ای برای انجام این کار وجود داشت که با پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها که در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده، این عقب‌ماندگی جبران خواهد شد.»

این اظهارت زارع‌پور و دفاع از وضعیت سرعت اینترنت ایران در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر گزارش تجارت الکترونیک در مورد وضعیت بحرانی اینترنت، اوایل تیرماه هم رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را مسئول تشکیل کارگروهی کرد تا وضعیت کندی اینترنت در کشور بررسی شود.

آمارهای دولت قبل در مورد توسعه اینترنت روستاها غلط بود

همچنین عیسی زارع‌پور در پاسخ به سوال دیگر این نماینده در مورد کند پیش رفتن توسعه اینترنت پرسرعت در روستاها اعلام کرد که آنها به وظایفشان در این زمینه براساس برنامه‌ریزی عمل می‌کنند و در نهایت کند پیش رفتن این پروژه را هم به گردن دولت قبل انداخت و گفت آمارهایی که دولت دوازدهم در مورد توسعه اینترنت پرسرعت در روستاها اعلام کرده بود غلط بوده است. 

او در این مورد گفت:‌ « در همه حوزه‌هایی که به شما نمایندگان محترم تعهد دادم کار کردیم و دستاوردهای خوبی حاصل شده است، اما در برخی حوزه‌ها آمارهای نادرستی از گذشته ارائه شده بود. در جلسه رای اعتماد خود گفتم که تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستاهای بالا ۲۰ خانوار را به شبکه متصل می‌کنیم، اما آمار رسمی وزارت ارتباطات در آن موقع این بود که ۹۰ درصد روستاها متصل‌اند. در بررسی‌های یک ماه اول متوجه شدیم این آمار دقیق نیست و حدود ۷۹ درصد روستاها به اینترنت متصل‌اند. این یعنی اتصال چهار هزار روستا به برنامه ما اضافه شد.»

او ادامه داد: «من توسعه اینترنت روستاهای استان محل تولد خودم را متوقف کردم، چرا که بالاتر از میانگین به اینترنت متصل بودند و به سراغ مناطق کمتر توسعه یافته مثل سیستان و بلوچستان و کرمان رفتیم. در حال حاضر بیش از صد روستا در استان سیستان و بلوچستان به اینترنت متصل شدند.»

به گفته او در دولت سیزدهم بیش از ۴۳۰۰ روستا به اینترنت متصل شده، ولی تعداد زیادی هم باقی مانده است. زارع‌پور قول داد تا پایان امسال هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری نخواهد بود که به اینترنت متصل نباشد.

زارع‌پور همچنین در این جلسه به توسعه فیبرنوری در کشور اشاره کرد و گفت: «در هر ۴ لایه زیرساخت‌های ارتباطی کشور کارهای بزرگی صورت گرفته است. در حال پیش بردن پروژه فیبر نوری منازل کسب‌وکارها هستیم که ۱۰ سال پیش باید تمام می‌شد، اما به دلیل سختی کار و پشت گوش انداختن تمام نشد. در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون خانوار تحت پوشش هستند.»

او در این جلسه مجلس مجداد به مخابرات و نحوه انجام فعالیت‌هایش در توسعه زیرساخت‌های شبکه و فیبرنوری انتفاد و اعلام کرد:‌ «برای توسعه فیبرنوری در کشور به یک اپراتور اکتفا نکردیم و در همه استان‌ها اپراتور دوم مشخص کردیم. در واقع ما همه امیدمان را رویبه شرکت مخابرات ایران نگذاشتیم که انحصار ایجاد کرده و در بعضی جاها سرویس خوبی به مردم نمی‌دهد. همه شما از عملکرد این شرکت ناراضی بودید. ما برای مخابرات رقیب درست کردیم. فیبر نوری زیرساخت توسعه کشور در سه چهار دهه آینده خواهد بود.»

از دور زدن تحریم‌ها تا پیشرفت شبکه ملی اطلاعات

در ادامه دفاع زارع‌پور از عملکردش او به فراهم کردن شرایط برای دور زدن سایت‌هایی اشاره کرد که از طریق نهادهای بین‌المللی برای ایران تحریم شده است. 

او در این زمینه گفت: « بیش از ۱۰۰ هزار سایت و سرویس‌های پرکاربرد را برای IPهای ایران ممنوع کردند که ما سازوکاری را طراحی کردیم تا برنامه‌نویسان و نخبگان بتوانند از این سرویس‌ها بدون نیاز به ابزارهای فیلترشکن استفاده کنند. همچنین برای کاهش پینگ و تأخیر بازی‌های رایانه‌ای ویژه گیمرها راه‌اندازی شد.»

به نظر می‌رسد منظور وزیر ارتباطات از این صحبت‌ها سرویس 404.online و رادار گیم باشد که  سال گذشته در اوج قطعی و محدودیت‌های اینترنت در کشور راه‌اندازی شد. سرویس‌هایی که به باور برنامه‌نویسان، بازیسازان و کارشناسان در نبود اینترنت پرسرعت و باکیفیت مزیتی برای آنها ندارد.

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مجلس بار دیگر هم به پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: « پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد ابتدای دولت به ۶۲ درصد رسیده است. در یک دهه گذشته حدود ۲۳ درصد و در طی کمتر از دو سال ۱.۵ برابر آن مدت کار شده و الان به این عدد رسیده است.  ۴۳۰۰ روستا در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور به شبکه ملی اطلاعات وصل شده‌اند.»

در نهایت پورابراهیمی، نماینده کرمان و سوال‌کننده از وزیر از دفعایات زارع‌پور به صورت مشروط قانع شد و گفت: «اگر شاخص‌ها را تعهد کنند؛ تا سه ماه پای وزیر صبر می‌کنیم، در صورت عدم تحقق برای دادن کارت زرد، موضوع را به رای خواهم گذاشت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا