ایراناینترنت

نماینده مجلس: کاهش کیفیت اینترنت در برخی پلتفرم‌های خارجی محسوس است

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، با انتقاد از وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت در کشور گفته که کاهش سرعت اینترنت در برخی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا محسوس‌تر است.

به گزارش آی‌تی ایران، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم پیوسته هرگونه اختلال و کاهش کیفیت سرعت اینترنت را رد می‌کند و حتی اخیرا  گفته که میزان سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده، هرچند در این مورد که افزایش سرعت به چه میزان بوده اظهار بی‌اطلاعی کرده است. در مقابل این اظهار نظر وزیر ارتباطات بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها از قطعی و اختلال‌های سرسام‌آور اینترنت شکایت و ابراز نگرانی کرده‌اند. اوج اختلال در این زمینه به کاهش قابل توجه سرعت استفاده از برخی پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام برمی‌گردد که اواسط مرداد ماه اتفاق افتاد.  

در نهایت هم در حالی که بسیاری این کاهش سرعت استفاده از اینستاگرام را به کاهش محسوس پهنای‌باند و عمدی اینستاگرام از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت ارتباط می‌دادند، شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد که قطع ارتباط در اینترنت بین‌الملل آن هم در کشور همسایه شمالی باعث این اختلال شده است.

 در ادامه این قطعی و اختلال در  استفاده از سرویس‌های مختلف اینترنتی، اواخر هفته گذشته هم ارسال کد احراز هویت با سرشماره تلگرام به کاربران ایرانی متوقف شد. هرچند در این زمینه برخی کارشناسان و کاربران از قطع ارسال کد احراز هویت با سرشماره توییتر و واتس اپ هم خبر دادند. اختلال و قطعی در این زمینه به صورتی بود که بسیاری از کاربران حتی در شبکه داخلی هم امکان ارسال محتوا حاوی کلمات تلگرام، توییتر و واتس اپ را نداشتند. در حالی که حالا قطعی در این زمینه به اختلال‌های پراکنده تبدیل شده است، همراه اول و ایرانسل روز جمعه ۲۸ مرداد در  توییتی مشابه این قطعی ارسال پیامک از سوی تلگرام و… را به سیاست‌های جدید پلتفرم‌های خارجی علیه کاربران ایرانی ارتباط دادند.  

در مقابل این اظهار نظر اپراتورها، برخی کارشناسان و متخصصان حوزه شبکه و امنیت با انتشار اسناد و مدارک مختلف اعلام کردند که مطمئن هستند که اختلال ایجاد شده از طریق شبکه اپراتورهای تلفن‌همراه بوده که در راستای سیستم فیلترینگ چد ید کشور پیاده‌سازی شده است. این گروه از کارشناسان برای اثبات ادعای خود این سوال را مطرح می‌کنند که اگر پلتفرم‌های خارجی جلوی ارسال پیامک‌های کد احراز هویت به کاربران ایرانی را گرفته‌اند، چطور جلوی ارسال پیامک‌های داخل شبکه اپراتورها که حاوی کلماتی مانند تلگرام، واتس‌اپ و توئیتر است نیز گرفته شده است؟

حالا هم در جدیدترین اظهار نظر جلال رشیدی کوچی، یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفته است که به صورت محسوس روی اینترنت و برخی پلتفرم‌های خارجی محدودیت و کاهش سرعت اینترنت اتفاق افتاده است.

کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «مقوله قانونمند کردن فضای مجازی یک مقوله درست و دقیقی است که تفاوت معناداری با بستن و محدود کردن داشته و امید است مسئولان تصمیم گیر در این حوزه نگرانی مردم را درک کنند.»

او با اشاره به افزایش قیمت اینترنت و کیفیت پایین آن در سطح کشور، گفت: «زمانی که قیمت اینترنت به خصوص اینترنت همراه گران شد وزیر ارتباطات اعلام کرد که این افزایش قیمت به این منظور اتفاق افتاده تا اپراتورها درآمدی برای ارتقای کیفیت اینترنت داشته باشند. بنده در همان موقع اعلام کردم که اقدامی در حال رخ دادن است که آینده آن مشخص نیست. امروز شاهد هستیم که نه تنها کیفیت اینترنت افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز پیدا کرده است.»

کوچی در ادامه با اعلام اینکه از وعده وزیر ارتباطات برای افزایش کیفیت اینترنت که به دنبال افزایش تعرفه اینترنت اتفاق افتاده نزدیک به یکسال گذشته است توضیح داد: «مردم امروز پول بیشتری برای اینترنت پرداخت کرده اما خدمات با کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنند. بنده به یاد دارم در زمان افزایش قیمت اینترنت وزیر یک بازه زمانی شش ماهه را مشخص کردند که امروز از آن ۶ ماه، ۶ ماه دیگر نیز گذشته است. یعنی قریب به یک سال است که وعده وزیر به جایی نرسیده است.»

 کوچی با ابزار تاسف از این وضعیت که باعث نارضایتی مردم شده به خبرهای چند وقت اخیر در مورد کاهش سرعت اینترنت به دنبال آتش‌سوزی حوزچه مخابرات یا قطع ارتباطات بین‌الملل ا اشاره کرده و گفته است: «گاه و بی‌گاه هم به دلیل فرسوده بودن شبکه و یکسری اقدامات  که ان شاءالله غیر عمد است شاهد کاهش سرعت اینترنت هستیم که این کاهش سرعت در برخی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی محسوس‌تر است.»

بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه تکنولوژی اختلال و قعطی در شبکه اینترنت کشور که در چند ماه گذشته روند افزایش به خود گرفته را عامل بازدارنده توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور عنوان می‌کنند. در همین زمینه نماینده مجلس اعلام کرده که اختلال‌ها و کاهش قابل توجه کیفیت اینترنت در کشور به بسیاری از کسب‌وکارها آسیب زده است.

کوچی در این زمینه تصریح کرد: «خیلی از افرادی که در این شبکه‌های اجتماعی فعال هستند از این محل کسب درآمد می‌کنند. این کاهش سرعت اینترنت به کسب و کار آنها آسیب وارد می‌کند. مقوله قانونمند کردن فضای مجازی یک مقوله درست و دقیقی است که تفاوت معناداری با بستن و محدود کردن دارد. قانونمند کردن یک چیز است و بستن و محدود کردن چیز دیگری است. امیدوارم تصمیم گیران در این عرصه به این موضوع دقت نظر داشته باشند. چون واقعا مردم نگران هستند. امیدواریم مسئولان تصمیم گیر در این حوزه این نگرانی را درک کنند.»

وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش پهنای باند تاکید کرد: «به صورت ویژه در پلتفرم اینستاگرام ما کاهش پهنا نداشته‌ایم اما شاهد افزایش تعداد کاربران هستیم که اختلالاتی را به وجود می‌آورد. بنده معتقدم باید با نگاه عدالت محور و نیاز کاربران پهنای باند تخصیص یابد. باید یک دقت نظر در این حوزه صورت گیرد تا شاهد گام برداشتن در مسیر افزایش پهنای باند و تحقق عدالت باشیم.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا