ایران

نگرانی سازمان نظام صنفی از طرح صیانت و محدودیت کسب و کارهای اینترنتی

آی تی ایران- اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران امروز (۲۸ شهریور) در یک نشست خبری نسبت به محدودیت برای کسب‌وکارهای پلتفرمی ابراز نگرانی کردند. همچنین آنها نسبت به اجرای طرح صیانت به شیوه‌های مختلف خارج از طی شدن روال قانونی آن هشدار دادند.

جعفر محمدی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این زمینه گفت: «روزگذشته به تمامی کسب‌وکارهای بزرگ تماس گرفته شده و آنها را مجبور کرده‌اند که تمامی پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به خاطر همراهی با مرگ مهسا امینی داشته‌اند را حذف کند.»

او همچنین نسبت به در نظر گرفتن دکمه‌ای در پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی که رانندگان بتوانند سفر مسافر را به بهانه حجاب لغو کنند انتقاد کرد.

محمدی ادامه داد: «متاسفانه در مورد این طرح که اکوسیستم استارت‌آپی را به خطر می‌اندازد نه تنها اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مخالفت نکرده است که با این طرح همراهی هم کرده‌اند. همچنین کسب‌وکارهای بزرگ هم به این طرح چراغ سبز نشان داده‌اند.»

او ادامه داد: «از همین جا نسبت به همراهی که برخی با این طرح می‌کنند و تن به اجرای آن می‌دهند هشدار می‌دهیم.»

در ادامه جعفر محمدی نسبت به اجرایی شدن طرح صیانت از راه‌های مختلف نیز هشدار داد و در مورد جریان‌هایی که به دنبال اجرای این طرح هستند ابراز نگرانی کرد.
محمدی در این زمینه گفت: «یکی از پازل‌های طرح صیانت با به‌روزرسانی مصوبه تشکیل کمیسیون تنظیم مقررات در شورای عالی فضای مجازی به اجرا گذاشته شده است. متاسفانه قضیه به اینجا ختم نمی‌شود و جریاناتی در کشور از طریق کانال‌های مختلف اجرای سایر تکه‌های پازل طرح صیانت را دنبال می‌کنند.»

حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران هم در مورد اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به شیوه‌های مختلف هشدار داد.

اسلامی در این مورد گفت: «از ابتدای مطرح شدن بررسی چنین طرحی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بدون حاشیه و موضوعات سیاسی در رد طرح حمایت یا صیانت از کاربران در فضای مجازی صحبت کرده‌ است. انتقاد‌های ما در این زمینه پابرجاست و با توجه به تمام این هشدارها طرح اصلاح نشده است. حتی قرار بود سازمان نصر در کمیسیون تنظیم مقررات این طرح نماینده داشته باشد که این موضوع هم در بازبینی طرح حذف شده است.»

او اعلام کرد که ادامه مسیری که برای اجرای طرح صیانت بدون در نظر گرفتن نظر بخش خصوصی در حال طی شدن است،‌ درست نیست.

اسلامی ادامه داد: «قوانینی که برای موضوعات مرتبط با فضای مجازی نوشته می‌شود بهتر است از طریق دولت پیشنهاد داده شود و بهتر است که در ابتدای امر هم نمایندگان بخش خصوصی در آن حاضر شوند.»

اسلامی همچنین به برخوردهای سلبی با مدیران پلتفرم‌های مختلف نیز هشدار داد و تاکید کرد که باید مسئولیت تولید محتوا روی یک پلتفرم به صورت شفاف بیان شود و در این زمینه اگر خطای رخ داده نباید تمام مسئولیت بر دوش مدیران پلتفرم باشد.

حمید بابادی نیا، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم نسبت به اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت نگرانی‌هایی را مطرح و تاکید کرد که اگر قرار است برای کسب‌وکارهای فضای مجازی قانونی گذاشته شود باید در این زمینه از صنف نظرخواهی شود.

بابادی نیا در این مورد گفت: «اگر قرار است برای کسب‌وکار ما قانونی تعیین کنند، بهتر است در این زمینه با سازمان نصر به عنوان نهاد صنفی که وظایفه ذاتی آن سر و سامان دادن به فعالیت کسب‌وکارهای فضای مجازی است نیز مشورت شود. ما اعتقاد داریم این طرح باید از طرف قوه مجریه یعنی وزارت ارتباطات مطرح شود و در مجلس توسط قانون‌گذار اشکالت طرح با کسب نظر از بخش خصوصی یعنی سازمان نصر اصلاح شود.»

او تاکید کرد به دلیل سروکار داشتن نصر با مشکلات کسب‌وکارهای فضای مجازی این سازمان می‌تواند نقاط قدرت و ضعف چنین طرحی را مشخص کند و اگر در جایی قانونی در نظر گرفته می‌شود که باعث ضربه به کسب‌وکار فضای مجازی می‌شود با آسیب‌شناسی و جلوی آن را بگیرد.

او با بررسی طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی مخالفت کرد و گفت: «ما اعتقاد داریم اگر این طرح به همین صورت در یک کمیسیون عالی مطرح شود به هیچ وجه سازوکار برای تعامل را با این کمیسیون نخواهیم داشت. به تجربه دیده‌ایم هر وقت قانونی در مجلس باشد، می‌توانیم به دلیل مشخص بودن راه‌های ارتباطی، تعاملی خوبی با مجلس داشته باشیم و نظرات خود را نیز اعلام کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا