تکنولوژیچگونه

همه چیز درباره رفع مشکلات ایربادها و هدفون های بلوتوثی

این روزها استفاده از ایربادها و هدفون‌های وایرلس در میان کاربران شایع شده و بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، آخرین دستاوردهای خود را مجهز به این محصول جانبی عرضه می‌کنند.

در این محصول به جای سیم، از ارتباط بلوتوثی برای برقراری ارتباط و اتصال به دستگاه‌های هوشمند بهره گرفته می شود و صدایی باکیفیت به گوش کاربر می‌رسد. اما کیست که نداند هر محصول هوشمندی ممکن است با اشکال و اختلال در عملکرد مواجه شود. ایربادهای وایرلس نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از این رو، در ادامه قصد داریم تا نگاهی به شایع‌ترین مشکلات این دسته از محصولات تازه وارد به بازار و راهکارهایی برای رفع آن ها بیندازیم.

نکته اول در برخورد با ایرباد یا هدفون وایرلسی که به مشکل خورده، پیدا کردن علت اصلی مشکل است. بدین معنی که به جای زدن پی در پی دکمه‌ها و دستکاری تنظیمات، سعی کنید تا بفهمید که مشکل از ایرباد است یا از گوشی متصل به آن. حتی اپلیکیشنی که برای پخش موسیقی استفاده می‌شود نیز می‌تواند علت بروز مشکل باشد.

سعی کنید ایرباد یا هدفون خود را به یک دستگاه دیگر وصل کنید و ببینید که آیا کار می‌کند یا خیر. برای مثال، اگر حین کار با گوشی آیفون به مشکل خوردید، آن را به یک گوشی اندرویدی متصل و عملکرد آن را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای پیدا کردن مشکل اصلی، یک کابل را به هدفون بلوتوثی متصل و آن را به گوشی وصل کنید. البته در صورتی که دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی کند.

اگر هدفون یا ایرباد شما به گوشی وصل نمی‌شود..

مواقعی هم پیش می‌آید که دیگر ارتباط میان ایرباد با گوشی برقرار نمی‌شود. اگر چنین اتفاقی تجربه کردید، می‌توانید راهکارهای زیر را برای رفع مشکل امتحان کنید.

حالت اتصال دستی را امتحان کنید: برخی از ایربادها زمانی که برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت خودکار به گوشی یا تبلت وصل می‌شوند. بنابراین، کمتر پیش می‌آید که کاربر برای اولین بار، مشکلی را در استفاده از این محصول داشته باشد.

اما بعد از چند بار استفاده، ممکن است فرآیند اتصال به درستی صورت نگیرد و همین امر، مشکل‌ساز می‌شود. برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود که از حالت دستی به جای خودکار، برای اتصال استفاده کنید. در اغلب هدفون‌ها و ایربادها، می‌توان با چند ثانیه فشار دادن دکمه پاور، این حالت را فعال کرد.

اتصال به دیگر دستگاه را قطع کنید: برخی از هدفون‌ها و ایربادها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها به یک دستگاه متصل می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به طور همزمان به چند دستگاه وصل کرد. در برخی از موارد پیش می‌آید که هدفون کاربر، به یک دستگاه دیگر متصل است و همین امر مانع از اتصال آن به گوشی می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که با مراجعه به بخش تنظیمات دستگاه‌های مختلف، هدفون را از لیست دستگاه‌هایی با امکان اتصال خودکار حذف کنید.

باتری هدفون را شارژ کنید: فراموش نکنید که اگر شارژ باتری کم باشد، فرآیند اتصال به درستی انجام نمی‌شود و صوت در حال پخش، مدام قطع و پخش می‌شود. مطمئن شوید که باتری هدفون یا ایربادتان، شارژ دارد و همیشه قبل از اتصال و استفاده، آن را شارژ کنید.

مطمئن شوید که گوشی و ایرپاد از هم پشتیبانی می‌کنند: همانند بسیاری از فناوری‌ها، بلوتوث نیز در طی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و چندین نسخه از آن عرضه شده است. جدیدترین نسخه آن، بلوتوث 5 نام دارد.

حال ممکن است ایربادهای مجهز به این نسخه، با برخی از مدل‌های قدیمی‌گوشی سازگاری نداشته باشند. بنابراین، اگر به مشکلی در برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها برخوردید، مطمئن شوید که ایرباد با تبلت، گوشی یا لپتاپ مدنظر سازگاری دارد.

بعد از بررسی موارد فوق، به احتمال زیاد مشکل ایربادتان برطرف خواهد شد و خواهید توانست صدای موزیک را از خروجی‌های ایرباد خود بشنوید. اما اگر این صدا، درست و واضح به گوش نمی‌رسد و از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، موارد زیر را برای رفع مشکل در نظر بگیرید.

فایل صوتی را بررسی کنید: قبل از دستکاری تنظیمات، مطمئن شوید که فایل صوتی شما از کیفیت خوبی برخوردار است. بدین معنی که ممکن است یک فایل، از بیت‌ریت پایین برخوردار باشد و یا یک سرویس پخش آنلاین موسیقی به گونه‌ای تنظیم شده بود که به صورت پیشفرض، پایین‌ترین کیفیت را برای پخش موسیقی انتخاب کند.

فرآیند اتصال ایرباد به گوشی را دوباره تکرار کنید: در خصوص بسیاری از بسیاری از مشکلات، یکی از کاربردی‌ترین راه‌حل‌‌ها، خاموش و روشن کردن مجدد دستگاه است. برای ایربادها نیز این رویه صدق می‌کند به طوری که توصیه می‌شود ابتدا اتصال ایرباد به گوشی را قطع و سپس خاموش کنید، بعد از آن گوشی خود را ریستارت و باری دیگر این ارتباط را برقرار کنید.

ایرباد یا هدفون را در فاصله نزدیک‌تری به گوشی قرار دهید: توجه داشته باشید که محیط‌‌های خانگی، موانع زیادی در مسیر ارتباط میان ایرباد و دستگاه متصل به آن وجود دارد. همچنین، دیگر سیگنال‌‌های وای فای و یا بلوتوثی موجود می‌تواند اختلال در عملکرد و کیفیت اتصال را به دنبال داشته باشد. بنابراین، بهتر است در چنین مواقعی، بهتر است فاصله میان ایرباد و گوشی را کمتر کنید.

ایربادها را درست وصل کنید: بسیاری از ایربادهای وایرلس، امکان گوشی دادن از طریق یکی از ایربادها را برای کاربران فراهم می‌کنند. بدین معنی که کاربر ممکن است تمایلی به استفاده از هر دو ایرباد در گوش خود نداشته باشد و ترجیح دهد دهد که یک ایرباد را در یکی از گوش‌‌های خود قرار دهد.

اما نکته حائز اهمیت در اینجا، تنظیم کردن درست عملکرد ایرباد است به طوری که تمامی‌صوت در حال پخش، تنها از طریق یک ایرباد و نه هر دو، به گوش کاربر برسد. اگر این تنظیمات به درستی اعمال نشود، صدایی با کیفیت و وضوح پایین‌تری به گوش کاربر خواهد رسید چراکه بخشی از صوت از ایرباد دوم پخش می‌شود.

اتصال بلوتوثی به سایر دستگاه‌‌ها را قطع کنید: در مواقعی، کاربران گوشی خود را از طریق بلوتوث به چند دستگاه همانند ساعت هوشمند به طور همزمان متصل می‌کنند که این مسئله ممکن است عملکرد و کیفیت اتصال ایرباد به گوشی را تحت الشعاع قرار دهد.

از بروزرسانی غافل نشوید: اگرچه شاید این مسئله را بارها از منابع مختلف شنیده‌اید، اما بسیاری از کاربران به آن توجه نمی‌کنند. سعی کنید همواره از جدیدترین نسخه‌‌های اپلیکیشن و فرمور استفاده کنید تا مشکلی در استفاده از ایرباد یا هدفون‌‌های بی‌سیم به وجود نیاید.

قابلیت‌‌ها پردازش صوت را غیرفعال کنید: برخی از اپلیکیشن‌‌ها و ایربادها به قابلیت‌‌های اضافی مجهزند که از جمله آن‌‌ها می‌توان به متعادل‌کننده صوت، حذف نویز و مواردی از این دست اشاره کرد. فعال بودن و پردازش‌‌های دائمی، می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد ایرباد شود.

کدک صوتی بلوتوث را تنظیم کنید: در تنظیمات بلوتوث گوشی، گزینه‌‌هایی پیش روی کاربر وجود دارد برای تنظیمات کدک مشاهده می‌شود که کاربر می‌تواند با فعال و یا غیرفعال کردن آن‌‌ها، نتیجه را مشاهده و بهترین تنظیم را اعمال کند.

زمانی که صدای موسیقی تنها از یک طرف ایرباد به گوش می‌رسد..

متاسفانه در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که علی‌رغم اتصال درست ایرباد به گوشی، صدای صوت در حال پخش تنها از یک طرف ایرباد به گوش می‌رسد. در اینجا باید:

بار دیگر ایربادها را به یکدیگر متصل کنید: در اغلب ایربادهای بی‌سیم، ابتدا ایربادها با گوشی و سپس به یکدیگر متصل می‌ شوند. این مسئله ممکن است منجر به قطع ارتباط میان ایربادها شود. از این رو، در صورت این مشکل، می‌بایست ایربادها ریبوت کرد؛ بدین صورت که باید آن را داخل کیس آن قرار داد و در کیس را بست. بعد از گذشت 10 ثانیه، ایربادها را از کیس خارج کرد. در اینجا، شما به ایربادهای خود فرصت اتصال دوباره به یکدیگر را داده‌اید که به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد

فرآیند اتصال میان ایربادها با گوشی را تکرار کنید: بسیاری از مواقع، ایربادهای بی‌سیم از روش‌‌های خاص اتصال برخوردارند که ممکن است در طی این فرآیند، ارتباط یک ایرباد برقرار شود و دیگری برقرار نشود. در این حالت، اتصال هر دو ایرباد را قطع کرده و دوباره امتحان کنید. اگر مشکل نشد، می‌توانید از‌‌هارد ریست نیز کمک بگیرید.

در مجموع می‌توان گفت که حل مشکلات مربوط به ایربادها و هدفون‌‌های بلوتوثی کار سختی نیست و می‌توان با دنبال کردن یکی از راهکارهای ارائه‌شده، آن‌‌ها را برطرف کرد. اما اگر همچنان مشکل پابرجا بود، می‌توانید تنظیمات بلوتوث ایرباد یا دستگاه خود را ریست کنید. در گوشی‌‌های آی او اس، می‌بایست گزینه Reset Network Setting را بعد از مراجعه به بخش Setting، بعد از آن General و سپس Reset بزنید.

در محصولات اندرویدی نیز ابتدا باید به بخش Setting و سپس Apps مراجعه و گزینه Show All را انتخاب کرد تا تمامی‌اپلیکیشن‌‌ها نمایش داده شوند. سپس باید روی علامت سه‌ نقطه‌ای که در قسمت بالایی صفحه جای دارد، تپ کرد تا اپلیکیشن‌‌های سیستم ظاهر شوند. در اینجا باید Bluetooth را پیدا کرد و پس از انتخاب Storage، تمامی‌دیتا یا کش موجود را حذف کرد.

 

منبع
Wired

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا