اپلچگونهگوگل

چگونه از چشم خود در حین کار با دستگاه های هوشمند محافظت کنیم؟

آن‌هایی که مدام از گوشی و یا لپتاپ در طول روز استفاده می‌کنند، بی‌تردید درد و یا سوزش ناحیه چشم را تجربه کرده‌اند. یکی از دلایل بروز چنین علائمی ‌در افراد، خیره شدن به صفحه نمایش دستگاه‌هایی است که از نور بالایی برخوردارند.

خوشبختانه این روزها، تولیدکنندگان گوشی‌ها و دیگر محصولات هوشمند، امکان تنظیم نور صفحه نمایش را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند تا از این طریق بتوانند تا حدی از فشار و آسیب‌های وارده به چشم در حین استفاده طولانی‌مدت از این دستگاه‌ها کم کنند.

در واقع، این قابلیت را می‌توان در انواع محصولات مجهز به سیستم عامل آی او اس، اندروید، مک او اس و ویندوز 10 مشاهده کرد. شرکت‌ها نیز سعی می‌کنند اطلاعاتی را در این زمینه، در اختیار کاربران خود قرار دهند. برای نمونه، اپل در وب‌سایت خود آورده است قرارگیری در معرض نور آبی نمایشگرها در ساعت‌های پایانی روز، می‌تواند اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن را به دنبال داشته باشد و به خواب رفتن را برای کاربر سخت کند.

در محصولات اپل، قابلیتی که برای رفع یا بهتر بگوییم کم کردن عوارض مشاهده بیش از حد نمایشگر برای چشم‌ها تعبیه شده، نایت شیفت (Night Shift) نام دارد. این ویژگی به گونه‌ای طراحی شده که به صورت خودکار از ساعت دستگاه و همینطور موقعیت جغرافیایی آن کمک می‌گیرد و رنگ نمایشگر را به رنگ‌های گرم‌تر تغییر می‌دهد. در واقع، این ویژگی بیشتر در ساعت‌های پایانی روز و شب  فعال می‌شود و صبح، همان رنگ‌های همیشگی را به نمایش می‌گذارد.

اگرچه این قابلیت می‌تواند تا حدی از آسیب‌های ناشی از کار با گوشی به چشم بکاهد اما محققان همواره به کاربران توصیه می‌کنند تا علاوه بر دنبال کردن این راهکار، قانون 20-20-20 را نیز در حین کار با انواع دستگاه‌های هوشمند رعایت کنند. این قانون می‌گوید که افراد می‌بایست بعد از 20 دقیقه کار با دستگاه هوشمند، به مدت 20 ثانیه به شی‌ای که در فاصله 20 فوتی (6 متری) آن‌ها قرار دارد، نگاه کنند.

در ادامه قصد داریم تا به نحوه فعال کردن قابلیت‌های بکاررفته در گوشی‌های هوشمند برای کاهش آسیب‌های وارده به چشم در حین کار با دستگاه.

استفاده از نایت شیفت در آیفون

وارد بخش Setting شوید

روی Tap Display & Brightness تپ کنید

گزینه Night Shift را انتخاب کنید

یک بازه زمانی تعریف کنید (مثلا 10 p.m. تا 6 a.m.) یا حالت Manually enable until tomorrow را فعال کنید

اکنون می‌توانید دمای رنگ را تنظیم کنید

استفاده از فیلتر نور آبی در دستگاه‌های اندرویدی

این قابلیت در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با توجه به شرکت سازنده دستگاه، متفاوت است. اما اگر پشتیبانی از قابلیت حالت شب در گوشی تعبیه شده، می‌توان آن را در نوتیفیکیشن شید (سایه نوتیفیکیشن) دستگاه مشاهده کرد.

انگشت خود را از بالای نمایشگر گوشی به پایین بکشید

بعد از باز شدن نوتیفیکیشن شید، به دنبال دکمه‌ای با نامی‌شبیه به Blue Light Filter بگردید

انگشت خود را روی آن قرار داده و نگه دارید

در اینجا می‌توانید یکی از حالت‌های Turn on as scheduled یا Turn on now را انتخاب کنید

با تنظیم اسلایدر دمای رنگ، این فرآیند به اتمام خواهد رسید

استفاده از نایت شیفت در مک او اس

روی دکمه Apple در قسمت بالایی و سمت چپ نمایشگر دستگاه کلیک کنید

گزینه System preferences را انتخاب کنید

روی Displays کلیک کنید

گزینه Night Shift را انتخاب کنید

یک بازه زمانی را تعیین کرده یا گزینه Turn on until sunrise را انتخاب کنید

در نهایت، شدت دمای رنگ را با کمک اسایدر تعیین کنید

استفاده از نایت شیفت در ویندوز 10

روی دکمه Search کلیک در منوی استارت کلیک کنید

عبارت Night light را تایپ کنید

روی Turn on now تپ کنید

همچنین می‌توانید شدت این فیلتر نور را تغییر دهید. یا یک بازه زمانی برای آن تعیین کنید تا در زمان مشخص فعال و غیرفعال شود

منبع
CNBC

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. Хотите получить идеально ровный пол без лишних затрат? Обратитесь к профессионалам на сайте styazhka-pola24.ru! Мы предоставляем услуги по стяжке пола м2 по доступной стоимости, а также устройству стяжки пола под ключ в Москве и области.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا