اینترنت

رئیس سازمان نصر تهران: در حالی پیگیری برای برداشتن برخی محدودیت‌های اینترنتی هستیم

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران م‌یگوید که آنها همچنان پیگیر رفع محدودیت‌های اینترنت هستند و احتمالا برخی محدودیت‌های اینترنتی از جمله دسترسی به برخی پلتفرم‌ها که بدون دستور قاضی و قانون محدود شده‌اند، رفع خواهد شد و بخشی از اختلال‌ها روی اینترنت که کسب‌وکارها را این‌روزها با چالش جدی روبه‌رو کرده از بین می‌رود. 

حسین اسلامی همچنین اعلام کرد که آنها در این مدت گذشته جز نامه‌نگاری و انتشار بیانیه کار دیگری نمی‌توانستند انجام دهند، چرا که یک سری تصمیم‌ها در حاکمیت گرفته شده بود.

او با بیان اینکه به آن‌ها گفته شده «پادوی متا» هستند تاکید کرد که صنف از فعالیت همه پلتفرم‌ها در شرایط آزاد و رقابتی حمایت می‌کند.  از سوی دیگر او اعلام کرد که برای جلوگیری از چالش‌هایی با نهادهایی از جمله مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات دیگر پیگیری‌ها در زمینه رفع محدودیت‌های اینترنت تا رسیدن به نتیجه اطلاع‌رسانی نخواهد شد. 

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در نشست خبری پایان سال سازمان پاسخگوی خبرنگاران در مورد عملکرد یک ساله این سازمان بود. او در ابتدا به کارهایی که این سازمان در یک سال گذشته انجام داده اشاره کرد. که از جمله آنها می‌توان تلاش و همکاری وزیر ارتباطات برای تبرئه مدیرعامل دیوار اشاره کرد. 

استفساریه حقوقی دولت و مجلس را از دیگر موفقیت‌های نصر در یک سال گذشته دانست و اعلام کرد که طبق این استفساریه دیگر اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تحت قانون خاص نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت می‌کنند و نیاز نیست برای فعالیت خود از هر اتحادیه دیگری پروانه کسب دریافت کنند. به گفته او این کار از پلمپ کسب‌وکارها جلوگیری کرده است. 

پیگری‌های اینترنتی را رسانه‌ای نمی‌کنیم

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پیگیری‌های چند ماه گذشته نصر در مورد محدودیت‌های اینترنت اشاره کرد. او با اعلام اینکه نصر پیگیری‌های خود در این زمینه را تغییر داده است گفت: «استراتژی خود برای پیگیری اینترنت را مقداری تغییر داده‌ایم و سعی کرده‌ایم که این نوع پیگیری را رسانه‌ای نکنیم. هم از طریق وزارت ارتباطات، هم مرکز ملی فضای مجازی و هم سایر نهادهای نظارتی پیگیری جدی برای رفع محدودیت‌های هستیم.»

او ادامه داد: «سعی ما بر این است برای اینکه تعامل بهتری داشته باشیم خیلی از این موضوعات رسانه‌ای نشود تا وارد فاز چالشی با مجموعه‌ها نشویم، ولی تعهد ما در این زمینه همچنان پابرجاست.»

به گفته او تمام تشکل‌های هم‌سو در این زمینه پیگیر این ماجرا هستند. اسلامی با بیان اینکه بخشی محدودیت‌ها در ماه‌های آتی رفع خواهد شد توضیح داد: «برخی از محدودیت‌های حداقلی در چند ماه آتی برداشته خواهد شد و در مورد محدودیت حداکثری در حال رایزنی هستیم و اگر این رایزنی‌ها به جوابی  برسد حتما رسانه‌ای خواهد شد. اعضا مطمئن باشند که لحظه‌ای پیگیری‌ها را قطع نخواهیم کرد، ولی شیوه عوض می‌شود و نگاهمان خروجی محور بودن در مذاکرات است.»

او در پاسخ به این سوال که چه محدودیت‌هایی قرار است رفع شود گفت: «محدودیت‌ها با نظر شورای امنیت کشور برقرار شده است و حالا نظر ما این است که با رفع موانع امنیتی باید به شرایط سابق بازگردیم.  چیزی که دنبال می‌کنیم برگشت به زمان شهریور ماه است، ولی این موضوع پیچیدگی‌هایی دارد. سعی‌‌مان این است که اختلال‌هایی که وجود دارد رفع شود به دنبال این هستیم که موضوعاتی شبیه به یوتیوب، کلاب‌هاوس و سرویس‌هایی که بدون دستوری قاضی و قانون محدود شده‌اند از محدودیت خارج شوند.»

به باور او نامه رئیس دفتر رئیس جمهوری به وزیر ارتباطات پیرو پیگیری‌های مجتبی توانگر نماینده مجلس برای بررسی رفع محدودیت‌های اینترنت در کارگروه اقتصاد دیجیتال نماینگر ایجاد فرصت‌هایی در این زمینه است.

ما اپوزیسیون نیستیم، خود پوزیسیونیم

در این نشست حسین اسلامی بارها از ارسال نامه و بیانیه برای حل مشکلات کسب‌وکارها خبر داد و آن را از جمله دستاورد‌های نصر تهران در یک سال گذشته عنوان کرد، اما نتیجه این نامه‌نگاری‌ها چه نتیجه‌ای برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال داشته است؟

اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: «خروجی این دوره به صورت شفاف مشخص است و به بخشی از آن اشاره کرده‌ام. ما به دنبال نقش اپوزیسیون نیستیم، چرا که خودمان پوزیسیون هستیم.  در مواردی که حاکمیت در مورد یک موضوع به جمع بندی قطعی رسیده است، یک تشکل به جز اطلاع‌رسانی، به جز بیانیه و پیگیری چه کاری می‌تواند بکند؟ انتظاری که دارید چه هست؟ چه کاری باید انجام دهد که انجام نداده است. بعضی ها از ما حرکت‌های خیابانی انتظار داشتند این موضوع در یک تشکل صنفی نه مقتضی است و نه خروجی دارد. در شدیدترین شرایط امنیتی ما تریبون ازاد برگزار کردیم و  در سخت‌ترین شرایط امنیتی ما نامه نگاری کردیم، کدام تشکلی این کار را کرده که بعد مجبور به حذف نامه و بیانیه‌ خود نشده باشد.»

او ادامه داد: «انتقاد‌های ما سر جای خودش مطرح می‌کنیم، ولی یک جاهایی همراهی و حمایت خاص دیدیم پس مجبور به تعامل هستیم ما اپوزیسیون نیستیم ما در تشکل نظام نصفی رایانه‌ای خود پوزیسیون هستیم. خود پوزیشن فعالان جدید اقتصادی کشور هستیم و از این نظر کسانی هستیم که در تعامل با رسانه چه اعضا و چه حاکمیت منفعت نهایی اعضا ملاک است و بر این اساس تصمیم می‌گیریم.»

او تاکید کرد که تقریبا هیچ موضوعی نبوده که نامه‌نگاری و پیگیری کرده باشند و هیچ نتیجه‌ای نداده باشد. به گفته او گاهی خروجی دست خود حاکمیت است و در این زمینه کاری از دست نصر بر نمی‌آیند. 

جلوگیری از باب شدن اینترنت طبقاتی 

در چند ماه گذشته و با شروع محدودیت‌های اینترنتی، بحث ارائه اینترنت بدون محدودیت یا طبقاتی به نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌های مختلف و برخی کسب‌‌وکارها نیز داغ بوده است. در همین زمینه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اعلام مخالفت رسمی خود با اینترنت طبقاتی، چندی پیش از وزارت ارتباطات خواسته بود که کسب‌وکارهای که درخواست اینترنت بدون محدودیت از این وزارتخانه کرده‌اند را معرفی کند.

حالا حسین اسلامی در پاسخ به اینکه آیا این لیست از سمت وزارت ارتباطات به آنها اعلام شده است گفت: «جواب رسمی در مورد اعضایی که این خدمات را گرفته‌اد به ما داده نشده است هرچند ما همچنان این قضیه را دنبال می‌کنیم. یکی از دلایلی که به این نامه جواب داده نشده این است که وزیر ارتباطات اعلام کرده‌اند که چیزی به اسم اینترنت طبقاتی وجود ندارد.»

او ادامه داد: «با این حال برخی تشکل‌ها با افتخار اعلام می‌کنند با مذاکره‌هایی که داشته‌اند توانسته‌اند محدودیت اینترنت را برای کسب‌وکار خود بردارند. ما اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداشته و آن را هم دنبال نمی‌کنیم، چرا که معتقدیم در جایی که کسب‌‌وکارها مشغول به فعالیت باشند ولی مردم در آن حضور نداشته باشند هیچ امتیازی برای کسب‌وکار به حساب نمی‌آید.»

او با تاکید اینکه با اینحال آنها به دنبال اسامی شرکت‌ها هستنند تاکید کرد که به دنبال این موضوع هستند که دسترسی به اینترنت بدون محدودیت در این شرایط برای شرکتی باب نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا