ایرانتجارت

ساز مخالف وزير صمت برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی

فاطمی‌امين با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور و رییس مجلس خواستار اجباری شدن ای‌نماد شد

در حالی که در چند ماه اخیر کسب‌و‌کارهای اینترنتی، فعالان فین‌تک و حتی برخی از نمایندگان مجلس، مخالفت صریح خود را با الزامی شدن دریافت ای‌نماد برای کسب و کارهای آنلاین اعلام کرده اند، حالا وزیر صمت در واکنشی عجیب طی نامه‌ای به رییس جمهور و رییس مجلس، خواستار تداوم اجبار به دریافت ای‌نماد شده است.

به تازگی تصویری از نامه‌ای به امضاء سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در رسانه‌ها منتشر شده است که حاکی از دفاع وی از این طرح و موافقت وی با ادامه روند جاری برای الزام کسب و کارها به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است.

در این نامه که تاریخ آن متعلق به پانزدهم آذر ماه است، وی نماد اعتماد الکترونیکی را مکانیزمی برای ساماندهی کسب و کارهای آنلاین خوانده و با استناد به مصوبه هیات مقررات زدایی، آن را برای جلوگیری از بروز تخلفات و حفظ حقوق مصرف کنندگان ضروری دانسته است. این درحالی است که فعالان فینتک و کسب و کارهای اینترنتی بارها بر ناکارآمدی این نماد در جلوگیری از بروز تخلف تاکید کرده‌اند و آن را مانعی جدید در راه فعالان کسب و کارها خوانده اند.

در این نامه به تغییر رویه دریافت ای‌نماد و کوتاه شدن فرآیندهای آن اشاره شده و تعریف نماد جدیدی با عنوان «ای نماد بدون ستاره» راهکاری برای تسهیل راه‌اندازی کسب و کارهای خرد معرفی شده است. با این وجود کارشناسان فین‌تک به نماد اعتماد بی‌ستاره نیز انتقادات زیادی داشته‌اند و معتقدند به دلیل تعریف غیرکارشناسانه آن، توان پاسحگویی به نیاز کسب و کارها و مصرف کننده را نخواهد داشت. آنها معتقدند هدف از تعریف چنین نمادی، تنها ایجاد منبع درآمد جدیدی برای سازمان صادرکننده ای‌نماد است.

تصویر نامه مذکور در ادامه آورده شده است.

ورود مجلس به موضوع ای‌نماد

در هفته‌های اخیر، چندین نماینده مجلس حمایت خود را از کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده و خواستار متوقف شدن اجرای این طرح شدند. در یکی از این موارد، محسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح اخیر مجلس برای حذف مجوزهای زاید و تسهیل راه اندازی کسب و کار گفت: الزام بانک مرکزی درخصوص دریافت نشان اینماد توسط کسب و کارهای اینترنتی، برخلاف روح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توسط مجلس است.

عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به رئیس مجلس گفته بود: به دلیل اختلاف نظر بین وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی، ۳۵۰ هزار کسب و کار جوانان کشور تحت تاثیر قرار گرفته  و این دستگاه‌ها بر خواسته بدون منطق خود تاکید دارند. لازم است به این مسئله ورود کرده و از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کارآفرینان و جوانان حمایت کند.

در آن جلسه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده، ضمن اشاره به اهمیت موضوعات پیش آمده درباره الزام کسب و کارهای اینترنتی به دریافت «اینماد»، بیان کرد: اختلافات بین دستگاه‌های اجرایی مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌تواند مانع کار شود و اگر مشکلی در بستر فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال نسبت به دریافت نماد مذکور وجود دارد باید آن را برطرف کنند.

هفته گذشته نیز پس از بی‌توجهی بانک مرکزی به اعتراض‌های پرداخت‌یاران، بسیاری از کسب‌و‌کارهای آنلاین معروف، به نشانه اعتراض به این طرح، نماد اعتماد الکترونیکی را که پیشتر در پایین وبسایت‌هایشان نمایش داده می‌شد حذف کردند. آنها تصریح کردند که این نماد اعتماد نیست به کسب و کارها اعتبار می‌دهد، بلکه کاملا برعکس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا