ایلان ماسکعلمیهوش مصنوعی

هشتم مهرماه، زمان احتمالی معرفی ربات انسان‌نمای تسلا

ایلان ماسک با انتشار توییتی اعلام کرد که مراسم AI Day این شرکت که قرار بود در ماه آگوست برگزار شود، به ماه سپتامبر موکول خواهد شد تا احتمالا شاهد رونمایی از ربات آپتیموس (Optimus) این شرکت باشیم.

آپتیموس، نامی‌است که تسلا از آن برای نامگذاری ربات انسان‌نمایی استفاده کرده که توسط مهندسان تسلا در حال طراحی است و به گفته ماسک، قرار است کارهای تکراری و خسته‌کننده‌ای که انسان‌های از انجام آنها بیزاند، انجام دهد.

این ربات در مراسم روز AI Day تسلا در آگوست سال گذشته به صورت اجتمالی معرفی شد و این شرکت وعده رونمایی از نمونه اولیه این محصول را در سال ۲۰۲۲ داد. حال به نظر می‌رسد که این ربات تا آگوست امسال آماده نخواهد شد و به همین دلیل مراسم مذکور به تعویق افتاده است.

طبق توییتی که ایلان ماسک منتشر کرده، رویداد AI Day تسلا در روز ۳۰ سپتامبر یعنی هشتم مهرماه برگزار خواهد شد. و اما در خصوص این ربات باید گفت که همانند بسیاری از پروژه‌های آینده‌نگرانه تسلا همانند شبکه ایستگاه‌های شارژ با انرژی خورشدی، فناوری تعویض باتری، سفر به شهرها با موشک و فراخواندن خودروهای بدون راننده، هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره این محصول وجود دارد.

ایلان ماسک در خبرسازی و جلب توجه افکار عمومی‌تبحر خاصی دارد به ویژه زمانی که اخبار ناخوشایندی پیرامون وی و شرکت‌های تحت هدایت وی وجود دارد که می‌تواند از این حربه برای انحراف افکار استفاده کند.

اقدام اخیر وی برای خرید توییتر به یکی ازموضوعات داغ این روزهای فناوری تبدیل شده و هنوز سرنوشت آن درهاله‌ای از ابهام قرار دارد. اخیرا نهادهای قانونگذار در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ماسک در خرید توییتر، قوانین و مقررات این حوزه را زیر پا گذشته است یا خیر.

از سویی دیگر، پرونده‌ای علیه شرکت تسلا و خودروهای این شرکت باز شده و بازرسان اداره ایمنی و ترافیک آمریکا در حال بررسی علت تصادف خودروهای این شرکت با وسایل نقلیه پارک‌شده در کنار خیابان‌ها هستند.

خودروهایی که از همان فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برند که احتمالا قرار است در ربات‌های انسان‌نمای این شرکت استفاده شود. اگرچه ماسک تاکنون توانسته بسیاری از وعده‌های خود را عملی کند و خودروهای خودران و موشک‌های چندبارمصرف را تولید کند اما باید دید که ربات انسان‌نمایی که با وعده انجام کارهایی که انسان‌ها از انجام آن خسته شده‌اند، تا چه حد موفق خواهد بود.

هنوز هیچ شرکتی نتوانسته رباتی را طراحی کند که بتواند جایگزین انسان شود و وظایف انسانی را به بهترین شکل و مطابق با آنچه یک انسان انجام می‌دهد، برعهده گیرد. البته شرکت بوستون داینامیکس تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده و ربات دوپای پیشرفته‌ای را تولید کرده که تحت عنوان اطلس شناخته می‌شود اما هنوز به مرحله مدنظر مدیران این شرکت نرسیده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا