استارتاپایران

اسکای‌روم و مدیریت ترافیک برای پایداری سیستم‌ها در دوران کرونا

پلتفرم اسکای‌روم برای مدیریت ترافیک و پایداری سیستم‌ها، پهنای باند مصرفی و کیفیت اینترنت مورد استفاده کاربران را با ویدئو یا تصویری که دریافت می‌کنند، به صورت هوشمند و نیمه‌هوشمند تطبیق می‌دهد. چنین اقدامی به‌ویژه با رشد ۱۰۰برابری کاربران اسکای‌روم طی یک سال اخیر، تاثیر چشمگیری بر روند پایداری و برقراری ارتباطات تصویری آنلاین باکیفیت در بستر این پلتفرم داشته است.

اکنون که اسکای‌روم رکورد ۴۰۰ میلیون نفرساعت، ارتباط تصویری آنلاین را ثبت کرده و از بیش از ۲۷ میلیون ساعت‌-رویداد میزبانی کرده است و همچنین رکورد میزبانی از ۳۰ هزار رویداد هم‌زمان را در پلتفرم خود دارد، اهمیت مدیریت ترافیک برای پایداری سیستم‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود. مدیریتی که موجب شده تا تجربه خوشایند برقراری ارتباطی پایدار و باکیفیت برای کاربران میلیونی اسکای‌روم رقم زده شود.

شیوع کرونا و افزایش زیرساخت‌ها و منابع انسانی اسکای‌روم

با شیوع کرونا و اوج گرفتن نیاز به برقراری ارتباطات تصویری آنلاین، پلتفرم اسکای‌روم با افزایش ۱۰۰برابری تقاضای میلیون‌ها کاربر مواجه شد. کاربرانی که به یک‌باره به این پلتفرم ایرانی روی آوردند تا از سرویس برقراری ارتباطات تصویری آنلاین آن استفاده کنند. اما این افزایش تقاضا، چالش‌های فنی و غیرفنی زیادی ایجاد کرد و تیم اسکای‌روم باید در مدت زمان کوتاهی این چالش‌ها را برطرف می‌کرد تا در روند برقراری ارتباطات آنلاین کاربران اختلالی ایجاد نشود.

تیم اسکای‌روم برای اینکه به افزایش تقاضاها پاسخ شایسته‌ای بدهد، زیرساخت‌های فنی خود را بیش از ۱۰۰برابر افزایش داد و تیم منابع انسانی خود را هم به بیش از ۹۵ نفر رساند.

استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز، بر مبنای WebRTC و بهره گیری از Codec‌های پیشرفته VP8, VP9 باعث شده تا کاربران با کمترین پهنای باند، بیشترین کیفیت ممکن را دریافت نمایند. و این امکان، بدون ضرورت نصب نرم افزارهای جانبی، و فقط با استفاده از آخرین نسخه‌های مرورگرهای رایج، در دسترس کاربران قرار گرفته است. هرچند جهت ارائه سرویس بهتر، نرم افزار اندروید Skyroom در دسترس کاربران قرار گرفته است.

به لحاظ فنی نیز اسکای‌روم به صورت هوشمند و نیمه‌هوشمند پهنای باند مصرفی کاربر را چک کرده و براساس کیفیت اینترنت کاربر، تصاویر را برای او ارسال می‌کند. همچنین تنظیمات دستی هم در فضای مورد استفاده کاربران قرار داده شده و کاربر می‌تواند کیفیت تصویر دریافتی خود را انتخاب کند. این خدمت از نکات بسیار مهمی است که در برنامه‌های توسعه‌ای اسکای‌روم هم قرار دارد.

این اقدام هم به نفع کاربر است که تصاویری مطابق با اینترنت و پهنای باند خود دریافت می‌کند و هم به نفع پلتفرم است که از بار سنگین سرورهایش می‌کاهد. به کاهش هزینه‌های کسب‌وکار هم کمک می‌کند و موجب می‌شود که براساس پهنای باندی که دارد، به افراد بیشتری سرویس بدهد. ضمن اینکه به لحاظ زمان، هزینه و مصرف پهنای باند به نفع کاربران است.

استفاده از CDN نیز بهبود دسترسی کاربران به وب سایت و محتوای به اشتراک گذاشته شده، و همچنین جلوگیری از حملات DDoS و در نهایت پایداری سرویس را به ارمغان آورده است.

مدیریت هوشمند پهنای باند

مدیریت پهنای باند مهم‌ترین کاری است که باید انجام بشود. یعنی پهنای باند مصرفی کاربران باید براساس نیازشان و براساس کیفیت اینترنت‌شان تطبیق داده شود تا ارتباط مدّنظرشان برقرار شود. بنابراین، اگر کاربری با یک گوشی موبایل با صفحه کوچک و کیفیت پایین امکان دریافت تصاویر و ارتباط را دارد، دیگر نیاز نیست که مثلا ویدئویی با کیفیت HD برایش ارسال شود چون در هر صورت او با کیفیت پایین آن را دریافت می‌کند. پس ارسال یک ویدئو با کیفیت بالا ممکن است در برقراری ارتباط آنلاین چنین کاربری اختلال ایجاد کند. انطباق نیاز کاربر با پهنای باند و اینترنت مصرفی‌اش، موجب می‌شود تا در پهنای باند کاربر صرفه‌جویی انجام شود و ارتباط پایدار و باکیفیت مورد نظرش را دریافت کند.

رشد تیم اسکای روم در دوران کرونا
رشد تیم اسکای روم در دوران کرونا

انجام این اقدامات در نهایت به دستاوردهای بزرگی برای تیم اسکای‌روم منجر شد؛ به این صورت که رکوردها و آمار و ارقام قابل‌توجهی در این پلتفرم ثبت شد. ثبت ۴۰۰میلیون نفرساعت ارتباط تصویری آنلاین در یک سال گذشته، یکی از این آمارهاست. همچنین میزبانی از کنفرانس‌های علمی بین‌المللی با شرکت بیش از ۳هزار کاربر یکی دیگر دستاوردهای این تیم ایرانی است. ثبت رکورد ۵۵۰ هزار کاربر به صورت بی‌درنگ یا در لحظه نیز از دیگر آماری است که با انجام اقدامات مدیریتی همه‌جانبه به دست آمده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا