تکنولوژی

فروش انویدیا سه برابر شد، نشان‌دهنده پایداری رونق هوش مصنوعی

فروش انویدیا در سه‌ماهه گذشته باز هم رکورد زد و نشان داد که رونق هوش مصنوعی همچنان قوی است، واین عملکرد مالی  باعث شد سهام این شرکت چهارشنبه شب به بالای ۱۰۰۰ دلار به ازای هر سهم برسد.

تراشه‌های ساخته شده توسط انویدیا رشد هوش مصنوعی را تقویت کرده‌اند که در حال تهدید به ایجاد تغییرات عمده در تقریباً هر صنعت بزرگ است. جنسن هوانگ، مدیرعامل، اعلام کرد که  این آغاز یک انقلاب صنعتی جدید است که انویدیا در تبدیل ۱ تریلیون دلار مراکز داده به “کارخانه‌های هوش مصنوعی” نقش دارد.

جنسن هوانگ گفت: “هوش مصنوعی بهره‌وری قابل توجهی را به تقریباً هر صنعت خواهد آورد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از نظر هزینه و انرژی کارآمدتر باشند”.

مدیران انویدیا همچنین به تحلیلگران گفتند که تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی فعلی شرکت و همچنین محصول نسل بعدی آن که اواخر امسال عرضه می‌شود، همچنان قوی است.

درآمد در سه‌ماهه اخیر انویدیا با رشد سه برابری نسبت به سال گذشته به ۲۶ میلیارد دلار رسید و سود خالص بیش از هفت برابر شد و به ۱۴.۸۸ میلیارد دلار رسید. هر دو عدد رکورد سه‌ماهه جدیدی برای انویدیا بودند و از انتظارات تحلیلگران بیشتر بودند.

مدیر مالی انویدیا، کولت کرس، چهارشنبه گفت که فروش به شرکت‌های بزرگ رایانش ابری مانند گوگل آلفابت، مایکروسافت و آمازون حدود ۴۵ درصد از درآمد تراشه‌های مرکز داده شرکت را تشکیل می‌دهند عددی که به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

قیمت سهام انویدیا در ۱۲ ماه گذشته بیش از سه برابر شده است و ارزش شرکت را به بیش از ۲ تریلیون دلار رسانده است. سهام این شرکت پس از گزارش درآمد در معاملات پس از ساعات کاری چهارشنبه ۶ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۰۰۰ دلار به ازای هر سهم رسید – اگرچه انویدیا اعلام کرد که سهام خود را به نسبت ۱۰ به ۱ تقسیم خواهد کرد که از ۷ ژوئن اجرایی می‌شود. همچنین انویدیا سود سهام خود را از ۴ سنت به ازای هر سهم به ۱۰ سنت افزایش داد.

فروش انویدیا حدود یک سال پیش به شدت افزایش یافت، پس از اینکه ChatGPT اوپن‌اِی‌آی کاربران را با توانایی تولید متن انسانی‌شکل شگفت‌زده کرد. تحلیلگران می‌گویند اوپن‌اِی‌آی از هزاران تراشه هوش مصنوعی انویدیا برای ایجاد ChatGPT استفاده کرد. تعداد کمی جایگزین برای محصولات انویدیا برای کار محاسباتی فشرده ایجاد و اجرای چنین سیستم‌هایی وجود دارد.

از آن زمان شرکت‌های بزرگ فناوری و استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی تلاش کرده‌اند تا تعداد زیادی از تراشه‌های انویدیا را خریداری کنند، که منجر به کمبودی شده که مدیران شرکت انتظار دارند تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

نرخ‌های رشد سریع انویدیا به دلیل مقایسه‌های سخت‌تر با سال گذشته کاهش می‌یابد. چشم‌انداز شرکت برای حدود ۲۸ میلیارد دلار فروش در سه‌ماهه جاری مالی، که همچنین انتظارات را پشت سر گذاشته است، حدود دو برابر سطح آن در همان سه‌ماهه سال گذشته است.

درآمد خالص فصلی انویدیا از سال ۲۲ تا ۲۰۲۴
درآمد خالص فصلی انویدیا از سال ۲۲ تا ۲۰۲۴

تحلیلگران مورگان استنلی این هفته در یادداشتی گفتند که کاهش سرعت مورد انتظار برای سهام شرکت مشکل‌ساز نیست زیرا ارزش آن در مقایسه با درآمدهایش با بسیاری از همتایان بزرگ شرکت همخوانی دارد.

انویدیا، که توسط هوانگ رهبری می‌شود، بیش از سه دهه پیش با مأموریت بهبود گرافیک‌های کامپیوتری برای گیمرها شروع به کار کرد. در طول یک و نیم دهه گذشته، تراشه‌های گرافیکی خود را برای استفاده در برنامه‌های دیگر از جمله هوش مصنوعی تغییر کاربری داده است، جایی که رویکرد محاسباتی آن که شامل انجام تعداد زیادی محاسبه به صورت همزمان است، برای آن مناسب بود.

رونق هوش مصنوعی تراشه‌های انویدیا را به کالاهای پرتقاضا تبدیل کرده است، به طوری که مدیران اجرایی صنعت تکنولوژیبر سر داشتن تعداد بیشتری از آن‌ها رقابت می‌کنند. انویدیا، مصمم به حفظ جایگاه برتر خود، قصد دارد یک نسل جدید از تراشه‌های هوش مصنوعی را اواخر امسال عرضه کند. این تراشه‌ها در ماه مارس در یک کنفرانس شرکت که برخی آن را “وودستاک هوش مصنوعی” نامیدند.

این تراشه‌ها، با نام کد Blackwell، قرار است هرکدام بیش از ۳۰,۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند، که زمینه‌ساز افزایش بیشتر فروش انویدیا خواهد بود. این البته به شرطی رخ می‌دهد که تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی قوی بماند و انویدیا از چالش‌های رقبا و تنظیم‌کنندگان نجات یابد.

هوانگ چهارشنبه گفت که شرکت در حال تولید این تراشه‌ها است و ارسال‌ها در سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری آغاز می‌شود و قبل از عملیاتی شدن آن‌ها در سه‌ماهه چهارم به بازار عرضه خواهد شد. او گفت که این تراشه‌ها امسال “مقدار زیادی” درآمد به همراه خواهند داشت.

در آستانه معرفی Blackwell، زمان لازم برای دریافت تراشه هوش مصنوعی H100 – پیشرفته‌ترین تراشه موجود از انویدیا – از تقریباً یک سال به چند هفته کاهش یافته است، تحلیلگران می‌گویند که این تا حدی منعکس‌کننده تلاش‌های انویدیا برای تأمین سریع‌تر و بیشتر است. انویدیا تراشه‌های خود را تولید نمی‌کند، بلکه تولید آن‌ها را عمدتاً به شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان TSMC )واگذار می‌کند.

تقاضای همچنان قوی برای تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا

 تسلا، متا پلتفرمز و شرکت‌های فناوری دیگر امسال اعلام کرده‌اند که قصد دارند هزاران تراشه از این شرکت خریداری کنند تا تلاش‌های هوش مصنوعی خود را تقویت کنند. مارک زاکربرگ گفته است که متا میخواهد  تا پایان امسال حدود ۳۵۰,۰۰۰ تراشه H100 داشته باشد.

تقاضا برای هر دو تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته کنونی انویدیا و Blackwell همچنان جلوتر از عرضه است، کرس در تماس با تحلیلگران چهارشنبه گفت، عدم تعادلی که “تا سال آینده ادامه خواهد داشت”.

هوانگ پیشنهاد داد که هیچ توقفی در خرید تراشه‌های کنونی شرکت وجود ندارد زیرا مشتریان منتظر ورود تراشه‌های Blackwell در اواخر امسال هستند. او گفت تقاضا در این سه‌ماهه در حال افزایش است و “همه مشتاقند زیرساخت‌های خود را آنلاین کنند” زیرا از آن درآمد کسب می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا