پروفایلتکنولوژی

امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

او مدیر ارشد مالی مایکروسافت است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل»   را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.

تدوین و تنظیم پادکست : یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست


همیشه قرار نیست تجربه، سوابق بلند بالای گذشته و کارنامه پر و پیمان، معرف موجودیت و توانایی‌های شما باشند. گاهی تنها ادراک و بینش خاص خودتان می‌تواند کارگشا باشد و دریچه‌ای تازه به افقی روشن را پیش‌روی‌تان بگشاید. ممکن است در نقشی نه چندان حساس و تعیین‌کننده چنان بدرخشید و حضوری موثر داشته باشید که با هیچ رویکرد غرض‌ورزانه‌ای هم نتوان این حضور را نادیده گرفت. اگر همچنان به این موضوع باور ندارید، بد نیست بدانید که «امی هود» درست چنین موقعیتی را تجربه کرده است. او که سابقه کار در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی و بانکداری جهان را در کارنامه داشت، به عنوان کارمندی ساده وارد مایکروسافت شد. با این حال به تدریج پله‌های رشد را طی کرد و حالا بر صندلی مدیر ارشد مالی این شرکت تکیه کرده و اولین زنی است که این جایگاه را در اختیار دارد. حضور تاثیرگذار امی هود در این سمت در نهایت باعث شد تا در فهرست مجله فوربس از قدرتمندترین زنان جهان قرار بگیرد.

دره تکنولوژی؛ مقصد بلندپروازی‌ها

امی هود مایکروسافت
هود در سال ۲۰۰۲ به مایکروسافت پیوست. سابقه او در شرکت گلدمن ساکس باعث شد تا در ابتدا در بخش گروه ارتباط با سرمایه‌گذاران مشغول به کار شودو در ادامه وارد بخش‌های دیگر این شرکت بشود.

امی هود که روزهای چهل‌ونه سالگی را پشت سر می‌گذارد، ظاهرا از ابتدا به اقتصاد و مسایل مالی علاقه داشته است. احتمالا به خاطر همین علاقه هم به دانشگاه دوک رفت که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده و جهان است و در سال 1994 مدرک کارشناسی خودش در رشته اقتصاد را از این دانشگاه گرفت. اما کنجکاوی و اشتیاق هود باعث شد راهی دانشگاه هاروارد بشود و در نهایت مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت بازرگانی از این دانشگاه بگیرد. با این اوصاف تعجبی ندارد که هود بلافاصله بعد از پایان دوره تحصیلاتش به استخدام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی خدمات مالی و بانکداری جهان یعنی «گُلدمَن ساکس» بشود. او در این شرکت مشاغل مختلفی را در بخش‌های بانکداری، سرمایه‌گذاری و گروه‌های بررسی سرمایه بازار، تجربه کرد.

با این حال اما گویا کار در چنین شرکت بزرگی هم نمی‌توانست پاسخگوی بلندپروازی‌های امی هود باشد. همین شد که تصمیم گرفت سری به دره تکنولوژی بزند و در غول نرم‌افزاری جهان مشغول به کار شود. به این ترتیب هود در سال 2002 به مایکروسافت پیوست. سابقه او در شرکت گلدمن ساکس باعث شد تا در ابتدا در بخش گروه ارتباط با سرمایه‌گذاران مشغول به کار شود. اما توانایی او در مدیریت کمک کرد تا به تدریج رشد کند و وارد بخش‌های دیگر این شرکت بشود. با این اوصاف بود که مدتی بعد به عنوان مدیر کارکنان بخش سرور و ابزارهای تجاری انتخاب شد. سپس تیم توسعه تجاری و استراتژی مایکروسافت را مدیریت کرد. در این جایگاه امی هود نقش بزرگی در تغییر مسیر سرمایه‌گذاری مایکروسافت از بخش‌های قدیمی مانند ویندوز به سمت بخش‌های جدید و رو به رشدی مانند کلاد (رایانش ابری)، داشت.

بازتعریف اعتبار مایکروسافت

همین بینش خاص و توانایی امی هود در مدیریت هوشمندانه امور مالی و تجاری باعث شد تا مدیران مایکروسافت به این نتیجه برسند که او می‌تواند جایگاه اولین مدیر ارشد مالی زن را در این شرکت در اختیار بگیرد. پس در هشتمین روز از ماه می سال 2013 مایکروسافت اعلام کرد که امی هود به عنوان جانشین «پیتر کِلین»، مدیر ارشد مالی تازه این غول نرم‌افزاری خواهد بود. هود اما در هشت سال گذشته تنها یک مدیر مالی نبوده و به عنوان دست راست ساتیا نادلا – مدیرعامل مایکروسافت- کمک کرده است که این شرکت یک بار دیگر جایگاه خودش در بازارهای مالی را تعریف کند. هود توانست اعتبار گذشته مایکروسافت را بازگرداند و کمک کرد تا در همان پنج سال اول حضورش، قیمت سهام این شرکت تا حدود 300 درصد رشد کند. او در این سال‌ها تاثیر قابل‌توجهی در انجام بیش از پنجاه‌وهفت معامله بزرگ مایکروسافت داشته است که مهم‌ترین آنها خرید پلتفرم توسعه نرم‌افزاری گیت‌هاب (GitHub) و پلتفرم کاریابی اجتماعی لینکدین (LinkedIn) بوده‌اند. علاوه بر این‌ها، امی هود از زمان فعالیتش در جایگاه مدیر ارشد مالی مایکروسافت نقش مهمی در افزایش ارزش بازار این شرکت در بورس داشته و همین موضوع باعث شد تا یک بار دیگر مایکروسافت رقیب دیرینه‌اش یعنی اپل را کنار زده و عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را به خودش اختصاص بدهد.

امی هود مایکروسافت
امی هود از زمان فعالیتش در جایگاه مدیر ارشد مالی نقش مهمی در افزایش ارزش بازار مایکروسافت در بورس داشته وباعث شد تا یک بار دیگر مایکروسافت اپل را کنار زده و عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را به خودش اختصاص بدهد.

تاثیرگذاری و درخشش هود باعث شد تا از سال 2017 به جمع هیات مدیره شرکت بزرگ تولیدی و صنعتی 3M راه پیدا کند. او همچنین در فهرست مجله فوربس از قدرتمندترین زنان جهان، جایگاه بیست‌وهشتم را در اختیار دارد. امی هود و همسرش «مکس کلینمن» یکی از طرفداران پر و پا قرص باشگاه فوتبال «سیاتل ساندرز» هستند که در لیگ برتر فوتبال آمریکا بازی می‌کند. آنها برای اثبات این هواداری بخشی از سهام این باشگاه را هم خریده‌اند.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا