تکنولوژی

با استاندارد جدید DisplayHDR 600 True Black برای نمایشگر‌ لپ‌تاپ‌ها آشنا شوید

انجمن استانداردهای الکترونیک ویدیویی (VESA) اخیرا از یک استاندارد جدید برای نمایشگرهایی همچون OLED و میکرو LED پرده برداشت که بهره‌مندی از آن به حداکثر روشنایی بالاتری نسبت به استانداردهای قبلی نیاز دارد.

این استاندارد جدید تحت عنوان DisplayHDR 600 True Black شناخته ‌می‌شود و نسخه تکامل یافته‌ای از استانداردهای True Black محسوب ‌می‌شود که در طی سال‌‌های اخیر توسط انجمن VESA برای نمایشگرهای OLED ارائه شده است.

برای استفاده از این استاندارد، نمایشگر دستگاه‌‌ها ‌می‌بایست حداکثر روشنایی 600 نیت را پشتیبانی کند و سطح روشنایی مشکی 0.0005 را ارائه دهد. پیشتر و در استانداردهای DisplayHDR 400 True Black و DisplayHDR 500 True Black، حداکثر میزان روشنایی به ترتیب برابر با 400 و 500 نیت بود که در استاندارد جدید، این محدوده افزایش یافته است.

در حال حاضر، ایسوس اولین و تنها شرکتی است که محصولاتی با قابلیت پشتیبانی از این مشخصات را عرضه ‌می‌کند. لپ‌تاپ‌‌هایی همچون ویووبوک پرو 14، ویووبوک پرو 14ایکس و ویووبوک 15 از این استاندارد پشتیبانی ‌می‌کنند.

نمایشگرهای OLED یا LED-LCD؛ کدامیک را باید انتخاب کرد؟

انتخاب از میان این دو، بستگی به نحوه استفاده‌تان دارد. بدین معنی که اگر به دنبال لپ‌تاپی هستید که بتوانید با آن فیلم و سریال تماشا کنید، در اینجا، گزینه بهتر نمایشگرهای LOED است. اما اگر یک گیمر هستید و نرخ رفرش نمایشگر برایتان حائز اهمیت است، در نتیجه باید نمایشگر LED-LCD با نرخ 144 هرتز را انتخاب کنید.

در خصوص قیمت و موجود بودن این نمایشگرها نیز باید گفت که همه لپ‌تاپ‌‌ها به نمایشگرهای OLED مجهز نیستند. اما آنهایی که به این پنل مجهزند، از قیمت بالاتری نسبت به لپتاپ‌‌هایی با نمایشگرهای LED-LCD به فروش ‌می‌رسند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، سطح روشنایی نمایشگرهاست. اگر به دنبال محصولی هستید که بتوانید در فضاهای باز و یا کنار پنجره که نور مستقیم به نمایشگر ‌می‌تابد، از آن استفاده کنید، لپ‌تاپ‌‌های LED-LCD با DisplayHDR 1000 ‌می‌تواند گزینه بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌‌هایی با استاندارد DisplayHDR 500 True Black باشد. اما اگر همواره در اتاق و تحت شرایط نوری مناسب از لپ‌تاپ استفاده ‌می‌کنید، نمایشگر OLED گزینه مناسبی برای انتخاب خواهد بود.

منبع
Techradar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا