اپلتکنولوژی

نقد و بررسی مک بوک پرو مجهز به تراشه M1

اپل در سال ۲۰۲۰ دست به تغییراتی اساسی زد و با عرضه محصولاتی مجهز به تراشه اختصاصی M۱، خود را از قید و بند پردازنده‌های شرکت اینتل رها کرد. گامی بزرگ در جهت استقلال اهالی کوپرتینو از دیگر شرکت‌های فعال در بازار که قطعا به عنوان دستاوردی بزرگ در دوران مدیریت تیم کوک، در تاریخ این شرکت ثبت خواهد شد.

اپل امسال مک بوک پرو ۱۳ اینچی خود را مجهز به پردازنده M۱ عرضه کرد. تراشه‌ای که از معماری ARM بهره می‌برد و توانسته قدرت پردازشی و سرعت عملکرد بالاتری را برای این لپتاپ به ارمغان آورد. در واقع، مک بوک پرو جدید که اکنون با نام مک بوک پرو M۱ شناخته می‌شود، از لحاظ ظاهری با مک بوک پرو مجهز به تراشه اینتل، تفاوتی ندارد اما تمامی‌این تمایزها در زیر این پوسته زیبایی ظاهری مشاهده می‌شود.

عملکرد

مک بوک پرو M۱ در کنار مک بوک ایر و مک مینی، جزو اولین اعضای جدید خانواده بزرگ و محبوب مک به شمار می‌روند که با پردازنده‌ای جدید قدم به عرضه وجود گذاشتند. اگرچه در هر سه دستگاه تراشه M۱ استفاده شده، اما عمکلرد آن‌ها با هم متفاوت است.

زمانی که مک بوک پرو ۱۳ اینچی به تراشه اینتل مجهز بود، به عنوان قوی‌ترین لپتاپ در سایز خود به حساب می‌آمد. در واقع، تراشه ۲۵ واتی سفارشی اینتل که در دل این محصول تعبیه می‌شد، در مقایسه با بسیاری از مدل‌های هم‌رده این لپتاپ، از قدرت بالاتری برخوردار بود.

اما تراشه M۱ اپل که مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری و معماری ARM طراحی شده، از همه لحاظ نسبت به تراشه اینتل برتری دارد. این تراشه به هشت هسته پردازشی مجز شده و توسط در بنچمارک‌های مختلف، عیار بالای خود را نشان دهد.

نقد و بررسی مک بوک پرو مجهز به تراشه M1

طبق آخرین اطلاعات، M۱ توانسته در بنچمارک‌های گیک‌بنچ ۵ و ساین‌بنچ آر ۲۳، در بخش تک هسته‌ای عملکردی شبیه به سریع‌ترین تراشه‌های شرکت‌های اینتل و AMD همانند Core i۷-۱۱۶۵G۷ را از خود نشان دهد و در بخش چند هسته‌ای نیز به لطف هشت هسته پردازشی خود، سرعت پردازش خیره‌کننده‌ای را ثبت کند.

بد نیست بدانید که مدل مک بوک ایر جدید  نیز که به این تراشه مجهز شده، در دو بنچمارک مذکور تقریبا ۱۱ درصد ضعیف‌تر از مدل پرو عمل کرده است. تفاوت قیمتی میان این دو مدل حدود ۳۰۰ دلار است اما اختلاف عملکرد آن‌ها کمتر از چیزی که پیشتر میان این دو مدل مشاهده می‌شد.

نکته جالب توجه در خصوص مک بوک پرو M۱، نحوه خنک شدن آن است. حتی در حین اجرای همزمان چند کار و استفاده از دو مانیتور ۴K، صدایی را از فن دستگاه نخواهید شنید. این محصول برخلاف مک بوک ایر که در آن از هیچ فنی استفاده شده، به یک فن قوی مجهز شده که بسیار بی‌سروصدا کار می‌کند و نقطه قوت آن در برابر لپتاپ‌های هم‌رده به شمار می‌رود.

برای مقایسه مک بوک پرو M۱ و مک بوک پرو مجهز به تراشه اینتل، بازی فورت‌نایت روی هر دو اجرا شد که در نهایت، مک بوک ایر جدید توانست بسیار سریع‌تر و با صدای فن بسیار کمتری این بازی را به اجرا درآورد. در واقع، حین اجرای بازی در مک بوک ایر مجهز به تراشه اینتل، علاوه بر صدای فن، دما دستگاه تا جایی بالا می‌رود که اگر کف دست خود را روی کیبورد قرار دهید، قطعا عرق خواهد کرد.

مک بوک پرو M۱ در چند نسخه مجهز به رم و حافظه داخلی عرضه می‌شود که پیشرفته‌ترین مدل آن که با قیمت ۲۲۹۹ دلار عرضه می‌شود، به رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی دو ترابایتی مجهز شده است.

در کل، می‌توان گفت که مک بوک ایر M۱ می‌تواند در مقایسه با بسیاری از لپتاپ‌هایی که با چنین محدوده قیمتی و مشخصاتی به فروش می‌رسند، عملکردی بهتر و سریع‌تر را در اجرای بازی‌ها به نمایش درآورد.

پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها

همانطور که می‌دانید مک بوک ایرهایی که از تراشه‌های اینتل بهره می‌بردند، از معماری x۸۶ بهره می‌بردند که اکنون این مسئله در مک بوک ایر جدید تغییر کرده و این یعنی، گامی‌بزرگ در جهت سازگاری هرچه بیشتر اپلیکیشن‌ها در این لپتاپ برداشته شده است.

در واقع، به‌کارگیری تراشه M۱ سبب شده تا کاربران مک بتوانند تقریبا تمامی‌اپلیکیشن‌هایی را که یک کاربر برای کار با یک لپتاپ به آن نیاز دارد، روی دستگاه خود نصب کنند. البته تست‌های مختلف نشان داده که این لپتاپ، عملکرد به مراتب سریع‌تری را در اجرای اپلیکیشن‌های بومی اپل همانند سافاری، GarageBand و فاینال کات پرو ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی مک بوک پرو مجهز به تراشه M1

همچنین کاربران می‌توانند بسیاری از اپلیکیشن‌های تولید موزیک یا ویرایش ویدیو را روی این لپتاپ نصب و از آن استفاده کنند. با این حال، امکان استفاده از اپلیکیشن‌هایی با معماری x۸۶ برای کاربران وجود ندارد. اگرچه برخی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان، اپلیکیشن‌های خود را به معماری ARM به‌روزرسانی کرده‌اند اما هنوز تمامی‌اپلیکیشن‌ها به این معماری آپدیت نشده‌اند و زمان خواهد برد. در هر صورت، کاربران باید تا زمانی عرضه نسخه‌های به‌روزرسانی شده اپلیکیشن‌ها، از شبیه‌سازها استفاده کنند که خوشبختانه اپل اعلام کرده در این حالت نیز می‌توان کارهای مختلفی را با این اپلیکیشن‌ها انجام داد و سرعت عملکرد برنامه‌ها، فراتر از چیزی است که تصور می‌شود.

طول عمر باتری

مزیت‌های استفاده از تراشه M۱، صرفا به ارتقای عملکرد دستگاه محدود نمی‌شود و ردپای آن را می‌توان در بخش‌های دیگر مک بوک پرو نیز مشاهده کرد. یکی از این موارد، طول عمر باتری است. کاربران مک بوک پرو مجهز به تراشه اینتل، حتما تایید خواهند کرد که این لپتاپ در زمینه نگهداری شارژ و طول عمر باتری، توان رقابت با نمونه‌های رقیب خود را نداشت.

اما این مسئله در خصوص مک بوک پرو M۱ صدق نمی‌کند. نتایج تست‌ها نشان داده که این دستگاه، یکی از بهترین عملکردهای باتری برای یک لپتاپ را ثبت کرده است. به بیانی دقیق‌تر، در حین وب‌گردی و مرور صفحات وب، باتری این لپتاپ می‌تواند با یک بار شارژ، تا ۱۶ ساعت دوام بیاورد. این یعنی، عملکردی بهتر از دیگر لپتاپ‌های ویندوزی موجود در بازار.

در واقع، پردازنده‌های مجهز به معماری ARM بسیار بهینه عمل می‌کنند و از مصرف شارژ کمتری برخوردارند. از این رو، می‌توانند تا چندین ساعت بیشتر، شارژ باتری را برای مک بوک پرو جدید به ارمغان آورند.

طراحی

علاوه بر پردازنده، فاکتورهای دیگری همچون نمایشگر، کیبورد، ترک‌پد، اسپیکر، درگاه، طول عمر باتری و… نیز در انتخاب یک لپتاپ لحاظ می‌شوند. خوشبختانه در مک بوک پرو M۱، تغییرات زیادی در شکل ظاهری و طراحی این محصول اتفاق نیفتاده است.

مک بوک پرو M۱ از ضخامت بدنه ۰.۶۱ اینچی (۱.۵ سانتیمتری) وزن ۳ پوندی (۱.۳ کیلوگرمی) بهره می‌برد که برای محصولی که در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود، اندکی ضخیم و سنگین است. در حال حاضر، لپتاپ‌های زیادی به وزن و ضخامت کمتر در بازار به فروش می‌رسند که به نظر می‌رسد مهندسان اپل باید بیش از پیش توجه خود را روی این موضوع معطوف کنند.

نقد و بررسی مک بوک پرو مجهز به تراشه M1

از طرفی دیگر، حاشیه‌های کناری نمایشگر لپتاپ نیز، نمای جالبی را برای این محصول به دنبال ندارد. این روزها، تولیدکنندگان لپتاپ‌ها، حاشیه‌ها را تا حد ممکن کم و سعی کرده‌اند تا نمایی مدرن‌تر را نسبت به مدل‌های پیشین به مدل‌های جدید خود بیفزایند.

اما به نظر می‌رسد که اپل همچنان به این طراحی و حاشیه‌های نسبتا زیاد، راضی است. البته باید به قرارگیری وبکم ۷۲۰p مک بوک پرو M۱ نیز اشاره کنیم که قرارگیری آن در این قسمت از حاشیه کناری نمایشگر، نمی‌تواند راضی‌کننده باشد.

با این حال، انتظار می‌رود که اپل در سال ۲۰۲۱، این نواقص را رفع و مک بوک پرو ۱۴ اینچی خود را با شکل و شمایلی مدرن‌تر را به بازار عرضه کند.

در خصوص قابلیت‌های ارتباطی مک بوک پرو M۱ نیز باید گفت که این لپتاپ به دو درگاه USB-C / تاندربولت مجهز شده که هر دو در سمت چپ دستگاه تعبیه شده‌اند. این درگاه‌ها می‌توانند برای استفاده دیسپلی پورت، شارژ و انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال، شاید بتوان گفت که تنها برتری مک بوک پرو مجهز به تراشه اینتل، برخورداری از چهار درگاه تاندربولت بود.

نمایشگر و اسپیکر

به جرات می‌توان گفت که یکی از بخش‌هایی که نمی‌توان از آن ایراد گرفت، نمایشگر مک بوک پرو M۱ است. نمایشگر رتینای این لپتاپ از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ بهره می‌برد و قادر است تصاویری شفاف، با وضوح و دقت رنگ بالا را مقابل چشمان کاربر به نمایش در آورد.

با توجه به شنیده‌های اخیر، به نظر می‌رسد که اپل در سال آینده استفاده از نمایشگرهای ۵K را برای نسل جدید مک بوک‌های خود در دستور کار قرار دهد. برخی از منابع خبری نیز از به‌کارگیری فناوری میکرو LED برای مک‌های جدید خبر داده‌اند.

نقد و بررسی مک بوک پرو مجهز به تراشه M1

این نمایشگر همچنین از نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ بهره می‌برد که سالهاست توسط اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد و اخیرا در محصولات برخی از شرکت‌ها همانند اچ‌پی و دل نیز شاهدیم.

اسپیکر نیز از دیگر بخش‌هایی است که اپل همواره در آن جزو پیشگامان بوده است. حال با توجه به استفاده از تراشه M۱، پردازش صوتی به شکل ایده‌آل خود انجام می‌شود و صدایی باکیفیت و وضوح بالا را به گوش کاربر می‌رساند.

برخلاف بسیاری از اسپیکرهای به‌کار رفته در سایر لپتاپ‌ها، زمانی که صدا در حداکثر میزان خود قرار می‌گیرد، از وضوح آن کم نمی‌شود و همچنان باکیفیت ارائه می‌شود.

کیبورد و تاچ‌پد

اپل مک بوک پرو M۱، از کیبوردهای به اصطلاح مجیک یا همان جادویی استفاده کرده که برخلاف کیبوردهای پروانه‌ای، از کارایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این مسئله در خصوص ترک‌پد نیز صدق می‌کند که در مک بوک پرو M۱، هم بزرگ‌تر و هم سرعت پاسخ آن سریع‌تر شده است.

نقد و بررسی مک بوک پرو مجهز به تراشه M1

همچنین این ترک‌پد به فناوری فورس تاچ مجهز شده که با توجه به میزان فشار وارده، فرامین مختلفی را اجرا کند.

نتیجه گیری

مک بوک پرو M۱ با قیمت ۱۲۹۹ دلاری خود، آغازگر عصر تازه‌ای در کسب‌وکار محصولات مک اپل به حساب می‌آید. این محصول می‌تواند رفته‌رفته و به لطف توان بالای پردازنده‌های اختصاصی اپل، به یکی از محصولات بی‌رقیب یا کم‌رقیب در بازار تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا