تکنولوژی

نقد و بررسی گوشی هواوی Y9a

هواوی Y۹a را باید یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های این برند محبوب چینی دانست که توانسته به لطف ویژگی‌ها و طراحی متفاوت خود، نگاه علاقه‌مندان زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند.

درواقع، هواوی Y۹a یک محصول تمام‌عیار در کلاس گوشی‌های میان‌رده به شمار می‌رود که علاوه بر زیبایی ظاهری و استایلی چشم‌نواز، به قدرت سخت‌افزاری بالا و دوربینی پیشرفته مجهز شده است. از سویی دیگر، هواوی همواره مدل‌های سری Y خود را بیشتری برای جلب توجه خریداران جوان گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند و تا جایی که امکان داشت، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و کاربرپسند را در دل این گوشی تعبیه کرد.

البته در این روزها که جهان با همه‌گیری ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و اوضاع اقتصادی مردم جهان، تعریف چندانی ندارد، علاقه‌مندان به خرید گوشی‌های جدید می‌توانند با انتخاب هواوی Y۹a، انتخابی مقرون به‌صرفه داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این گوشی، در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر بیندازیم به این دستاورد جدید مهندسان هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند.

ابتدا نگاهی داریم به مشخصات کلی این گوشی.

 

ابعاد

163.5 میلی‌متر طول، ۷۶.۵ میلی‌متر عرض، ۸.۹۵ میلی‌متر ضخامت

وزن

197 گرم

صفحه نمایش

6.63 اینچی- IPS LCD

رزولوشن

2400 در ۱۰۸۰ پیکسل FHD+

تراشه

Mediatek HelioG 80

حافظه داخلی

128 گیگابایت با قابلیت پشتیانی از رم میکرواس‌دی تا ۲۵۶ گیگابایت

فرکانس پردازنده

هشت هسته‌ای – ۲ هسته Cortex-A75 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز / ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

باتری

۴۲۰۰ میلی آمپر

سیستم عامل

EMUI 10.1

RAM

8 گیگابایت

دوربین اصلی

64 مگاپیکسل با دیافراگم  f/۱.۸ – اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با لنز ۱۲۰ درجه و دیافراگم  f/۲.۴ / سنسور ۲ مگاپیکسلی عمق با دیافراگم f/۲.۴ / سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی لنز ماکرو با دیافراگم f/2.4

سلفی

16 مگاپیکسل

حسگرها

حسگر نور محیط، ژیروسکوپ، قطب نما، جاذبه، اثر انگشت

طراحی و نمایشگر

ایتدا به وزن و ابعاد گوشی می‌پردازیم؛ هواوی Y۹a با وزن ۱۹۷ گرمی‌و ضخامت بدنه ۰.۹ میلیمتری، در شمار گوشی‌های سبک و خوش‌دست جای می‌گیرد. نمایشگر این گوشی از ابعاد ۶.۶۳ اینچی با میزان رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم ۳۹۷ پیکسل بر اینچ بهره می‌برد و نسبتا نمایشگر به بدنه آن نیز حدود ۸۴.۸ درصد عنوان شده است.

می‌توان گفت که هواوی Y۹a با ظاهری ارگونومیک‌تر و استفاده از طراحی «هالو دیزاین»، توانسته این گوشی را به خوبی در مقایسه با نسخه‌های قبلی، جذاب‌تر طراحی کند. هواوی، دکمه‌های تنظیم صدا و پاور این گوشی را در سمت چپ بدنه تعبیه کرده و حسگر اثر انگشت نیز در دل دکمه پاور جای گرفته است.

قرارگیری این حسگر در دکمه پاور، سبب شده تا هم دسترسی آسان‌تر و هم عملکرد سریع‌تر را نسبت به حسگرهایی که در زیر نمایشگر تعبیه می‌شوند، به دنبال داشته باشد. تست‌هایی که روی عملکرد این حسگر انجام شده نشان می‌دهد که با دقت بسیار بالایی می‌تواند اثر انگشت کاربر را شناسایی و با سرعت بالا نیز دستگاه را آنلاک کند.

همچنین هواوی در قسمت بالایی گوشی، یک میکروفون، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و دوربین سلفی پاپ آپ را تعبیه کرده است. برخلاف بسیاری از گوشی‌ها امروزی، هواوی تصمیم گرفته که همچنان جک هدفون را برای کاربران حفظ کند و همین مسئله می‌تواند برای طرفداران هدفون‌های سیمی خبر خوبی باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب در هواوی Y۹a، نبود ناچ یا همان بریدگی قسمت بالایی نمایشگر است چرا که در قسمت جلویی گوشی، خبری از دوربین سلفی نیست و همین مسئله باعث شده تا ظاهری یک‌دست‌تر را برای گوشی به دنبال داشته باشد. هواوی همچنین در قسمت زیرین گوشی نیز یک ردیف اسپیکر، درگاه یواس‌بی نوع C، یک میکروفون و همچنین درگاه سیم‌کارت را قرار داده است.

رابط کاربری

بار نرم‌افزاری این گوشی را اندروید مجهز به رابط کاربری EMUI ۱۰.۱ به دوش می‌کشد. اگرچه به دلیل تحریم هواوی توسط آمریکا و منع شرکت‌های آمریکایی همانند گوگل، این گوشی از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل بی‌بهره است، اما کاربران این روزهای گوشی‌های هوشمند، به اندازه کافی باهوش هستند که بتوانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از منابع دیگر به غیر از گوگل تامین کنند.

البته هواوی نیز بیکار ننشسته و چندین برنامه بومی‌را نیز برای گوشی‌های جدید خود طراحی کرده تا بتواند نیازهای کاربران را پاسخ دهد. این شرکت فروشگاه اپلیکیشنی را تحت عنوان اپ گالری (AppGallery) طراحی کرده که بسیاری از اپلیکیشن‌های پرطرفدار و پرکاربر همانند تلگرام یا اسنپ‌چت را می‌توان در آن پیدا و دانلود کرد. البته در مطالب قبلی، بررسی کاملی از سرویس اپ گالری و قابلیت‌های آن داشته‌ایم که نشان می‌دهد کاربران با هیچ محدودیتی مواجه نیستند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب و البته کاربردی هواوی Y۹a و رابط کاربری آن، امکان کار همزمان روی چند پنجره است. این قابلیت به دلیل استفاده از پردازنده قدرتمند در این گوشی، به خوبی انجام شده و تجربه خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. در پایین یک نمونه از این قابلیت را مشاهده می‌کنید.

با این حال، بسیاری از کاربران اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل را به دیگر اپلیکیشن‌های جایگزین ترجیح می‌دهند. حال با توجه به نزدیک بودن پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، باید امیدوار بود که این تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین به پایان برسد و باری دیگر، امکان استفاده از این اپلیکیشن‌ها در محصولات جدید هواوی فراهم شود.

سخت افزار و دوربین

جدای از قابلیت‌های نرم‌افزاری، این گوشی از سخت‌افزاری قدرتمند نیز بهره می‌برد. نمونه آن، پردازنده هلیو جی۸۰ است که که می‌تواند به لطف هشت هسته پردازشی و تراشه گرافیکی Mali-G52 MC2، پردازش اطلاعات را با سرعت و قدرت بالایی انجام دهد.

هواوی Y۹a، بخش زیادی از سرعت بالای عملکرد خود را مدیون رم ۸ گیگابایتی خود است. این گوشی همچنین با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود که برای محصولی در این کلاس، ظرفیت مناسبی است.

برای علاقه‌مندان به عکاسی موبایلی نیز باید گفت که هواوی Y۹a از دوربینی چهاگانه مجهز به یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۱.۸، یک سنسور اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۲.۴، یک سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/۲.۴ و یک سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۲.۴ بهره می‌برد.

همچنین این دوربین به فلش LED چهارگانه و قابلیت فیلمبرداری ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه مجهز شده است. در قسمت جلویی و برای ثبت عکس سلفی نیز می‌توان از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی که به یک موتور برای بیرون آمدن مجهز شده، استفاده کرد. این سنسور از دیافراگم f/۲.۲ برخوردار است و می‌تواند ویدیوهای سلفی با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ثبت کند. با نگاهی به نمونه عکس‌های ثبت‌شده با این گوشی می‌توان به قدرت بالای دوربین هواوی Y۹a پی برد که در ادامه چند نمونه از این عکس‌ها را مشاهده می‌کنید.

Super Night Mode

یکی از قابلیت‌های شگفت‌انگیز دوربین هواوی Y۹a، تصویربرداری در شب و مکان‌های تاریک با استفاده از قابلیت «Super Night Mode» است. تصاویر ثبت شده با استفاده از این ویژگی در شرایطی که نور هم بسیار کم بود، نتایج چشم‌گیری را نشان داد که می‌توان گفت Y۹a قادر است در ثبت تصاویر در شب با پرچمداران قدرتمند و گران قیمت بازار رقابت کند. در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده با استفاده از این ویژگی را مشاهده کنید.

 

باتری

در خصوص باتری نیز باید گفت که از یک باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپری در این گوشی استفاده شده که خوشبختانه به فناوری شارژ سریع ۴۰ واتی مجهز شده است. این یعنی کاربر می‌تواند ظرف مدت زمان ۳۰ دقیقه، شارژ گوشی را از صفر به ۷۰ درصد برساند. بررسی‌های آی‌تی‌ایران در چند روز استفاده مکرر از این گوشی هنگام استفاده از یانترنت، بازی و تماشای ویدیو هم نشان داد که در طول ۱ روز کاربر به شارژ مجدد نیاز نخواهد داشت و در صورت نیاز هم می‌توان در کمترین زمان گوشی را به مقدار قابل توجه شارژ کرد. این قابلیت مخصوصا برای مواقعی که عجله دارید و گوشی در حال خاموش شدن است، ارزش و کارایی خیللی بیشتری پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

در مجموع، می‌توان هواوی Y۹a را اسمارت‌فونی فراتر از مدل‌های هم‌رده و قیمتی که هواوی برای آن تعیین کرده، به شمار آورد. در واقع، این گوشی از طراحی جذاب و کاربرپسندی بهره می‌برد و با ویژگی‌هایی همچون دوربین حرفه‌ای، پردازنده قوی و ظاهری چشم‌نواز، در مقایسه با گوشی‌های همچون گلکسی A۵۱ و نوت ۹ برتری‌های قابل توجهی داشته و می‌تواند در بین جوانان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. همچنین با توجه به نرخ فعلی ارز در کشور، هواوی y۹a می‌تواند بالاترین قابلیت‌ها را با مناسب‌ترین قیمت به کاربران عرضه کند.

‫900 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا